Nekromanti Mer om DoDT

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,556
Location
Stockholm
Startar ny tråd. Den gamla är lite oöverskådlig.

Efter att ha bläddrar ytterligare i böckerna börjar jag ändra inställning till likriktningen bland raserna. Rising, Han mfl kan nog ha rätt. Man får se det hela som något gott, en frihet, och inte en nakdel. Jag är helt enkelt en D20-skadad rasist.

Vidare måste jag säga att jag verkligen gillar religionerna i all sin pastischiga glans. De känns som klart spelbara, och inte bara som präst. Fast den där gräsliga formeln för hur många gudapoäng man har efter en lång tid är satans bortglömda avkomma och borde aldrig fått leva. Och varför kan man inte bara skriva att man får FR i Religon-10 varje dag?

Hela konceptet med fördjupningar är lysande. Som någon sa tidigare, det är som d20-feats, fast inte bara stridsrelaterade. Spontant känns det som man kan göra väldigt olika rollpersoner med deras hjälp.

Och när jag satt och spånade på ett äventyr (för uppenbarligen spånar jag på ett äventyr, det visste jag inte förrän nu) klottrade jag, som jag brukar göra när jag spånar, ner följande stolpar. Ingredienser jag vill ha med, helt enkelt. Vet inte om de är intressant läsning för andra än mig, men jag bifogar dem i alla fall.

*Religiösa motsättningar
*Släktfejder
*En profetia (falsk)
*En åldrande häxa
*Det förflutnas hämnd
*Ett brinnande långhus
*Ett förlorat svärd
*En död konung (eller fader)
*En strid i mörker
*Två byar och en stad
*En kvinnas hat
*En sal full av skäggiga ansikten
*Höstlöv
*En duell om en kvinna
*Vattendroppar på en dödskalle
*Sorg

Vad det säger om DoDT, eller om mig, låter jag andra avgöra.
 

Dansson

Veteran
Joined
4 Jul 2004
Messages
166
Location
Vålberg, Värmlands län
Det säger massor av saker om dig. Men vi ska ändå inte blanda in några psykologer här så det är luuugnt... :gremwink:

Hur bakåtkompatibelt är förresten Trudvang? Är systemet omgjort från grunden? Får man räkna med att modda ordentligt om man exempelvis vill köra Vildhjarta med det nya spelet?
*frågelifråg* :gremsmile:

- Dan, som bannemej ska köpa Trudvang...
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,556
Location
Stockholm
inte så bakåtkompatibelt skulle jag tippa. Eller kanske snarare bökigt bakåtkompatibelt. Det går, men känns inte som något man vill göra med ett helt äventyr.
 

Dansson

Veteran
Joined
4 Jul 2004
Messages
166
Location
Vålberg, Värmlands län
Är det så alltså. Typiskt. Blir kanske till att införskaffa den äldre versionen också då. För Vildhjarta verkar ju jädrans mysigt. :gremsmile:

Världsböckerna då? Osthem och Mittland, är det bökigt att använda dem i den nya världsbeskrivningen? :gremtongue:
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Vidare måste jag säga att jag verkligen gillar religionerna i all sin pastischiga glans. De känns som klart spelbara, och inte bara som präst. Fast den där gräsliga formeln för hur många gudapoäng man har efter en lång tid är satans bortglömda avkomma och borde aldrig fått leva. Och varför kan man inte bara skriva att man får FR i Religon-10 varje dag?
Jag vet, jag hatar oxå formeln, men den är ju bara intressant om man sitter och sparar gudapoäng i flera veckor samtidigt som spelledaren säger att det går en tid. Anledningen till varför inte antal gudapoäng är lika med Religion -10 varje dag är ju för att man sparar och därmed får mer. Plus att sista dagen har ju inte 10 gudapoäng dragits av. När man testat det är det enklare än när man läser om det. Det tyckte iaf jag.

Är det ngn som kommer på en enklare formel så kommer jag att slänga upp den synligt.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Hela konceptet med fördjupningar är lysande. Som någon sa tidigare, det är som d20-feats, fast inte bara stridsrelaterade. Spontant känns det som man kan göra väldigt olika rollpersoner med deras hjälp.

Det är lysande, vilket jag proklamerade för här. Jag gillar breda färdigheter med personliga touches.

Nu finns det bara två skumma grejer kvar som jag vill få svar på i DoDT, den ena är varför kritiska skador i bröstet finns eftersom man ändå dör vid minus totala KP? Jag har kanske missat the obvious...?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,549
Location
Helsingborg
(FV - 10) * n + 10

Såvida FV < 10 då. n är antalet dagar.

/Han som skrattade när han såg formeln
 

theodåre

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
128
Xoth, det är väldigt lite regler i världsböckerna. Det lilla som finns går lätt att konvertera.

theo
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,015
Location
Umeå
Det står i Trudvangs hjältar "Där (www.riotminds.com) finner du även konverteringstips för dig som har spelat Drakar och Demoner 6 (reviderad utgåva) och vill ha hjälp med att konvertera reglerna eller äventyren Vildhjarta, Snösaga och Eldsjäl."

Det verkar inte ha hunnit komma upp än, men kommer nog snart..

- Zire
 

theodåre

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
128
m,
nu har jag inte boken här men är det inte så att man dör inom ett par rundor oavsett som den kritiska skadan är låg?? står det inte typ att man dör inom en SR? Vår tanke var att om man får en kritisk bamseskada i bröstet så ska man ha en liten chans att få hela den (om det nu är möjligt) inom en eller två SR...Kanske en tankevurpa. Ska kolla i böckerna när jag kommer hem.

theo
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,556
Location
Stockholm
Mitt minne - som är nyckfullt - säger att det står något i stil med "sjunker kp under 0 så dör man". Ingenting om SR eller så.
 

theodåre

Veteran
Joined
4 Aug 2005
Messages
128
jo, precis så är det om man når skadan utan att få en kritisk skada. Får man den "minst allvarliga" av de kritiska skadorna i sitt bröst så har man några spelrundor på sig att dö snyggt, eller helas, OM man lyckas med ett situationsslag. Det är alltså endast om man får en kritisk skada dom detta inträffar, inte om man sakta smyger sig upp i skadepoängen. Då dör man.

theo
 

Brunalven

Warrior
Joined
5 Feb 2001
Messages
330
Location
Visby
Gött! Den formeln funkar ypperligt. :gremsmile:
Upplagd även på RMs forum.

Hoppas att skrattet var ett mysigt och härligt skratt och inte gråtsjukt och fördärvande.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,549
Location
Helsingborg
"Gött! Den formeln funkar ypperligt. :gremsmile:"
Förutom att den bara funkar när FV > 10. Skrev fel i förra inlägget.


"Hoppas att skrattet var ett mysigt och härligt skratt och inte gråtsjukt och fördärvande."
/Han som kan säga att det var ett överraskat skratt och som tror att ett "wtf" var med där också
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Fel?

Fast så är det ju inte (väl?). Du kan inte bli kritiskt skadad i bröstet utan att dö direkt då Total KP = KP i Bröst. Så Kritiska skador i Bröstet kommer aldrig att infinna sig (eller snarare, är helt onödiga), eftersom Skadepoängen som krävs för Kritisk skada alltid innebär att de även överstiger Totala KP.

Eller har jag missat någon regel som säger att skadepoäng som tillfogas i Bröstet inte också räknas mot Totala KP?
 
Top