Nekromanti Mer om Legio Colonan o Schamanism

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
Re: Drag=motdrag

"Det är just bara att fixa psykotropi"

Magikern: Jag ska bara gå och hämta lite psykotropi så har vi snart det här problemet ur världen. /images/icons/smile.gif

"Och heliotroppi funkar nog, för den besvärjelsen är fäst på själen och inte kroppen"

Nu förstår jag inte riktigt. Heliotropi är ingen besvärjelse, det är en aspekt. Den har sin källa i solen. Varför skulle den funka på astralplanet? Daimo-,Teo- och Psykotropi funkar på andeplanet, men inte de andra.

Undrar hur mkt en sofistikerad magiker överhuvudtaget kan om de primitiva schamanerna. Det borde nog vara en rätt okänd fiende.

/Sir Foilan
 
Joined
3 Oct 2000
Messages
1,413
Location
Alingsås
Re: Drag=motdrag

Jag tror att den heliotropiska besvärjelsen funkar om man lagt den på killen. Då besvärjelsen ändrar beteendet och inte kroppen så är det själen som utsätts. De softikerade magikerna vet kanske inte, men de primitiva magikerna vet säkert. Klart att de funkar, bara för att man inte kan alstra i andeplanet betyder det inte att de inte funkar.

"I begynnelsen skapade människan Gud"
 

Bäver

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
71
Location
Sthlm
Tack...för ett bra förslag Radin! [NT]

Skall nog använda det....

Bris:
Bäverns rätt i Samhället
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Nja.

Alla kan ha skyddsandar, i betydelsen "skyddande ande". Det finns på tabellen med övernaturliga förmågor (Det är därför som Alfonso (min magikern) har kunnat spöka runt överhuvud taget. Farfar har fått ta över medans han varit ute).

Det jag menade i mitt inlägg var ju inte att alla skulle ha en skyddsande. Det räcker ju med att råka ut för en person och sedan bli ivägdriven av anden i fråga. VÄLDIGT tråkigt om man inte hittar hem igen.

Fast själv skulle jag nog säga att en shaman inte kan driva ut en annan persons ande utan att föröka besätta hans kropp, och inte kunna besätta en annan kropp utan att hans tidigare kropp dött. Det sätter defenitivt stopp för shamanism som offensivt vapen.

/Henrik
 

Helmut

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
31
Location
Stockholm, Sverige
Re: Drag=motdrag

För det första är andeplantet inte en annan plats utan något i stillen med samma plats via en annan synvinkel (andesyn). För det andra så kan man inte ifall man använder andeförnimmelse se av den fysiska planet men den finns fortfarande, därför kan man alstra vilken typ av magi som hälst när man använder andeförnimmelse det är bara det att du inte ser det som hände på de fysiska planet(effekten). Samma sak gäller för psykotropi, man kan alstra de utan att använda andeförnimmelse. Saken är att kontrollen av magin sker även den på ett annat plan vilket man ser med magiförnimmelse(magisyn). Det som anses vanlig syn är enbart fysisk förnimmelse av omgivning.

Från Helmut - the Rebel
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Re: Vadå hjälp? Du skrämde skiten ur honom

Jo, visst...

Men tillsaken hör att Yrwainn till stordel lever på Zhames nåd...

Han är laglös, emedan Zhames är nära släkt med Konung Constantin

Hellre låter jag två oskyldiga Gnuer dö än ett skyldigt Mufflon... Jagus Grisodleriaeus et pridus...
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Din Farfar...

Hmm... vill du starta klubb... Min schaman har bundit sin farfar till en varg-kropp... Hans familarii...

Hellre låter jag två oskyldiga Gnuer dö än ett skyldigt Mufflon... Jagus Grisodleriaeus et pridus...
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Och sedan är ju inte alla med schamanism schamaner i nån liten vildeby... Det finns häxor, vilka inte borde ha några direkt dubier mot att leka med andra själar... Qadosh regeln är däremot bra... Men man borde få högre avdrag om man har en "ljus" syn på livet...

Och kom ihåg...

Hellre låter jag två oskyldiga Gnuer dö än ett skyldigt Mufflon... Jagus Grisodleriaeus et pridus...
 

Radin

Veteran
Joined
26 May 2000
Messages
144
Location
Vintergatan - Tellus - Sverige - Skåne - Näsum.
Se det så här.

Schamanism lärs ju ner från mästere till elev. Eleven ska praktiskt taget bo hos mästaren och tillbringa all tid där för att lära sig. Om eleven lärt sig nå'n magi så bör eleven lärt sig av mästaren. Ingen schaman lär upp en elev på halvtid medan denne även pluggar magi hos gubben på andra sidan byn. All sån här mäktig kunskap i primitiva samhällen kommer från en och samma källa. Man har en och endast en lärare. Allt eleven kan kan även mästaren då det är han som lärt ut det.

