Nekromanti Mer om B&M

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Det finns ju redan en tråd längre ned om B&M (Barbarer och Människofolk för de oinsatta) men då det kan vara intressant med lite mer specifika åsikter så startas här en ny tråd. Tänkte hysta ut lite frågor som ni som har läst boken gärna får svara på - detta så vi vet vad vi skall tänka på när det blir dags för nästa bok som har ett liknande upplägg (exempelvis Bestialiska folk).

Upplägget
Hur var bokens upplägg. Fanns all information som ni önskade om respektive folk med, om inte... vad saknades? Var det bitar som var svårförståliga eller bara konstiga? Var det saker som skulle kunna ha strukits?

Kartor & bilder
Vad tyckte ni om kartorna och bilderna? Skall vi använda oss av samma kart-och bildupplägg i framtida moduler?

Bästa folk
Vilket folk är mest intressant och hur kommer det sig?

Sämsta folk
Vilket folk är Zzzzzzz och hur kommer det sig?

Övriga tankar
Trevligt med övriga tankar och kommentarer.
 

GlueBall_UBBT

Warrior
Joined
16 Aug 2003
Messages
238
Location
Kallinge
Upplägget får inte högsta betyg av mig. Det var långt ifrån dåligt. Men det gick inte att sträckläsa boken utan att somna vilket till exempel gick med V&N, Cirefalier och Vapenmästaren. Det jag irriterade mig på var hur följden information kom på samma mönster rakt igenom hela boken. Tillslut kändes det som jag satt och läste en busstidtabell.

Kartor och bildar är älskvärda. Det enda dåliga med bilderna är att de inte är flera. Finns inget som väcker hjärnan så bra som att titta på en bild när man sitter och läser regler samt historia. Man får använda den andra hjärnhalven och avlaster tyngden på skallen. Sedan får man sådan inspiration av bilder. Kartorna är bra de med. Själv skulle jag aldrig kunna skapa ett folk utan att placera dem någonstans i världen. Miljön och folket präglar ju varandra från tidens vagga.

Det bästa folket är väl det jag kommer ihåg från när jag läste boken. Då menar jag inte rauner och kragg som jag kan från tidigare. Jag syftar på kamorianerna. Ett schysst folk med en härlig filosofi. Antagligen förknippar jag barbarer med andar, djur och totems. Dessa finns visserligen med i de andra folkens texter med, fast jag fastnade för kamorianernas hamnbytare och familjetotems.

Sämsta folk var adasier. Suck. Tristare folk får man leta efter. Kändes som något som var fram krystat på toaletten med en tidning "en ding ding värld". Dem ska jag absolut köra fram till mina bofferkåta spelare så att de låter sina tärningar hugga ner denna vidriga folkstam så att jag blir avreagerad.

Annars en mycket bra och välskriven bok. Vill givetvis har fler hemligheter. Inte so att jag har dålig fantasi. Det är bara så härligt att få slå upp ett kapitel i boken som man vet är full av information som anses vara "hemlig". Så kan jag skrocka glatt åt mina spelare som inte får läsa hemlighetskapitlerna. Det skulle spoila en del idéer jag har inför framtiden.

GlueBall - vill ha fler bilder, hemlisar och mer varierade folkslag. Lite mindre krystat material, man behöver inte ha 37 olika barbarstammar som är lika på alla saker utom initieringsriten (eller vad övergångarna kallades) för döden.

Annars så har böckerna bara blivit bättre och bättre på sista tiden. EON III kommer att stå fast i min bokhylla tillsammans med oldschoolböcker som Monster och Varelser.
 

