Nekromanti Mer om skärmen

Arfert

Facit
Vet att det här diskuterats tidigare i andra forum (Krilles skärmtest till exempel), men jag tar upp det ändå:

Personligen gillar jag skärmar som inte är så höga och har nättare format... och det skulle stämma bättre med formatet på grundboken... Men vad tycker ni? Hur hög ska den vara? och hur bred?

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
WoTC:s skärm för Eberron (vilket Krille säkert snott idén från, som den D20-fantast han är :gremwink: ) är underbar. Det är så en spelledarskärm skall se ut. Består ungefär av 3 A4-sidor, som ligger med långsidan ned mot bordet.

Det är mycket, mycket bättre än en hög skärm.

Arfert

Facit
mm, jag har nåt i den stilen itanke... fast jag kanske viker den annorlunda, vi får se...

Krille

Super Moderator
"WoTC:s skärm för Eberron (vilket Krille säkert snott idén från, som den D20-fantast han är )"

...josäkert, i synnerhet med tanke på att den enda Eberron-produkt jag har är en installation av Dungeons&Dragons Online med en ännu ej aktiverad trial-kod.

Robert Jonsson

Därav min ironiska :gremwink:-smiley. Men det är ett bra och logiskt format på en spelledarskärm.

Robert Jonsson

Så länge den inte är ännu större (dbvs. längre) så är det okej. Det är snarare höjden som jag ville visa på.

Och för guds skull, gör inte som Riotminds gjorde med sina skärmar. Se till att ha en illustration över hela skärmen bara och fyll inte ut framsidan som spelarna skall se med emassa tabeller.

Dimfrost

Special Circumstances
Bara för att vara nyfiken: hur har ni resonerat när ni bestämde att spelledarskärm ska vara det första tillbehöret till spelet? Det är ju ytterst vanligt, men själv är jag totalt ointresserad av skärmar. Det känns som att det första supplementet borde vara något som gör det enkelt och snabbt att komma igång med spelet, alltså en samling med korta små äventyr, ett enstaka längre äventyr eller äventyrsförslag och råd till spelledaren, eventuellt flera av dessa alternativ. Därmed är det något sådant som jag tycker bör inkluderas med en skärm, även om själva skärmen känns ointressant.

/Dimfrost

Robert Jonsson

Tanken...

...är ju som Arfet skrivit i en annan tråd att inkludera både karta och ett mindre kompendium med spelledarskärm. Tror han skulle lägga dit ett par äventyr o/e kampanjinformati0on om ett rike. Så det du efterfrågar finns ju med där.

Johan K

Gammal & dryg
För min del så skulle jag nog kunan tänka mig att sl-skärmen i höghet skulle var som ett liggande a4. Sedan hur bred/lång den skulle var kan jag tänak mig att den skall max vara 2 a4 lång.
Blir det större än så, så tycker jag att det blir lite otympligt.

Arfert

Facit
nejdå... ska inte det.. är det NÅN information som bör vara åt spelarhållet? Karta? Eller ska man bara ha illustration (som är planen)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
...är det NÅN information som bör vara åt spelarhållet? Karta?
Jag och mina spelare har uppskattat kartan på framsidan av gamla WFRP-skärmen (karta i mitten, illustrationer på sidopanelerna)... så... karta är faktiskt ingen dum idé.

Rickard

Urverk speldesign
Karta på framsidan av skärmen vore coolt, ja [NT]

/Han som gillar lösningar där man kombinerar två saker

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Tanken...

Jag menar mest motiveringen bakom att det över huvud taget ska finnas en skärm.

/Dimfrost

Robert Jonsson

Jag kan tycka det kan fungera ballt med en karta. Kanske kombinera det med illustrationer. Alltså, om det finns ett fäste med riddare på ett ställe så lägger man en liten större illustration "ut från" kartan så att säga. Tänk dig på gamla kartor med texten "Here there be dragons..." och så var det en illustration av en drake där... Det stuket kan nog bli rätt bra.

Robert Jonsson

Okej...

...fast det var inte riktigt så jag tolkade det. Jag såg aldrig att spelledarskärmen var det första "släppet". Tvärtom, jag såg det bara som en del av släppet. Därav mitt påpekande. Sorry.

Pixie_UBBT

Veteran
Re: Tanken...

Lol, så kanske man kan se det, men eftersom varken jag eller Tomas gör detta för att tjäna penger (vilket är närmast omöjligt att göra på svenska rollspel) så handlar det mest om vad folk vill ha :gremsmile:

Saga har ju inte så värst många tabeller, men några enstaka har vi och en skärm är ju då ett bra hjälpmedel för SL. Tomas och jag har länge kört med en prototyp med vapentabeller, tabell för allvarliga skador och prislista på prylar.

Pixie_UBBT

Veteran
min handgjorda saga-skärm är låg, men den har jag haft sen -93.
Och den gillar jag skarpt. Den skulle kunna vara lite "bredare" så att säga, men vi har ju så få tabeller i Saga så det blir till att sätta diverse illustrationer på dem för att fylla ut :gremgrin: Skämt å sido - man kan väl alltid plita dit delar från magi-kapitlet...