Nekromanti Mer respons önskas

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
De fyra första kapitlen till "Rättvisans väktare - ett rollspel för nybörjare om klass och orättvisor" är nu formgivna. Här förklaras vad ett rollspel är, hur man rollspelar, hur man använder scener och hur man spelleder.

Jag ber ofta om respons (förlåt) och får godhjärtat mycket feedback av snälla och skickliga personer. För varje gång får jag massor med råd och tillsammans gör vi det här spelet bättre och bättre hela tiden.

Därför ber jag återigen om respons. Den här gången är jag inte ute efter något speciellt. Tyck till om vad du vill, lite eller mycket, detaljer eller helheten. Allt tas varmt emot.

Ladda ned och se dubbelsidig.

https://drive.google.com/open?id=1CL...7ilW5-Fl0ZC5Xl
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Läst det du lagt upp nu.

Jag gillar innehållsförteckningen.

Om du vill ha ett icke-vålds fokus kanske du ska skippa Che Guevara citatet? För om du vill ha förändringar men aldrig våld bör du inte anspela alls på någon av de kommunistiska massmördarna. Du citerar Rosa Luxemburg också och det är 100% vad du ska göra mer av. Fler anti-krigs folk.

Att man kan hoppa mellan att sitta i fängelsehålan till att man är fritagen en månad senare och är någon helt annanstans är en super cool grej. Du bör sätta mer fokus på det.

Du behöver ge fler alternativ till våld. Med tydliga exempel. För om inte den rådande ordningen har ett våldsmonopol att förtrycka med vet jag inte vad spelet handlar om. Och om målet med en kampanj är att nå en revolution (vilket inte är tydligt men jag antar det från vad du skrivit?) så har du bara flytta våldet som karaktärerna är ansvariga för ur deras händer. Hur åstadkommer man en kommunistisk revolution utan att en massa ukrainska (alviska i spelet kanske?) bönder blir avrättade i läger? Eftersom det är målet med spelet bör du måla en väg till det.

Du kan kanske ha med en förtryckande ”opium för folket religion” som spelarkaraktärerna kan arbeta mot? Det känns som något som går att göra utan våld lättare.
 

talgboll

Rollspelskollektivet
Joined
24 Apr 2014
Messages
242
Tusen tack för att du pallade läsa allt och jag tar med mig din feedback och tänker en vända till. En del intressanta grejer du tar upp :)
 
Top