Largoi

Warrior
Joined
24 Jun 2000
Messages
395
Location
Gråbo
Upplägget:
Det var väl ok, antar att det krävdes att ha en mall, synd bara att alla följde mallen ^^

Kartor

Inget att klaga på alls :gremsmile: I like it

Bästa folk

A long time favourite: Adasier. tack för all info om dom :gremsmile:

Sämsta folk

Auser

Övriga tankar:

Vill tacka för att boken kom, nu kan man äntligen spela barbar folk med lite mer kött på benen :gremsmile:
 

AEGIS PRIME

Swordsman
Joined
1 Jan 2004
Messages
407
Location
Halmstad
Upplägget i grunden var mycket bra. Varje folk sitt egna kapitell med ett avslutande kapitell med hemligheter. Dessa må hända ha varit mer relevanta till respektive folks historia.
Det beskrevs vardagslivet och värderingar allt för att gör folken "realistiska" och fungerande i Mundana. Det som Neogames skall ha störst eloge för är de små äventyrsförslagen som fanns med. MER SÅDANT för det kan man aldrig få för mycket av.

Bilderna var föredömligt vackra. Jag bockar och bugar inför illustratörer som verkligen fick fram en känsla. Dock så skulle jag gärna vilja se mer från honom i kapitlen. Kartor är alltid bra och gör att man som SL får en god översikt.

Tokon var min absoluta favorit men det var inget nytt då min nuvarande kampanj rör sig just i det området. Det presenterade mycket intressant informatiom som fördjupade och gjorde folket ännu mer intressant. Adasier visste jag inget om sedan innan men jag blev mycket positivt överraskad av en intressant miljö och fashinerande bakgrund. Mycket stora möjligheter med det folket men det kommer nog tyvärr ta lång tid innan mina spelare får stifta någon närmre bekantskap med dem.

Utan att tveka Auserna som var totalt intetsägande och urtråkiga. Känns som ett rejält ripp-off på väldigt mycket i vår värld. Ingen egen känsla. Det folket är numera borta från min kampanjvärld.

B&M är en mycket bra modul som skapar intresse och tankar. De kräver dock att SL har något intresse av just barbarfolk för annars är köpet ganska onödigt.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
De förflyttades till en lämpligare plats...

Vad hände med tauperna??
De passade helt enkelt inte in i en bok som skildrade olika barbarfolk och dessutom hade de inte fått plats (Darkernerna klipptes ju också bort). Naturligtvis kommer de att återfinnas i någon annan kommande modul, exakt hur är oklart ännu men det finns en viss chans att du kanske blir positivt överraskad (om du nu gillar dem som folkslag)... :gremgrin:

Sebastian - i ett försök att vara informativ
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Re: De förflyttades till en lämpligare plats...

De passade helt enkelt inte in i en bok som skildrade olika barbarfolk och dessutom hade de inte fått plats (Darkernerna klipptes ju också bort).
Varför då inte samtidigt döpa om modulen till bara "Barbarer"?

Naturligtvis kommer de att återfinnas i någon annan kommande modul, exakt hur är oklart ännu men det finns en viss chans att du kanske blir positivt överraskad (om du nu gillar dem som folkslag)...
Hmmm... Det som oroar mig är att jag kanske får vänta i 5 år till innan jag får läsa om tauperna i någon Neogamesmodul. :gremsuck:

//Jonatan - som gillar tauper som folkslag.
 

Hjalle

Swashbuckler
Joined
29 May 2004
Messages
1,867
Location
Stockholm
Hjalle Tycka Om.

Upplägget: Mah, att ni följer samma mönster boken igenom är både bra och dåligt - det som är bra är att man vet ganska exakt var man ska leta i kapitlena efter information och det som är dåligt är, som sagt, att det är svårt att sträckläsa boken utan att tröttna (och ändå har jag gjort det tre gånger nu).

Kartor & bilder: Mycket bra. Dock hade jag gärna sett många fler bilder, kanske något proträtt. Kartorna är oklanderliga, utom ett litet fel som smugit sig in i Kraggkartan, Rjalta har blitt Hjalta. Annars var det fina och, förhoppningsvis och förmodligen, användbara.

