Nekromanti Mer om soundtracks

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Lyssnade nyss på soundtracket till "Riven". Wow.. Det är precis lagom "eerie" för att få vem som helst att gå i taket. Nackdel: det är sööööövande... Men kombo Riven och lite fräcka technolåtar eller ett eller annat Goa inslag kan få det att rocka fett. Goa och techno bör dock användas i actionsekvenser :gremsmile: (doh)

Sedan finns det ett soundtrack till ett spel som heter "En kväll med Dracula". Det är ett sällskapspel/minilajv, som verkligen är kul att spela. Man smyger omkring i ett hus och undviker vampyrer för glatta livet. Det är verkligen roligt. och soundtracket innehåller allehanda trevliga tjutande ulvar, skrikande kvinnor och klämtande klockor :gremsmile:.

/boddi
 

Hjonas

Veteran
Joined
12 Oct 2000
Messages
128
Location
Örebro
Ett annat riktigt hett tips är soundtracket från filmen Bram Stokers Dracula. GRYMT bra och stämningsfullt.

[ Excutioner - Slayer of the light. Desecrator, Violator, Devastator - Messenger of Death ]
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Och just about anything av den gode Hans Zimmer...
(MI:2, Gladiator), fast det är mest användbart i Vampire och Chock. Spelar någon Chock nuför tiden? Nåväl...

Interview with the Vampire är helt okej, och letar man efter lite mer "mysko-hak-pub" låtar så är Rasputina ett hett tips, liksom K's Choice.

/boddi
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Till episk Västmark / DoD / standarfantasy - setting är min favorit Last of the Mohicans, mest då spåren av Trevor Jones, och kanske lite Vangelis eller Era och definitivt en hel kasse Clannad. I scifimiljö är Dark City's filmmusik underbar. Sphere är också okej, och Vangelis' Bladerunner - spår passar bra till cyberpunk.

--
Björn
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Ja du.. Det har jag faktiskt ingen aning om. Jag köpte det för 25:- på Överskottsbolaget i Malmö för ca ett år sedan. Jag har inte sett det någonannanstans. Jag kan kolla tillverkare om du är intresserad.

/boddi
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Dark City regerar...

Vangelis har även gjort en Cd som heter The City. Den är jättebra till vardagsskräck såsom Kult. Dead Can Dance är också intressanta tycker jag, speciellt "The Serpents Egg". Om man dessutom känner för att iscensätta lite kultritualer (teoretiskt då) så kan man låna tibetansk tempelmusik på bibblan. HELMYSKO...



/boddi
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
En Kväll med Dracula

Köpte även mitt "Dracula" för 25 kr dock begagnat men felfritt och koplett. Jag tycker inte att bandet är så bra.
Det finns några riktigt bra låtar, och stämningen är förvisso mörk men det är lite väl mycket "spooky" ljud som endast sänker betyget.. för många squeekande fladdermöss och knarrande dörrar.
Men om jag får ge ett ypperligt förslag så är det at köpa filmmusiken till "Bram Stokers Dracula" eftersom den är helt underbaaaaaaaaaaaaaaaar.

Profeten från Norr
 

Boadicea

Veteran
Joined
17 Oct 2000
Messages
185
Location
Malmö
Re: En Kväll med Dracula

man kan ju redigera det om man känner att det är för mycket squeek. Woijceck Kilar är jevvligt duktig på filmmusik överhuvudtaget. Lyssna bara på hans soundtrack till Ninth Gate. Yummy.

/boddi
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Re: En Kväll med Dracula

Någon som känner för att göra MP3 av denna "En Kväll Med Dracula", ifall den inte skulle gå att få tag på?

Som omväxling till Kilar's Dracula (som för övrigt är perfekt till allt som har med skräck att göra :) så kan man köra Nick Cave "Let Love In" eller "Murder Ballads"... helt underbar stämning.
 
Top