Nekromanti Mer regelfrågor för nybörjare av Fantasy!

Helgaborg

Veteran
Joined
18 Oct 2012
Messages
11
Har två snabbfrågor till:

1. Är rustningen inbegripet i monsters stridsvärde (ex. Ork Strid: 8, Rustning: 2).

2. Förmågor, sid 14 regelboken. Där står det att alver och dvärgar har 4 förmågor, men alla exempelfigurer (alver och dvärgar alltså) har ändå 5 förmågor. Gäller 4-förmågor från start endast RP's?

Ikväll börjar det:)!
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Så här kör jag:

1. Normalt sett så får man dela upp monsters stridstärnungar mellan attack och försvar. Men har de ett rustningsvärde så läggs det till, och de har alltid de tärningarna, oberoende hur många attacker de får. Och har man 2 i Rustning så får man dessutom alltid dra av 2 kp från skadan.

2. SLP har hur många eller få Förmågor Spelledaren vill. Men du har hittat ett korrfel, de exempel-RP som är dvärgar eller alver ska bara ha 4 Förmågor. När det gäller SLP:er så brukar jag oftast behandla dem regelmässigt som "monster" utom de viktigaste.

Lycka till! Och kom ihåg att Fantasy! är modd-vänligt. Jag har varit med om flera varianter på hur folk rullar tärningarna i strid, och alla har funkat. Kan inte säga att mitt sätt var bäst. :gremwink:
 

Helgaborg

Veteran
Joined
18 Oct 2012
Messages
11
Japp, här kommer moddas; men eftersom det blir första gången vi kör ikväll så tänkte jag att vi skulle börja i regelboken för att få in feelingen och känna av systemet...

Tack! Kanske dyker det upp fler frågor under helgen, har preppat "Mörkret vid stigens..." och en bunt ettbladsscenarion - ser fram emot 30 timmars spel i helgen!

Hursom, imponerad av spelet; ska bli grymt kul att lira det:)!
 

Helgaborg

Veteran
Joined
18 Oct 2012
Messages
11
Snabbfråga:

Run-Thor, bärsärk från norr; 19 stridstärningar?: Sköld 3T, Rustning 2T, Fysik 7T, Ducka 1T, Yxa 3T, Stridsvana II 2T, och Yxkämpe I 1T. 6T bundna till försvar - check?

Jäkla krigsmaskin, svårövervinnerlig... Räknar upp motståndet, men korrekt räknat right?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Grym SLP. (Antar jag). Men det ska vara 13 stridstärningar (som man delar upp i attack och försvar) + 6 extra tärningar för Försvaret; för rustningen, skölden och Ducka. Fast det kanske var så du menade.

Men var har han för Närvaro? En sån karaktär är nog känslig för magiska attacker o.dyl. som riktas mot Närvaron.
 

Helgaborg

Veteran
Joined
18 Oct 2012
Messages
11
Först ett stort tack för skapandet av spelet; vi har haft extremt trevligt! En dag kvar... Nu breakar vi för dagen och vi är nu nere hos Tusensköna i källaren under borgen. Fortsättning imorgon...

Nope - den ovan beskrivna karaktären är en RP. Vi har inte haft någon strid förrän vi kom ned i katakomberna under borgruinen, så det var först nu på eftermiddagen vi hamnade i batalj (med figurer:). BTW; fungerar extremt bra med "kreativ strid" - för första gången får vi till striden så som vi vill ha den, beskrivande!

Vi har konverterat från ett annat system, och jag gav dem 50 ET för att "matcha" tidigare system. Eftersom vi både har alver, dvärgar och människor fick spelaren +2 i Egenskaper; vilket slutade i FYS 7, MOT 1, INT 2 och NÄR 3 (då ytterligare +1 i FYS genom spenderat 30 ET). Samt 20 ET för att nå stridsvana nivå II. Funderar på hur det blir när vi når högre nivåer; FYS max 10 och Stridsvana max 10. Spricker systemet när vi når dessa nivåer?

Annan fråga: Om man är skadad och "läker" genom naturlig läkning; återfår man max TKP, även om de permanenta KPna inte är läkta?
 

