Nekromanti mer klassiskt

fatlizard

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
78
Location
Jörpträsk
jag har en liten ide om en "klassisk" kamanj med hela skiten vampyrer spökhus spöken (okej okej jag ger upp jag har kollat för mycket på scoobydoo) och massa fladermöss kan nog bli rätt ball om jag sköter det bra.

BWAHAHAHA!!

Fatlizard
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Ta inte för mycket bara. när jag hade köpt "Nattens Fasor" till Chock gjorde jag ett äventyr som hade typ alla monster samlade i en enda röra. Det var utan tvekan det absolut mest misslyckade skräckrollspelet som någonsin körts i det här landet. Rollpersonerna fick bo hos Elizabeth Bathory i ett hemsökt hus på en indiansk kyrkogård där en chullpas vilade i källaren, i garaget stod det en mördarbil, i skogen fanns det krokmaror och en barghest, deras grannar var svarta tamanouser, om natten strök det omkring spökhundar och en buso i grannskapet, borgmästaren var en zombiemästare och det fanns en bedragare som var rollpersonens kontaktperson och introducerade dem för en dockmakare ("köp den här slaktardockan. Se, han håller i en riktig kniv. Enligt legenden skyddar han en mot mardrömmar om man tar med honom in i sovrummet när man skall gå och lägga sig")... På slutet kom Wiesert och ledde Den Stora Jakten genom hela grevskapet.

Det var så too much att det blev härlig komik av det hela. Jag tror att vampyrninjan var med också på ett hörn. Hur bra som helst.

Nå, jag måste alltså strongligen rekommendera dig att ta det lite lugnt. Ju fler vampyrkockar, desto blodfattigare soppa, så att säga.

/Rising
som har blivit bättre med åren...
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Allt kan bli bra med rätt spelare och spelledare. Sök på forumet efter:

En studie i skräck
Att beskriva skräck
Skräck i och utanför rollspel
När verkligheten rämnar

är de som jag kommer på direkt (bara så där (på rak arm (hejsan hoppsan))) som är en bra grund att läsa och reflektera över.

Lycka till
Zaphod
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
/Rising
som har blivit bättre med åren...
Måste bara fråga: Hur många år är det? Hur många timmar/spelsessioner skulle du gissa att du har spellett?¨

Zaphod, drömmer om att bli som Rising
 

fatlizard

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
78
Location
Jörpträsk
nej hela poängen är att det är spelare (helst 3 4 st) tillsamnas med 1 vampyr. Ju färre fasansfulla varelser dom möter desto värre blir det. När jag började spela rollspel (jag var bara 10 men ändå) så spelade vi bara fantasy. Då bestog alla mina äventyr av ett slott en ond trollkarl (med allsköns lustiga namn) och hans orc arme. Spelarna skulle hämta en skatt eller rädda en prinssesa.
sennare upp täkte jag att spelarna och jag tycte det var roligare med bättre intrig mindre monster och mera skräk.
P.S jag har aldrig använt ordet intrig hoppas det kom rätt


fatlizard

BWAHAHA!!
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Om mig

"Måste bara fråga: Hur många år är det? Hur många timmar/spelsessioner skulle du gissa att du har spellett?"

Öhm, det där gamla Chock-äventyret måste ha spellets '87 eller '88, (jag började spela rollspel '86, då åtta år gammal) så förändringen beror kanske först och främst på mognad genom åldern. På den tiden spelade vi rollspel med regler ungefär två gånger i veckan, och vi spelade friform (tja, vi gick på stan och jag var spelledare och hittade på äventyr medan mina kompisar berättade vad deras karaktärer gjorde) dagligen, varje gång vi skulle gå någonstans. Det lärde jag mig massor av. I gymnasiet spelade jag stora, riktiga ambitiösa äventyr åtminstone varannan vecka och storskaliga, lösa kampanjer mer eller mindre non stop under loven. Jag vet inte hur många timmar det blir allt som allt, men det jag lärt mig mest på är förmodligen improvisation och äventyrsskrivande.

Jag ser inte mig själv som särskilt duktig, dock. Som spelare är jag faktiskt en ren katastrof. Jag är bara en glad entusiast med mycket kvar att lära.

Hur länge har du själv spelat?
 

fatlizard

Veteran
Joined
25 Oct 2002
Messages
78
Location
Jörpträsk
Om MIG

hmm det där var kanske inte riktat till mej men jag svarar ändå.
jag har spelat sen jag ver 10 och är nu 13 så jag har förmodligen mycket kvar att lära (det är trotsallt därför jag är här)
 

Ridijeck

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
358
Location
Örebro
Man måste fråga sig vad tomtpriserna låg på i den staden...

