Nekromanti Mer hårklyverier med bågar...

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Jag har funderat lite om bågar, och kommit fram till... Att det kanske är ganska bökigt att genomföra speltekniskt... Men bågar är ju anpassade efter användaren, och det finns i regel ingen generell längd för en båge. Inte egentligen alltså.

Man drar alltid bågsträngen till ögat, men inte längre. Således kan inte en person som är 175 cm använda en långbåge som är gjord för någon som är 195 cm lika effektivt. Alla bågar borde vara individuellt anpassade.
Detta är svårt att genomföra speltekniskt som sagt, men värt att fundera på.

Likaså är också bågen gjord för att en viss person skall kunna spänna den till just sitt öga, om man råkar vara starkare än den personen, men lika lång så borde man inte kunna tillgodoräkna sig sin extra krosskadebonus eftersom man ändå inte kan dra strängen längre bak.

Ok, den kan man väl egentligen göra. Men det är så väldigt mycket svårare att träffa om man inte siktar längs med pilen. Alver är väl undantaget eftersom de drar bågen och skjuter samtidigt. Men annars så borde man, om man skall utnyttja sin extra krosskadebonus, få en svårighet för att man drar bågsträngen bakom ögat.

Att säga att alla bågar gör samma skada är ungefär som att säga att alla pistoler gör samma skada. Tjockleken och längden när man gör en båge avgörs efter hur lång och stark personen som skall använda den är. Givetvis kan man göra en arsenal med likadana bågar, men då får rimligtvis alla användare samma skada på attacken oavsett sin grundskada, bågarana går bara att effektivt spänna till en viss gräns.

Dessutom så borde bågar som är anpassade efter korta personer ta skada av att en lång person spänner de fullt ut. Bågen är inte anpassad att spännas så mycket som den långe personen spänner den, och därför borde bågen ta skada på grund av att den blir överspänd. Om den långe personen spänner bågen lika mycket som den korte, så kommer han att ha sämre sikte eftersom pilen då ligger en bit framför ögat och skapar instabilitet.

"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
Eller hur!

Jag tycker att du slagit huvet på spiken i det här läget.

Var det förresten inte en liknande fråga uppe tidigare? Då har jag för mig att någon legitimerad bågskytt röt till och talade om hur det skulle vara?

-roblin-
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,223
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Mer öronavslitare med bågar...

Hehe...i sådana fall är Serinenáe rätt fin...vilken idiot uppfann detta Draganov-substitut, egentligen? Man skall tydligen dra härket bak till örat, något som inte verkar direkt smart om man har alvöron...risken borde finnas att strängen hamnar bakom örat och att det följer med strängen på dess väg tillbaka :)

- Ymir, som tror att hans runt 150 cm långa rollperson borde skaffa sig en lite mindre noloinbåge

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ymir on 2001-06-11 09:08.</EM></FONT></P>
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
Re: Mer öronavslitare med bågar...

Man skall tydligen dra härket bak till örat, något som inte verkar direkt smart om man har alvöron...

Det är så man känner igen de verkligt grymma alviska bågskyttarna, de saknar helt enkelt ett öra... =)

-roblin-
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,223
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Öronavslitning

Tro mig...det finns BETYDLIGT mer uppfinningsrika sätt att beröva alver deras ena öra på... *le sadistiskt*

- Ymir, tänker på henéaflickan Första Snön, som sannolikt nämnts i flera tidigare inlägg...
 

krazhnaya

Veteran
Joined
7 Feb 2001
Messages
76
Location
sthlm, swe
jag håller med dig om induviduellt anpassade bågar, men isåfall är det ju inte allt konstigt att starkare personer gör mer skada än svaga.
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
Förslag

men isåfall är det ju inte allt konstigt att starkare personer gör mer skada än svaga.


Men då beror det ju helt plötsligt på bågen, detta kan iofs förklaras med den modifikation som lägges på skadeslaget när en stark person använder en båge.

Med andra ord, nuvarande skadesystem är bra, men man kan tillägga att den skadan endast gäller när man använder en båge som är tillverkad efter ens speciefikationer, annars gör bågen den skada den gör i "standarsutförande" plus modifikationer för den persons styrka som skulle ha bågen från början.
Sedan kan man öka svårigheten med 1t6 för varje två steg i styrka [avrunda uppåt] som felar mot bågens specifikationer [den bågen tillverkades för]

Låter jag rimlig nu eller?

-roblin-
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Re: Förslag

Så där resonerade jag också. Men för en kort person, som använder en lång persons båge, bör skadan bli mindre eftersom bågen aldrig blir helt spänd.

"Folk som tar mig på allvar borde spärras in."
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
Re: Förslag

Ja, det ger en bra bild av det hela!

[fortsättningen förutsätter att de olika personerna har samma styrka dvs. den som bågen är gjord för och den som försöker använda den.]

Skall vi säga att man får 1t6 [eller räcker det med -2 på skadan?] i avdrag på skadan för varje 5 eller 10 cm man är för kort?

När man är för lång får man motsvarande pålägg på antalet tärningar man slår med? Detta på grund av att man inte kan föra strängen till ögat utan att överbelasta bågen alt. personen får ingen bekväm skjutställning med bågen. Verkar detta vettigt?


-roblin-
 
Top