Bästa folk: Kragg. Absolut. Från att ha varit urlöjliga bankabankabarbarer har de blivit ett av de mest intressanta och stämningsfulla invånarna i Mundana. De är med ett möjligt undantag i tirakerna djupare än något annat folkslag - trots att bara 16 sidor skrivits om dem.Vem var det som skrev om dem? Jag är lyrisk!
Sedan tyckte jag adasierna var spännande, och raunerna var bra (dock saknade de det där lilla extra). Tokonbarbarerna var mycket bra skrivna, även om jag från början var lite småsur över att Ymirs´kapitelintro inte var där (dock vet jag anledningen, och du är förlåten! :gremtongue:) ...
Kamorianerna förtjänar också en liten applåd... Äsch, nu har jag sagt för många.

Sämsta folk: Hm, får väl säga veddo - inte alls för att det är dåligt skrivet utan för att det är det minst användbara folkslaget. Överhuvudtaget är lägstanivån i modulen ganska hög...

Övriga tankar: Naeh, det enda var att flera av folkslagen skanade rubriken Karaktärsdrag - dock så kan man ganska väl tänka sig detta själv. Sedan är korrekturläsningen tyvärr usel, texterna innehåller mängder av fel.
Sedan har jag, besserwisser som jag är, upptäckt ett litet fel på stämningstexten på baksidan - nämligen att Canak Falkbroder dräpte sin fader i kampen om hövdingaplatsen, men att man inte kan ha sin fader i samma stam i kraggs samhälle eftersom kraggfolket inte får dela bädd med folk från broder- eller systerstammen... Jaja, det kan väl förklaras ganska lätt, men jag var tvungen att säga det.
Sedan kanske en lista på vilka skribenter som tagit hand om vilka folkslag. Vore kul. Vet att Ymir hjälpte till med raunerna delvis och Ljustetsriddare hade Veddo och Tokon - men sen vet jag inte mer. Och det vill jag! :gremsmile:

-Hjalle, nöjd och på det hela taget... inspirerad.
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Re: Hjalle Tycka Om.

Sedan kanske en lista på vilka skribenter som tagit hand om vilka folkslag. Vore kul. Vet att Ymir hjälpte till med raunerna delvis
Jag och Eleas petade lite på Raunerna för att hjälpa Ymir hinna med dödlinjen, men det var inte mycket och eftersom jag inte har skaffat boken har jag ingen aning om något av det kom med. Jag blaffade på med en rätt lång utläggning om raunernas krigarkultur som en Ymir sågade i rätt friskt... så fan vet om jag egentligen har skrivit nåt som kom i tryck sen Neogames varit framme med saxen de med.

Jag kan minnas fel, men jag tror Orfeus skrev raunerna från början, och sen fick Ymir bösa runt med det utkastet lite.

/Joel
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Lista över vilka som ansvarade för vilka folk

Kartorna är oklanderliga, utom ett litet fel som smugit sig in i Kraggkartan, Rjalta har blitt Hjalta.
Oklanderliga och oklanderliga - jag hittade flera saker som jag störde mig på. Exempelvis saknade kartan över Kamor en ruinstad (som nämnts i texten), Tokon saknade markerade bosättningar helt och hållet och likaså de intressanta platsers markering som nämnts. Så helt oklanderliga är de alltså inte! :gremwink:

Kragg. Absolut. Från att ha varit urlöjliga bankabankabarbarer har de blivit ett av de mest intressanta och stämningsfulla invånarna i Mundana. De är med ett möjligt undantag i tirakerna djupare än något annat folkslag - trots att bara 16 sidor skrivits om dem.Vem var det som skrev om dem? Jag är lyrisk!
Du har Petter att tacka för den texten och jag vill minnas att han slet en hel del med den så lite positiv feedback uppskattas säkert! :gremsmile:

Sedan är korrekturläsningen tyvärr usel, texterna innehåller mängder av fel.
Låt mig krossa myten om neogames dåliga korrande en gång för alla. Iallafall skulle jag vilja frånta korrarna ansvaret helt och hållet då de fel som i regel återfinns ytterst sällan är slarv eller okunskap ifrån deras sida. Nej, de flesta fel brukar smyga sig in efter att korrarna gått igenom textutkastet under slutredigeringsfasen. Då är det ofta bråttom till deadline och när det går fort så blir det lätt slarvfel. Kanske upptäcks det att det saknas 500 tecken på en sida, vilket resulterar i att ett kort stycke måste skrivas till, och det fort om boken ska iväg på tryck samma dag (fort och fel alltså). Eller så kanske CJS kommer på att någon knasighet sluppit igenom hans vaksama ögon och så sker en snabb korrigering sista dagen, dessvärre ibland utan tid för tanke på vilka konskevenser det får på resten av texten.
Så visst finns det en del onödiga fel, och det är skam för de skulle verkligen inte behöva finnas, men det är alltså inte korrläsarnas fel utan personerna som ansvarar för slutredigeringen och som trollar för att få texterna att platsa rätt (vilket nog inte är ett alltför enkelt jobb kan tänkas...).
För att ta min egen text om tokon som exempel så gjorde jag en grundlig grundkorr på den. Utan några större konstigheter överlämnades den till den mest kompetenta korrläsare jag känner (som är väl skolad i svenskaspråket och bland annat nyttjades som expertkonsult på nyöversättningen av Sagan om ringen...) som givetvis hittade en massa språkliga bitar som behövde putsas. Om dessa korr hade fått råda till fullo är jag mycket, mycket tveksam till att texten hade gått att klandra utifrån perspektivet "språklig korrekthet". Trots detta så fann jag ett flertal irriterande slarvfel i nämnda text.
Slarv alltså, men så vill jag inte heller gnälla med tanke på de korta tidsmarginaler som ofta ges att utföra slutarbetet på. Dock så hade felen bevisligen inte behövts finnas.
Fast det är ju inte hela världen, jag menar en texts kvalitet baseras ju inte enbart utefter hur väl den är korrad...

Sedan har jag, besserwisser som jag är, upptäckt ett litet fel på stämningstexten på baksidan - nämligen att Canak Falkbroder dräpte sin fader i kampen om hövdingaplatsen, men att man inte kan ha sin fader i samma stam i kraggs samhälle eftersom kraggfolket inte får dela bädd med folk från broder- eller systerstammen...
Är pinsamt medveten om detta misstag som kom sig i att det inte fanns någon text till baksidan i slutskedet och att jag i ganska stor hast knåpade ihopp en text. Dessvärre hade jag uppenbarligen inte läst igenom de folkliga traditionerna tillräckligt noga... *misstag erkännes* :gremblush:

Sedan kanske en lista på vilka skribenter som tagit hand om vilka folkslag. Vore kul. Vet att Ymir hjälpte till med raunerna delvis och Ljustetsriddare hade Veddo och Tokon - men sen vet jag inte mer. Och det vill jag!
Adasier - Josephine Rosén (vet inte om hon baserat det på någon annans utkast eller om hon haft hjälp av någon annan)

Auser - Petter Nallo (bygger dock så som sig bör till stor del på den information som redan fanns i Asharien & Soldarn, således är Dan Johansson även medansvarig)

Kamorianer - Josephine Rosén (texten bygger på avsnittet om Kamor från gamla Mundanaboken). Carl-Johan har också varit med och pillat en del och själv så är jag ansvarig för texten om stammarna samt Muárche och Vilddjurens herre som var mina påfund. Nallo fixade ihopp stycket om stammar och deras totems samt vapen och utrustningsbitarna (det gjorde han nog på samtliga kapitel tror jag).

Kraggfolket - Nallos skapelse (baseras på utkastet som redan fanns om dem men med en enligt mig välmotiverad revidering)

Rauner - Ymir (baserades dock på ett utkast skrivet av David Letho).

Tokon - Mig själv (baserades dock till stor del på redan återgiven info i Consaber, Religioner samt en codexartikel)

Tosher - Anton Wahnström (delvis baserad på bakgrundsinfo från Ymirs kommande Västlanden, styckena "Heliga och förbjudna platser" samt "Intressanta personer" fick han dock hjälp av mig med).