Nåväl, det kanske vore något. En äkta skräckparodi! Hmm, måste pröva att spelleda det någon gång.

Ridijeck
pigg på allt nytt
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Blygsamheten klär dig... INTE! [NT]

"men det jag lärt mig mest på är förmodligen improvisation och äventyrsskrivande"

Intressant... du har inget publicerat på Da Net?

"Jag ser inte mig själv som särskilt duktig, dock"

Visst. Jag tror dig. Bortsett från din uppenbarligen perfekta spelgrupp, din överväldigande ambition och din hinderslösa rollbeskrivning här på forumet, tror jag dig. :gremwink:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Inget publicerat [OT]

"Intressant... du har inget publicerat på Da Net?"

Jag har bara en gång i mitt liv försökt skriva ett äventyr så att andra människor skulle kunna spelleda det. Det var ungefär lika fritt och orälsat som mitt första egenkomponerade solospel...

Jag skriver mina egna äventyr väldigt löst och lämnar många trådar öppna som jag sedan improviserar fram fortsättningar på när man väl börjar spela. Jag hittade ett årsgammalt äventyr för ett tag sedan när jag städade, och jag fattade ingenting av det. Fullkomligt obegripligt. Bara en massa namn, anteckningar, små korta stödord, punktlistor, tidslinjer, scheman, kartor huller om buller och en massa pilar och symboler dragna över papprena. Helt galet.

Hur skriver ni era egna äventyr?
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Re: Inget publicerat [OT]

"Jag skriver mina egna äventyr väldigt löst och lämnar många trådar öppna som jag sedan improviserar fram fortsättningar på när man väl börjar spela. Jag hittade ett årsgammalt äventyr för ett tag sedan när jag städade, och jag fattade ingenting av det. Fullkomligt obegripligt. Bara en massa namn, anteckningar, små korta stödord, punktlistor, tidslinjer, scheman, kartor huller om buller och en massa pilar och symboler dragna över papprena. Helt galet."

Det låter som om det enda du behöver är någon ordentlig person som kan styra upp ibland alla dina vilda ideér.

"Hur skriver ni era egna äventyr? "

Jag har blivit ambitiösare på senare tid än jag var i början. Det skiljer sig också ganska mycket berodende på vilket rollspel som jag spelar. Det rollspel som jag förbereder mig mest inför är Western efter som jag är väldigt mån om att vara någorlunda historiskt korrekt. När det gäller fantasy brukar jag skriva lite stolpar och några viktigta slp:s på ett papper och sedan behålla resten i huvudet. Men som spelledare måste man kunna improvisera. Det går inte att räkna med att spelarna alltid ska göra som man tänkt.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Om DIG

"jag har spelat sen jag ver 10 och är nu 13 så jag har förmodligen mycket kvar att lära "

Du verkar ha fattat en hel del redan, iaf. Det är förresten kul att se att det finns lite ungt blod i hobbyn.

Berätta gärna om vad du tycker om Skräckforumet, och vilken sorts inlägg som du tycker är mest givande/inspirerande. Jag känner ibland att jag använder ett för svårt språk eller målar in mig i ett hörn bland oviktiga detaljer som ingen vettig människa blir gladare utav. Får du ut något utav forumbesöken? Vilka är dina favvo-inlägg?

Jag vill skriva inlägg som angår alla, och det tror jag alla andra vill också. Vad kan vi andra bli bättre på?

Svara gärna ni andra också. När jag var ny på skräckforumet kändes det som att det bara hade diskuterats regelfrågor och frågor om specifika skräckrollspel tidigare. Jag drog till med den ena generella skräckdiskussionen efter den andra med glatt humör. Ingen sade "amen! Det där har vi redan pratat om tusen gånger. Kolla den här tråden och den här och den här," osv. Hur är det idag? Är det inte trängre på något vis?

/Rising
som inte själv vet
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Re: Inget publicerat [OT]

"Hur skriver ni era egna äventyr?"

Aooow... känslig tå. Jag håller på att bättra mig iom Tistelsaga till Västmark, och Vrålmarken till Tribe 8.

