Nekromanti Mer klart till Jargienmodulen

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Goda nyheter! Idag skrev jag klart hela kapitel 4 som handlar om provinsen Jargien och dess distrikt, städer, byar samt speciella platser. Kapitlet blev 60.000+ tecken (exkl mellanslag). Jag kommer att fortsätta med kapitel 5. Projektstatus som följer:

För närvarande är följande kapitel klara till 100%:
2 - Historia och regentlängd
3 - Metropolen Daval
4 - Jargien och dess distrikt
7 - Kultur
8 - Jargiska språket
10 - Statsapparaten
11 - Kyrkan
12 - Härmakten
13 - Jargiska rollpersoner

Följande kapitel kräver bara mindre arbete:
1 - Introduktion
9 - Samhälle
14 - Kampanjmaterial
15 - Appendix

De kvaravarande är halvklara (50%):
5 - Provinserna
6 - Kolonier & Fristäder

Hälsningar
CJ
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Det är riktigt härligt att se hur arbetet framskrider:)

Jag hoppas verkligen att sammhället beskrivs på ett sådant sätt så att normalt folk får plats utan att vara religösa fanatiker.

Det är nämligen så min spellgrupp ser på jargien och pga det har det varit omöjligt att spela där...Även om jag desperat och tappert har försökt dämpa deras fanatiska syn på Jargiers fanatism. Snart äntligen lite stöd ifrån officielt håll att det inte är så?
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Vi har haft liknande problem i min grupp. Alla tror att alla Jargiens invånare är fanatiker. Jag hoppas verkligen att det kommer information som säger emot den bilden. En bild som visserligen kan vara en bild som många utlänningar i Mundana har på invånare i kejsardömet.

CJS: Det är väldigt roligt att arbetet går frammåt och jag tycker att det är väldigt bra att du postat så pass mycket om det som du har gjort. Det enda jag saknar lite info om nu är Västlanden.
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Jag har faktiskt varit rädd att jargierna skall framstå som alltför normala. Anledningen till detta är att jag vill göra Kejsardömet till den mest spelbara platsen i hela Mundana. Kanske kommer jag inte nå dit, men det är ändå en god föresats. Vad det slutat med är att det finns vissa platser där folket är extra skruvade eller där konflikterna har eskalerat rejält. På de flesta andra ställen är folk inte mer excentriska än du och jag (vilket kanske är en del).

Jag har i alla fall lyckats med att skapa en mängd personer som har kopplingar och konflikter med varandra. Jag skulle nog gissa på att det just nu finns mer än 150-200 namngivna personer i modulen och det lär öka när kapitel 5 (och 6) skrivs klart.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Se där..
Det rör på sig ännu mera, får jag säga. Vilket är kul !

/ Johan K, som gillar att spelkonstruktörer postar status-rapporter om sina spel.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Appropå synpunkter... kom på att jag när jag drog upp saker som skulle vara med glömde en av de viktigare SLP:erna i Jargien; så se till att skriva något riktigt bra om Kalian Tasis, för han har en liten roll planerad i min nuvarande kampanj :gremwink:

För alla er utan rätt böcker eller bra namnminne är han Jargiens Xinu-inkarnat
 

Carl Johan Ström

Swordsman
Joined
19 May 2000
Messages
441
Location
Göteborg
Han är ju i alla fall Kejsardömets värsta bad guy. Jag har i princip inte skrivit något alls om Kalian Tarsis Vestoris. Har du några uppslag?

Här är ett utdrag om byn Arconos (det kommer bli tillägg här om Kalian Tarsis residens och mystiska händelser):

Arconos (by): Familjen Vestoris styr över byn Arconos. För att vara en by så har den en mycket kraftig ringmur. Byn ligger längs den stora vägen till Lemira. Den har dock inte speciellt bra rykte och många mystiska berättelser cirkulerar.

Och här vad som är skrivet om faktoratorrådet:

Faktoratorrådet (’Direction’ på jargiska) består av sju faktoratorer som innehar kejsardömets exekutiva makt (det vill säga verkställande makt). Faktoratorrådet är den maktinstans i staten som verkställer fattade beslut och tillser att lag och ordning upprätthålls. Faktoratorernas primära uppgifter är att övervakar ekonomin i kejsardömet – exempelvis ansvarar de för att den kejserliga skattindrivningen och finansieringen av legionerna fungerar. De har befogenhet att styra och kontrollera delar av provinsernas byråkrati vad det gäller skatter, finansierning och militärmakt.

Faktoratorn är en av kejsaren personligen utvald person. Kejsaren utser traditionellt faktoratorer utifrån deras kompetens – gärna handelsmän och hantverkare, skrivare och lärde män, soldater och kloka bönder – för att få höra folkets röst om hur riket borde fungera. Från adeln och kyrkan får man ju ändå höra vad de tycker, vare sig man vill eller inte, resonerade Jargus.