Veddo - Skrivet av mig (dock med vissa modifieringar från CJS sida).

Om jag glömt några bitar så är det förmodligen insatser av CJS eller Nallo.
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Tids nog...

Varför då inte samtidigt döpa om modulen till bara "Barbarer"?
Kanske för att förtydliga att det bara handlade om männskliga barbarfolk? Bra fråga dock, varför inte ställa den till CJS (som är den med det yttersta namnansvaret)?

Hmmm... Det som oroar mig är att jag kanske får vänta i 5 år till innan jag får läsa om tauperna i någon Neogamesmodul.
Det oroar mig också för det verkar bli ett riktigt intressant folk (speciellt de som bor i taupernas dal... :gremelak:). Sänd många kärleksfulla tankar till Nallo så kanske han får för sig att låta dina önskningar gå i uppfyllelse... :gremwink:

Sebastian - gillar också tauperna som folk
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,200
Location
Göteborg
Jag säger som min kompis Claes-Christian: [OT]

Om man väntar på nåt gott, ja då är det bara härligt...
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Upplägget
Hur var bokens upplägg. Fanns all information som ni önskade om respektive folk med, om inte... vad saknades? Var det bitar som var svårförståliga eller bara konstiga? Var det saker som skulle kunna ha strukits?
Jag gillade upplägget. Boken blev lite som en Geografica men med barbarer.

Kartor & bilder
Vad tyckte ni om kartorna och bilderna? Skall vi använda oss av samma kart-och bildupplägg i framtida moduler?
Jag vill ha kartor i färgtryck som det har varit tidigare. Jag gillade inte alls de små svartvita skapelserna.

Bästa folk
Vilket folk är mest intressant och hur kommer det sig?
Jag har många favoriter. Jag tycker Raunerna är ett bra folk då de är enkla att använda sig av som spelledare och de ger en fin medeltida känsla över Mundana med sina likheter med mongolerna. Kragg har blivit låmgt mycket häftigare än vad jag trodde skulle vara möjligt. Adasier och Kamorianer är också häftiga raser som kommer att figurera i mina kampanjer. Till motsatts till många andra så tycker jag inte att Auserna suger. Dock är de lite väl mycket indianer och det är inte riktigt den känslan jag vill ha i mitt Mundana så jag har reviderat mina Auser en aning.

Sämsta folk
Vilket folk är Zzzzzzz och hur kommer det sig?
Det får nog bli Veddo. Jag tycker inte att de är dåligt skrivna men rasen är lite svåra att använda sig av i de flesta kampanjer.

Övriga tankar
Trevligt med övriga tankar och kommentarer.
Pervo som jag är så skulle jag vilja haft lite mer info om hur de olika folkslagen ser på sex och relationer. Lite info om äktenskap var dock med och det är positivt. Överlag så är det här en av de bättre modulerna, bäst än så länge är dock Riddaren! :gremsmile:

MiniMoni
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Kamorklubban var rätt tuff. Märkligt nog hade hade vi meckat ihop något liknande som dök upp på drunoks drängar för 1½ månad sen. Parallella tankegångar månne?

/Joel
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Kamorklubban var rätt tuff. Märkligt nog hade hade vi meckat ihop något liknande som dök upp på drunoks drängar för 1½ månad sen. Parallella tankegångar månne?
Själv så fick jag en hel del indiankulturassociationer när jag såg den. De nordamerikanska indianerna vill jag minnas har något liknande och det kan hända att även toltekerna har något liknande.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Melanesiska mördarinstrument

Neh. Den på Drunoks Drängar är baserad på 'gata', en stridsklubba från Fiji. Att någon sedan kom på idén att låna denna till Chingachgook i 'Den siste mohikanen'-filmen kan säkert ha gett upphov till viss förvirring, men mig veterligen hör klubban hemma i Melanesien, och inte i Nordamerika. Och i Tokon, då. :)

- Ymir, utreder
 
Top