Nekromanti Mer om rollspel på irc

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Skulle det inte vara möjligt att ha riktiga spelmöten över irc?
Det är ju många som klagar över att de bor i bushen och inte har några rollspelspolare där de bor, så jag undrar om det inte går att spela över irc?
I nån fin ensam kanal där SL bannar alla andra som kommer in?
Man slipper ju att alla skriker i munnen på varandra, och dessutom så slipper man lämna sitt eget sköna kyffe.
Jag tror att det är lättast om SL skickar ut rollformulär via e-mail och info om hur man skapar en RP i just det rollspelet man ska spela, och sen så skickar RPna tillbaka det till SL. Själva spelmötet går väl till (nästan) som vanligt, förutom att man skriver istället för att prata. Jag tror att SL borde slå alla tärningsslag själv för att undvika fusk o dyl.
Är det någon som är på?
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
<blockquote><font size=1>I svar till:</font><hr><p>Skulle det inte vara möjligt att ha riktiga spelmöten över irc?
Det är ju många som klagar över att de bor i bushen och inte har några rollspelspolare där de bor, så jag undrar om det inte går att spela över irc?
I nån fin ensam kanal där SL bannar alla andra som kommer in?
Man slipper ju att alla skriker i munnen på varandra, och dessutom så slipper man lämna sitt eget sköna kyffe.
Jag tror att det är lättast om SL skickar ut rollformulär via e-mail och info om hur man skapar en RP i just det rollspelet man ska
spela, och sen så skickar RPna tillbaka det till SL. Själva spelmötet går väl till (nästan) som vanligt, förutom att man skriver istället
för att prata. Jag tror att SL borde slå alla tärningsslag själv för att undvika fusk o dyl.
Är det någon som är på?<p><hr></blockquote><p>Den som är op behöver inte banna folk. Man kan sätta kanalen "invite only" och "secret" gör att. Det skulle dessutom kunna gå låta en "bot" slå själva slagen. Eller ett script som står för slagen, som man dessutom kan visa för GM... Det finns möjligheter. Frågan är bara, är det någon som orkar engagera sig?

En variant är ju WebRPG och liknande saker. Tyvärr så är WebRPG gjort i Java, vilket gör att det är väldigt resurs krävande. Och dessutom inte jätte enkelt att installera. Fast det kan ju finnas liknande utils jag inte hört talas om.

/Honken

/Honken
 

MidNight

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
515
Location
Långt ute i buschen, Stöcksjö, Umeå, Västerbotten,
Inte för att vara allför pessimistisk, men iden har prövats förr och har vissa direkta nackdelar.
1, Det kostar och ockuperar telefonlinjen - vilket kan vara ett problem om man har gnälliga föräldrar eller dyl. i huset.. Kostar gör visserligen också turer fram och åter till stan (om man nu bor i bushen som sagt), cola, godis och vad annat man nu kan tänka sig lägga ut pengar på vid ett vanligt rollspelsmöte. Har man bredband är det förstås inget problem.
2, Att man kommer ifrån att skrika i munnen på varandra är direkt fel, förutom att man nu SKRIVER i texten för varandra (om man nu ska "digitalisera" uttrycket).
3, Skrivhastighet. Många kan inte skriva snabbt helt enkelt, och spelet blir därför trögt, då man måste vänta på allas agerande.
4, Beskrivande tar tid. Mycket tid. En ide är ju förstås att ha förskrivna beskrivningar (för SL, då) dom man copy+paste:ar in, men för spelarna att beskriva sina handlingar i detalj (vid tveksamma situationer) blir drygt.
Detta är också ett STORT problem vid strider där man använder mer detalj än "han hugger", "jag parerar".

Det är såklart MÖJLIGT att få ett sådant spelmöte att bli bra, men det kräver ganska stor förberedelse. En direkt fördel med systemet är ju att man kan spela med folk i hela Sverige (eller världen, om man skriver på Engelska..).

//MiDNiGHT. - som egentligen vill att det ska fungera.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,906
Location
Nordnordost
Tja, jag har varit SL över irc.. det _går_, men det är katten inte kul. Mitt tips är att utbyta erfarenheter och skriva äventyr över irc och lämna själva spelandet till möten i verkligheten.
 

Micke H

Veteran
Joined
7 Oct 2000
Messages
132
Location
Uddevalla
Varför inte...

Varför inte gå ännu ett steg? Man kan ju ha röstbaserat rollspel... eller varför inte videobaserat? det kräver dock att alla har tillgång till bredband samt har viss datorvana. Vår spelargrupp är utspridd över hela landet och träffas bara på loven, så det skulle vara riktigt kul om något sådant kunde funka...

Ett annat problem kan vara, och _är_ i mitt fall, att halva spelargruppen helst inte vill befatta sig med internet och inte ens använder e-mail... de tycker helt enkelt inte att det behövs /images/icons/shocked.gif

/Micke
http://www.noctum.da.ru <a href="http://www.noctum.da.ru">
</a>
 

Lord Samuel

Warrior
Joined
8 Jan 2001
Messages
261
Location
Linköping
Re: Varför inte...

Det är ingen dum idé.
Jag ska bara fixa en kamera sen är jag på.
Fast du får byta grupp såklart...
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
Re: Varför inte...

Varför inte gå ännu ett steg? Man kan ju ha röstbaserat rollspel... eller varför inte videobaserat? det kräver dock att alla har tillgång till bredband samt har viss datorvana. Vår spelargrupp är utspridd över hela landet och träffas bara på loven, så det skulle vara riktigt kul om något sådant kunde funka...

Ett program som man kan använda för att prata över internet heter Roger Wilco och finns på <A HREF="http://www.rogerwilco.com" target="_new">http://www.rogerwilco.com</A>. Det fungerar även med 56k modem.

Ett annat problem kan vara, och _är_ i mitt fall, att halva spelargruppen helst inte vill befatta sig med internet och inte ens använder e-mail... de tycker helt enkelt inte att det behövs

Låter ungefär som min mamma innan vi skaffade mikrougn och video. Nu skulle hon inte klara sig utan.

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 
Joined
16 May 2000
Messages
355
Location
Stockholm
3, Skrivhastighet. Många kan inte skriva snabbt helt enkelt, och spelet blir därför trögt, då man måste vänta på allas agerande.

Det är bara att låta den som skriver långsammast spela den tystlåtne hjälten, eller kanske hjälten som ligger i koma som de andra ska rädda :)

Willie

"Never judge a book by its movie."
J.W. Eagan
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
openRPG

<I>En variant är ju WebRPG och liknande saker. Tyvärr så är WebRPG gjort i Java, vilket gör att det är väldigt resurs krävande. Och dessutom inte jätte enkelt att installera. Fast det kan ju finnas liknande utils jag inte hört talas om.</I>

Jag tror att just en sådan util är openrpg på www.openrpg.com, men jag har inte testat det själv.
Den ska man iaf kunna konfigurera så att den passar det spelsystem man spelar och så finns det finesser som strids-rutnät m.m.
Kanske värt att kolla upp?
 
Top