Nekromanti Mer rollpersoner än spelare

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,588
Location
Rissne
2097;n335923 said:
Det har inte blivit så för oss, inte hittills iaf. Eller ja jo backups, visst, men det är stor skillnad på en backup och på en kanonmats-goon tycker jag! En backup är ens framtida main.
Absolut. Jag vill förtydliga att jag inte menade att alt-rollpersoner blev del av gruppen [backups eller goons], utan snarare att alt-rollpersoner antingen blev del av gruppen [backups] eller gruppen [goons]. Jag förstår att mitt inlägg kunde läsas på båda sätten.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Khan;n335967 said:
Vad betyder detta?
"När samma person sätter upp motståndet och dess resolution kan det bli trist"
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
God45;n335963 said:
Det är en poäng... Men om jag spelar Luke och Boba Fett skapar jag ju problem för Hans spelare, inte för min andra karaktär? Kommer det runt det hela?
Ja mycket bra! Durance har exempel på regler åt det hållet!
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,619
Location
Huddinge
Khan;n335898 said:
Den andra varianten bygger på flera olika grupper med rollpersoner, där alla har varsin rollperson i varje grupp. Det är inspirerat av Ars Magica, men taget ett steg längre. Tänk of Game of Thrones. Varje spelare har en RP vid the Night Watch, en vid hovet i King's Landing, en vid dothrakis stäpper i öst, en vid Järnöarna i väst, och så vidare. En RP är huvudperson i en scen, och när den är slut sätts nästa scen någon annanstans, med nästa spelares RP som huvudperson. Typ. Ett sätt att simulera GoT som faktiskt funkar, där spelarna likt tittarna alltid vet mer än karaktärerna, men samtidigt aldrig har hela bilden.
Det här låter helt magiska intressant och är något jag gärna skulle spela någon gång.
Mne jag funderar lite på vilka spel som lämpar sig för den här typen av spelande,
Min första tanke är Burning Wheel, men det är mycket för det näsan alltid är det första jag tänker på.
Det finns mycket överlapp i systemet och en sådan här kampanj struktur jag tror skulel fungera bra (bredden på möjliga rollpersoner, system för allt ifrån strid till debatter, etc)
men sedan har vi det faktum att BW har ett sådant stort fokus på att klara personliga mål varje spelmöte, vilket känns svårt omman behölver dela sin speltid på flera olika karaktärer.

Om ni skulle köra en kampanj med den här typen av struktur, vilket regelsystem hade ni använt er av och hade ni använt någon speciell setting eller skapat er egna?
 
Top