Nekromanti Mer sånt!

Gordeg

Hero
Joined
22 Jul 2004
Messages
1,796
Location
Västervik
Det bästa i senaste Fenix var Allvins artikel om spelledarstil. Vissa grejer kändes självklara och jag höll inte med om riktigt allt men samtidigt fanns det några godbitar som var nya för mig.

Vi kan diskutera recensionerna i oändlighet men det är artiklarna som ger substans till tidningen. Jag ser gärna fler artiklar i Fenix.

Gordeg
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
samma här, gärna fler artiklar... även om jag iofs gillar recensioner OCKSÅ. Men nu känns det som att artiklarna kanske fått stå tillbaka en aning?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
även om jag iofs gillar recensioner OCKSÅ. Men nu känns det som att artiklarna kanske fått stå tillbaka en aning?

I fråga om sidutrymme i tidningen, eller diskussionsutrymme här på forumet? (-:

--
Åke
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Jag bryr mig faktiskt inte om hur mycket plats recensionerna tar upp på forumet; jag betalar inget för forumet till skillnad från tidningen.

Jag var en av dem som bad att få fler recensioner i Fenix men tycker att det var för många i senaste nummret. (Jag blir aldrig nöjd :gremwink: )Det ska väl tilläggas att jag ju inte vet hur mycket annat material som skickades in till redaktionen.

A.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja, man måste ju fylla tidningen med vettigt matrial, det är ju kanske inte alltid det enklaste.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
ja, man måste ju fylla tidningen med vettigt matrial, det är ju kanske inte alltid det enklaste.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Jag bryr mig faktiskt inte om hur mycket plats recensionerna tar upp på forumet; jag betalar inget för forumet till skillnad från tidningen.

Folk får diskutera vad de vill på forumet så länge det är någotsånär on-topic och inte bryter mot några forumsregler -- jag kan bara inte förstå hur folk kan ha så mycket de vill säga om just det ämnet. Varje gång det kommer ut ett nytt nummer så domineras forumet av nya debatter om recensioner... och oftast inte om enskilda dylika utan som företeelse.
I tidningar där jag vart med förr var det insändarsidor som gällde, och visst hände det att det ploppade in enstaka "hur f-n kan han såga den modulen som är så bäst", men merparten av det folk hörde av sig om brukade vara kommentarer (protester, nitpicks, önskemål) om tidningarnas primära innehåll - artiklarna. Nu lägger läsarna tydligen större vikt vid recensionerna, och det gör mig rätt förbryllad.

--
Åke
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,553
Location
Fallen Umber
I tidningar där jag vart med förr var det insändarsidor som gällde, och visst hände det att det ploppade in enstaka "hur f-n kan han såga den modulen som är så bäst", men merparten av det folk hörde av sig om brukade vara kommentarer (protester, nitpicks, önskemål) om tidningarnas primära innehåll - artiklarna. Nu lägger läsarna tydligen större vikt vid recensionerna, och det gör mig rätt förbryllad.
Men på den tiden fanns det inte internetforum där man diskuterade dessa andra ämnen. Artiklarna fyller helt enkelt en mindre central roll nu för tiden. Den som vill läsa om hur man spelleder skräckäventyr startar en tråd om det på skräckforumet, inte ett önskemål om en artikel i Fenix. Åtminstone är det min teori.

Dessutom är det ju betydligt enklare att diskutera recensionerna.


/Dimfrost
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
"Men på den tiden fanns det inte internetforum där man diskuterade dessa andra ämnen. Artiklarna fyller helt enkelt en mindre central roll nu för tiden. Den som vill läsa om hur man spelleder skräckäventyr startar en tråd om det på skräckforumet, inte ett önskemål om en artikel i Fenix. Åtminstone är det min teori."

Jag tycker tvärtom, om jag vill veta om en produkt är bra så kan jag snabbt lägga upp en tråd på ett forum och få tio svar. De flesta kommer i en el två meningar säga att produkten suger eller är super och en av tio kommer skriva ett längre inlägg om varför. Detta ger mig samma information som en recension i Fenix. (Jo, jag vill ha recensioner i Fenix)

Om jag vill få förklarat hur man spelleder skräckäventyr så är ett forum inte särskilt bra. Jag kommer få referenser till tio olika favorit-rollspel som har 'allt!' samt ett par svepande generaliseringar om hur man spelleder skräck. Har man tur får en länk till tidigare längre inlägg. Jämför det med en artikel författare som har satt sig ner och tänkt igenom hur man spelleder skräck och konstruerat en artikel på säg tre sidor. Jag tror att det senare ger mycket mer.

Sedan finns det sammanfattande artiklar vars like är välidgt svårt att googla el få via forum. Jag tänker på artiklar jag såg i Sverox när den var bra om skjutvapnens historia eller restider under medeltiden. Fenix har haft liknande artiklar, jag minns en om Romarriket eller Rom mer precist...

"Dessutom är det ju betydligt enklare att diskutera recensionerna".
Nu diskuteras ju inte recensionerna så mycket som formatet (där alla verkar ha sin egen favorit så någon lösning lär ju inte finnas). Det ligger något i det du skriver, i förlängningen är det nog lättare att diskutera om vilka sorters medaljer som behövs än hur relevanta spelledartipsen i tidningen var.

Jag är kanske lite frän i sista stycket. Det är inget personligt och jag har också varit väldigt sugen på att ge mig in i recensionsdebatten, vilket jag nog gör io.m. det här inlägget.

A.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Absolut!

Spelledarstilsartikeln var en höjdare! Jag hoppas man får se en fortsättning på den.

- Zire
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Sedan finns det sammanfattande artiklar vars like är välidgt svårt att googla el få via forum. Jag tänker på artiklar jag såg i Sverox när den var bra om skjutvapnens historia eller restider under medeltiden. Fenix har haft liknande artiklar, jag minns en om Romarriket eller Rom mer precist...
www.wikipedia.org? :gremsmirk:

- Ymir, föreslår
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Visserligen ett bra ställe att börja, men du måste fortfarande gräva, artiklarna är ofta ytliga och du måste kolla upp en hel del för att få allt du behöver. Spenderade tio minuter att kolla mina tre exempel på wikipedia (skjutvapenens historia, restider under medeltiden och antikens Rom) och bara en sökning gav vetting information (Rom).

Vad tycker folk ger mest värde i en speltidning; artiklar el recensioner? (Det borde man kanske starta en ny diksussion el omröstning om.)

A.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Jag har fått intryck av att Fenix, i alla fall tidigare, inte varit särskilt intresserade av generella spelledarartiklar. Är det något som har ändrats eller en ren missuppfattning ifrån min sida?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,470
Location
Helsingborg
"Är det något som har ändrats eller en ren missuppfattning ifrån min sida?"
Tja, en liten ledtråd finnas att hittas (läs svaret också) på forumet, men hur kommer det sig att du tror att Fenix inte vill ta in generella spelledartips?

/Han som sällan har nytta av spelspecifika tips
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Jag har tidigare efterfrågat fler artiklar av det slaget, och jag är verkligen inte besviken nu. Artikel om spelledarstil var bra och innehållsrik, synd bara att vi inte tänkte så mycket på spelledarstil när spelledarkapitlet gjordes i Eon III. Fler allmänrollspelsartiklar och jag blir ännu gladare!
 
Top