För närvarande finns sju faktoratorer. Det kejserliga faktoratorrådet sammanträder minst fyra gånger per år och beslutar i ärenden åt kejsaren som han valt att lämna över till dem. Naturligtvis sköter faktoratorerna inte alla ärenden i detalj – detta sköts av de kejserliga byråkraterna och tjänstemännen. Faktoratorrådets viktigaste uppgift är att kontrollera så att de kejserliga dekreten efterlevs så som det är tänkt. Dessutom övervakar rådet ekonomin i kejsardömet, främst med avseende på kejserliga skattindrivningen samt finansieringen av legionerna och provinsernas byråkrati.

Faktorratorrådets byggnad ligger i en dela av den förjudna staden Rasur som heter ’Offician emperosan’ (Kejserliga administrationen). Faktoratorrådets byggnad är avlång med en lång pelargång som löper genom hela byggnaden.

BOX: Faktoratorerna
1) Faktoratorrådets ordföramde Hanna Abila Bonoso, en gammal kvinna från en känd juvelerarfamilj.
2) Aboratens representant, primoden Deradius Victorinas. Hans dotter är en av de tretton medlemmarna i lagrådet.
3) Laudates Hiberos Ostorianas, godsägare.
4) Lucius Jhesasi Donato, före detta precept i Kaalds hand.
5) Kalian Tasis Vestoris, rik adlig man bosatt i byn Arconos.
6) Laudates Bil Fermerius Messalis, före detta bonde från Lativa.
7) Handelsmagnaten Agrippa Quintillis, frisinnad och inriktad mot att skapa frihandel och rikedom.

 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Re: jag vet att jag inte var tillfrågad, men ändå

om nu Xinu är en gud, så föredrar jag att se hans inkarnat som en übermensch, och eftersom vi redan har en inkarnat som är Venus, en Mars och en politisk savant, så föreslår jag en humanistisk sherlock holmes möter Talleyrand-Pergod.

Kalian är en lång, mager man moderna, sabriska svarta kläder, och en nästan outsäglig tur. Han var alltid något av ett svart får i familjen, eftersom han vid tidig ålder rymde hemifrån med familjens guldkista, vilken han använde till att finansiera en utbildning vid Cirelemos universitet, via vilket han också skaffade sig en hög tjänst inom temiranz. Han lämnade Melorion efter att ha fått en dispans från aboraten om tillåtelse att använda magi (ett av hans två huvudämnen, där de andra tre var bokhållning och juridik) på jargisk mark, men inte förrän han hade svindlat Temiranz på väl en tiondel av en årsvinst och tre fjärdedelar av dess nätverk av kontrakterade yrkesköpmän, kunskapare och agenter (läs lobbyister) i Jargien, Muhad och Asharina. Med dessa resurser återvände han till fädernesgodsen, där han anklagade sin fader för kätteri inför en kyrkans domstol, och fick honom och alla sina manliga syskon avrättade. Vid detta tillfälle lät han framställa fadern som ledare för en farlig kult, dedikerad till en okänd plågoande, och förklarade högljutt att det var på grund av denna vetskap han först hade lämnat landet. Efter tortyr avslöjar fadern, med sonens "hjälp" drygt tjugo kultister på olika platser i Kejsardömet - varav en på primodnivå!
I belöning får sonen tre önskningar av en tacksam aborat - han har hittills inkasserat två: En tjänst som sekulär åklagare vid en kejserlig domstol (från vilken han sedan har avancerat, under fem år), och rätten att under resten av sitt liv beskydda 25 "konstnärer" som annars skulle avrättas för kätteri.
Den senare önskningen har etablerat Tasis som Jargiens främste mecenat, och begreppet "konstnär" har vidgats till att omfatta allt ifrån hedniska målare till muhadinska diktare till två upproriska retoriker, vilka alla, så länge de bär hans livré, är oantastliga för kyrkans (och i förlängningen Jargus-) män. Effekten av det har varit dubbel, dels har hans debattkvällar stängts för oinbjudna av kyrkan, och dels har det inneburit att nästan all diplomatisk korrespondans från länder utanför daaks officiella tro går genom Tasis.

Eftersom hans "debattkvällar" i själva verket är en front för den Xinukult som han leder, där hans konstnärer ofta är villiga deltagare, så passar situationen honom utmärkt.