Helgaborg

Veteran
Joined
18 Oct 2012
Messages
11
En fråga till:)! Om man slåss med flera motståndare; ponera att RPn möter 3 motståndare: RPn har följande stats: Rustning 2T, Ducka 1T, FYS + Förmågor 6T. Han väljer att lägga allt på motståndare 1, har han då 3T i försvar mot de följande två (rustning och "gratistärningen")?
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
FredEast said:
En fråga till:)! Om man slåss med flera motståndare; ponera att RPn möter 3 motståndare: RPn har följande stats: Rustning 2T, Ducka 1T, FYS + Förmågor 6T. Han väljer att lägga allt på motståndare 1, har han då 3T i försvar mot de följande två (rustning och "gratistärningen")?
Korrekt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Annan fråga: Om man är skadad och "läker" genom naturlig läkning; återfår man max TKP, även om de permanenta KPna inte är läkta?
hmm, ja, det tycker jag man kan bjussa på. Om man inte vill vara en elak SL.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Funderar på hur det blir när vi når högre nivåer; FYS max 10 och Stridsvana max 10. Spricker systemet när vi når dessa nivåer?
Nej det tycker jag inte.. det finns bara eh fysisk gräns på hur bra man kan bli.. och ju närmare man kommer så mindre blir skillnaden mellan hur många tärningar man har. Som i verkligheten, sen får man belöna spelarna med andra saker, om de vill fortsätta med sina karaktärer.. ingame-belöningar..

..men normalt sått så tar det lång tid innan man når dit. Om man överlever.
 

Helgaborg

Veteran
Joined
18 Oct 2012
Messages
11
Ny fråga! Nu har vi under julhelgen spelat vår andra Fantasysväng; fortsätt mkt trevligt spel:)! Fråga - vid skada; skyddar sköld/rustning även TKP eller "bara" när man kommer ned på riktiga KP?
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
SÄRSKILT i strid!

EDIT: Det är ju i strid som det blir sådär stressigt att man kan fumla bort sig, hugga sig i foten, springa in i fiendens oväntade låga yxhugg, råka hålla framme dolken i precis rätt ögonblick. Här ska det beskrivas extra köttigt när man fumlar respektive lyckas med något legendariskt bra.

"Med ett enda hugg klöv Hjalte jättens skalle i tu!"

"Utan att se sig för klev Hjalte in framför jätten, som bara fortsatte att falla och krossade Hjalte under sig..."
 

Gfield

Veteran
Joined
10 Oct 2010
Messages
3
Location
Göteborg
Fler frågor:

1) Hur gör man med rustningsmodifikationer på skada från magi? Ska man dra av som vanligt?

2) Hur hanterar man handlingsslag under strid? Får man använda alla sina stridstärningar till att försvara sig? Får man försöka välta statyn trots att orken har initiativ och anfaller dig?

3) Hur hanterar man konfliktslag i strid? Om Olaf vill försöka brotta ner och hålla fast någon, medans denne vill anfalla med sin spikklubba, hur gör man då?

4) Om man försöker göra ett handlingsslag för att backa, kan man använda alla sina stridstärningar till att försvara sig?
 

Trinda

Veteran
Joined
3 Jun 2013
Messages
1
Har precis fått hem Fantasy! Och det ser hur bra ut som helst, perfekt för mig som är nybörjare.

En fråga har jag dock:
Hur hanterar man tid? Dvs om rollspelarna ska till en plats som ligger långt bort. Hoppar man bara dit eller måste det ta så långt tid som det faktiskt vore om man skulle gå på riktigt? I strid så verkar ju tidsaspekten vara den samma men det är kanske inte så konstigt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
1. Det beror på vad för magi som används. Om det är frågan om en fysisk attack så funkar rustningen (typ fireball eller nåt sånt), men inte mot effekter en rustning normalt inte skulle skydda mot. Som en blixt (elektricitet och metall är ingen bra blandning). Eller mentala attacker. SL får avgöra i kniviga fall.

2. Man haddlar när det är ens tur, i initiativordning. Attackerar man inte så får man försvara sig som vanligt, om inte SL säger annorlunda av nån anledning (till exempel om handlingen kräver för mycket koncentration så man inte har koll på striden).

3. Det går i initiativföljd, som vanligt. Om Olaf fick bättre initiativ så kan han försöka, misslyckas han så får motståndaren klippa till honom med spikklubban när det är dennes tur.

4. Ja.

..sen, om ni är osäkra, använd det sunda förnuftet. Och SL har alltid sista ordet. Och kom ihåg: "your abstract combat-fu must be strong". :gremsmile:
 

Gfield

Veteran
Joined
10 Oct 2010
Messages
3
Location
Göteborg
Angående magiskadan så tror jag att jag struntar i rustningsmodifikationer i sådana fall. Det känns som om typen av besvärjelse mest borde vara en fråga om smak. Varför skulle man välja att kasta eldklot i stället för att skjuta blixtar annars?

Angående resten så känner jag mig osäker på hur initiativet fungerar. Om en ork har initiativ och attackerar Olaf, vad får då Olaf göra? Så som jag har tolkat reglerna så skall han dela upp stridstärningar i anfall och försvar, och har därefter förbrukat sin handling denna stridsrunda. Nästa stridsrunda har orken fortfarande initiativ och fortsätter anfallet. Får Olaf försöka brotta ner orken i stället för att göra normalt anfall och försvar? Får han fly eller försöka backa utöver sin förbrukade handling?
 
Top