Om vi ser det såhär:
Vi har den fysiska världen och andeplanet. Skälet till att alla människor inte kan se in på andeplanet är p.g.a av nå'n sorts membran som skiljer de två åt. Huruvida andar i sin tur kan se den fysiska världen låter jag vara osagt. Detta är heller inte viktigt då det vi vet med säkerhet är att schamaner kan se åt båda hållen tack vare andeförnimmelse. De två planen har olika förutsättningar för magi. I den fysiska världen kan man alstra och använda all magi medan andeplanet endast tillåter daimo-,teo- och psykotropi. Enligt mig så kan (som jag sa i förra inlägget) endast de EFFEKTER som är baserade på de tre skolorna påverka andeplanet av den enkla anledningen att de andra effekternas kraftkällor inte kan existera där.
Vi gör två exempel:
1. En schamanande vill förstöra sin onde elevs astralsköld. Schamanen tänker använda en formaliserad psykotropibesvärjelse med ataxatropieffekten "Riva sönder väv" av femte magnituden. Då han befinner sig på andeplanet måste han alstra från nå'n av de tre skolorna och han kan bara använda en d.v.s psykotropi. Alstringen med Ob5T6 lyckades. Nu har han energin och låter denna "glida in" i den fysiska världen.
Fråga: Kan psykotropi användas i denna värld? Svar: Ja.
Energin har "glidit igenom" membranet och är intakt. Därefter transformerar schamanen till ataxatropi med Ob4T6 vilket lyckas. Sedan väver schamanen sin effekt med Ob5T6 och astralskölden är bruten. Besvärjelsen är som sagt formaliserad så om eleven hade haft en astralsköld av sjätte magnituden så hade denne klarat sig. Schamanen får helt enkelt försöka förutse vilken magnitud han kommer att behöva innan han lämnar sin kropp.

2. Eleven har i sitt storhetsvansinne lagt en Makteffekt på sig så att denne ska bli onåbar. Dessvärre använder effekten energin heliotropi.
Fråga: Kan helitropi användas på andeplanet? Svar: Nej. Helitropi har ingen som helst effekt på andeplanet då den inte kan existera där.
Så schamanen märker inte av elevens makt tack vare membranet som skiljer de två världarna åt. Som en gammal klasskamrat till mig skulle ha sagt: Han är kokt (eleven alltså).

Sedan måste jag ta upp en gammal diskussion som förekom i de gamla forumen angående "urfilament". En av alla de 17 (egentligen 19) skolorna måste vara urskolan från vilken de andra har raffinerats ur. Eftersom drömmagi håller på att forskas fram i Mystik och Magi (kommer inte ihåg sidan) så måste alla andra utom en ha forskats fram på samma sätt. Ett urfilament av pyrotropi innehåller förmodligen ett stänk av termotropi som sedan förfinats fram till magiskolan termotropi. Urskolan ska ha en skärva av alla de andra i sig.
Vad är min poäng undrar du. Jo, Krille erkände att en urskola hade funnits (han sa inte vilken) och i exemplet med pyrotropin så skulle Krille godkänt att man lade en termotropieffekt med två extra tärningars svårighet (besvärjelseslaget, inte alstring) trots att filamenten var pyrotropiska.
Urskolan kan inte vara någon annan än psykotropi då denna är den enda som kan transformeras till de andra men de andra kan inte transformeras till psykotropi. Daimo- och teotropi kan ej alstras av människor så de räknas inte.

Summan av detta är att psykotropi har en oraffinerad form av alla skolor (utom daimo och teo) och därför bör man kunna lägga alla effekter med psykotropi med +Ob3T6 då transformeringen till andra skolor är normalsvår. I Pyro-till-termo exemplet så är dock transformering mellan dessa lätt: +Ob2T6.
En duktig psykotropikunnig schamanande bör då i ond elev vs mästare exemplet kunna improvisera en Riva sönder väv. Alstra 5 filament psykotropi (Ob5T6), låta energin glida igenom membranet intakt, väva Riva sönder väv (Ob8T6).
Eleven är ännu mer kokt då schamanen kan testa sig fram till magnituden.
Krille rules.

Radin
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Min Farfar!

Bundit? Farfar stannar kvar för att hålla något slags ordning på mig! Det tråkiga är att han är nästan lika tokig som jag är...

Jag menar; 13 år gammal magiker, -7 i quadosh, 11 i stridvana, 10 i supa, 16 i besvärjelse och 17 i alstra ataxatropi (9 i shamanism och 8 i andeförnimmelse för andebiten. Och med 7 i övertala är det tur att farfar gärna hjälper till). Tokiga alkoholiserade 13-åriga kaosmagiker är väl det bästa som finns? Hade farfar varit klok hade han flytt för länge sen!

/Henrik
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Re: Min Farfar!

Det är nästan lite material för Ricki Lake... /images/icons/wink.gif

Förresten. Alsta ataxatropi 17 vid 13 års ålder. Det var inte dåligt i min låda. Lär bli mäktig som Sauron när han växer upp...

C
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Re: Min Farfar!

-7 i quadosh. And the trend is negative.

Hur stor är chansen att han hinner bli vuxen innan han försvinner?

/Henrik
 

SirDr

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
147
Location
Växjö
Re: Min Farfar!

han får väl ta ett SABBATS år? (lite mindre kaosritualer och lite mer gudsritualer ;)
sedan vill jag vet hur farfar gör för att hålla koll på den galne (genialiske?) 13 åringen som inte har någon vidare uppfattning om vad som är rätt och fel skulle jag tro.. eller han kanske har en förbannat bra uppfattning om det.. fast inte som andra ser det :)

For the Emperor!!!
-Los Templarios Negro
 
Top