METAFÖRKLARING:
Detta etablerar Tasis som en "liberal" försvarare i Jargien, en sann magnificent bastard. Det tillåter att han, om han avslöjas, bekräftar kyrkans fördomar om utveckling och magi och ger honom resurser i form av en semiofficiell spionring, till största delen gömd av ett lönsamt handelsföretag, och det tillåter att han fritt kan använda gudomliga krafter (magidispansen); dessutom garanterar det nästan att utländska rollpersoner som besöker Jargien, kommer att se Tasis som en beskyddare, vilket blir en välkommen twist. Den tredje önskningen till aboraten, lär dessutom göra honom svår att komma åt, eftersom han när han verkligen behöver har kyrkans resurser bakom sig.
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Re: Mer klart till Jargienmodulen (Spoiler)

Ska vi gå efter de andra inkarnaterna så är i varje fall en sak klar: han kommer att vara bra på det han gör ^^

Jag ser honom som den bland inkarnaterna som är "främst bland likar" - han har den starkaste maktpositionen (mätt i inflytande gånger rikets storlek), styr flest helmgastar, är rikast etc. Går man efter de andra helmgastarna sticker de heller inte ut särskilt mycket undantaget det faktum att alla är övermänniskor - Kalian borde vara mycket intelligent, skicklig på finanser och manipulation, och har ett sätt som får människor att lyssna på honom och ta till sig hans förslag.

Förmodligen styr han bakom kulisserna - han kan se till att påverka skatter, finansiering och militär så att de stöder grupper där han har inflytande, hjälpa till att tolka kejserliga dekret på fördelaktiga sätt etc, på ett sätt som kanske misstänks av en eller ett par andra faktorer och möjligen kejsaren, men inte fler.

Utöver det har han också ett stort kontaktnät både i Rasur, byråkratin och i mer ljusskygga grupper. Precis som hans cirefaliska motsvarighet sitter han lite som en spindel i ett kontaktnät som sträcker sig högt brett genom Jargien (han lär ju ha direktkontakt med adeln i stort, Rasur, byråkratin, militären och diverse kriminella element), stödd av sin enorma förmögenhet. Förutom Xinukulten borde Gluthoskulten vara en utmärkt arena för att föra fram politiska intressen och sprida den egna läran till mäktiga - när man ändå kommer att brinna om inkvisitionen får tag i en, varför inte gå med i en ny sekt som lovar ännu mer och har stöd från en av jargiens mäktigaste män? Kontakterna kan ju mycket väl sträcka sig till sådana som commersium lamia, antimoniterna, malgoarhiterna,(mycket material om Daakkulterna, tack! ^^) akademiker, jordesoldatens vittnen och individer som Londstrim, vilka kan vara mycket användbara för att destabilisera Jargien när tiden för Xinus välde är kommen, speciellt som Daakkyrkan lär vara en av de mäktigaste enskilda fienderna till Xinu, om inte även den sakta kan korrumperas inifrån...

I värsta fall har han skaffat sig själva kejsarens öra, och tar sakta men säkert och eggar honom mot kyrkans och aboratens på tok för stora makt, föreslår allianser med Damarien och utökade handelsavtal med cirefalierna (och rekommenderar kanske även vissa uppåtgående handelshus, som t.ex. det som ägs av den cirefaliska inkarnaten...), krig mot Drunok och i förlängningen kanske erövrandet av norra Asharina? (medan Damarien tar södern). Jargus är ju till synes odödlig (kommer vi äntligen att få veta hemligheten...?), så han har ju tid på sig...

I min kampanj kommer han via Xinukulten och diverse välbetalda ombud (importerade legosoldater, vandöda från den jargiska nekromantikerskan som nämns i V&N, kanske med stöd från Commersium och Gluthoskulten) att anfalla ett av själva inkvisitionens högkvarter för att oskadliggöra en av Helm-överlevarnas ättlingar för att förhindra att han avslöjas. Han själv bistår genom många mellanhänder med pengar och förhandlar via ombud, omöjlig att spåra, och sitter själv hemma och väntar på att helmgastarna som hängde med ska komma tillbaka och förklara att personen är död.

Men på det stora hela ska han framför allt se till att inte dra blickar till sig annat än som en mycket begåvad och framgångsrik människa, exceptionell men inte mer unik än andra sådana personer genom historien. Den grå eminensen har mycket bättre möjlighet att arbeta i skuggorna än härskaren.

Det var i alla fall mina tankar om saken; hoppas de varit till någon nytta.

Och när jag ändå skrivet tänkte jag bara påpeka att slutat på stycke 1 och 3 i faktoratortexten bara är omskrivningar av varandra, ifall du inte åtgärdat det redan.

Och av rent intresse; hur kommer det sig att en före detta precept för en orden specialiserad på lönnmord sitter i faktoratorkretsen? ^^ (tänkte först kommentera något om att alla platser sats upptagna, vilket kan tyckas lite onödigt, men sedan kom jag på att jag hellre ser att Eon profilierar sig som detaljistiskt igen - det tycks ju vara på modet att fokusera sig, så jag tycker att vi ska stå på oss här på simulationist-detaljist-kanten också! Fast har du inte mer än så att skriva om deras byggnad kanske just den biten är väl överflödig.)
 
Top