(För minortieten som undrar är min nya bild stulen från Tribe 8, precis som min förra, och den innan det...)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Lite beröm om namnen [OT]

Såsom namnfetischist måste jag ge lite beröm åt namnen "Tistelsaga" och "Vrålmarken". De känns hur häftiga som helst, och man tar gärna och smakar på dem ett långt tag medan man gissar vad äventyren handlar om.

Nå, jag ska inte bli långrandig. Ett bra namn behöver dock alltid uppskattning, så jag gör en stående ovation för dessa mycket bra och välljudande namn. Bravo!

/Rising
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Re: Om mig, Zaphod (OT, men trevlig tråd ändå)

Jag ser inte mig själv som särskilt duktig, dock.
Haha. Men det gör jag. Du är uppriktigt sagt en av mina rollspelsförebilder. Du kanske inte är duktig, men du skriver saker med ganska mycket tankeverksamhet i, hjälper andra, och alla andra saker som visar att man har stora ambitioner.

Hur länge har du själv spelat?
Humm. Jag började när jag var.. 13.
Och nu är jag väl ungefär... 14. =)
Ett år ganska exakt.
Jag bor på tok för långt ut i skogen för att det ska vara lätt att hålla regelbundna spelmöten. Jag har spelat mest ultramodifierat DoD6 i en ganska (enligt mig och SL) tråkig spelgrupp. Men den är det inte mycket med nu.
Det har blivit ett gäng sessioner Cthulhu med mig och min äldre bror som spelledare och min gode vän som SL.
Nu i dagarna (jag har höstlov! (god bless grundskolan)) ska jag börja spelleda lite In the Dark på riktigt. Det ska bli kul, men spännande och svårt i och med att jag har spellett kanske 20-30 timmar sammanlagt med andra människor. Och om man lägger till i denna gudomliga smörja att jag siktar mot din nivå redan nu så.. humm. Vi kan helt enkelt säga att jag har en bit kvar =)

Zaphod, dreaming.
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Varför gissa? [OT + spoiler]

"och man tar gärna och smakar på dem ett långt tag medan man gissar vad äventyren handlar om"

Då får vi se om dina misstankar är befogade:

Tistelsaga är ett äventyr till Västmark där rollpersonerna kommer i kontakt med en underlig sjukdom i Thankirk. Sjukdomen består i att tistlar växer ut ur ögonen på de drabbade och gör dem stegvis blinda, galna och döda. I botten ligger en gammal pakt mellan greven och älvan Tistel, som rollpersonerna måste gå till grunden med. Det slutar inte bättre än att de hamnar i självaste Djuphem och tar hjälp av De Gamla.

Inspirationen till Vrålmarken fick jag från [color:\\"green\\"]Arvidos[/color] äventyr till Mutant, med olika maktroller som försökte ta kontrollen över en stad. Vrålmarken är en stad som glömdes bort efter ett bombnedslag, långt ute i Outlands, och Vimarianerna har ingen aning om att den finns. Här finns de mest helvetiska varelser, och en underlig dimma sveper runt i staden och förändrar... folk. Olika faktioner av squats (rövare) har tagit in och barrikaderat byggnader, och nere i kratern bor demoner. Ett hemligt nätverk med lönnmördare befolkar också staden, liksom en hemsk orgnasiation kallad Utkiken, som hindrar folk från att lämna staden. Drömmarna gömmer sig under de stora broarna och visst finns det några Keepers här också. För 10-12 spelare.
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
OT (!)

Måste bara säga att det här är den mest urspårade tråden på länge på det här forumet. Men det är kul, och det är väl det som livet borde handla om?

Vilket för oss raskt vidare till:

Hur ska människan göra för att komma ur sin onda makt-pengarcirkel och börja (man ska) leva för varandra?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Fint, sörrö [OT]

Ser bra ut. Man blir framförallt nyfiken på Vrålmarken som sägs vara anpassat till 10-12(!) spelare. Två spelgrupper, I presume? Eller är man världens feting-armé som lubbar omkring i en enda stor klunga och krossar allt i ens väg? Rollpersonerna kanske är de olika maktrollerna som ska ta kontroll över staden? Är man rivaliserande grupper, alltså?

/Rising
ställer många frågor
 

Zaphod_UBBT

Swordsman
Joined
25 Mar 2002
Messages
531
Haha! (ANT)

Spela Fagins Hand
Det är den absolut bästa lösningen på människorna och deras problem. =)

Zaphod, skrattar

OT - Off topic - utanför ämnet
ANT - almost no text - nästan ingen text
 
Top