Nekromanti Mer genus: blogg med korrekt rustade kvinnor

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Jag hittade också den idag, önskar att jag hade gjort det för några månader sedan när jag letade bild som skulle kunna funka som porträtt för den senaste rollpersonen.

Att söka på google efter "female human fighter" eller liknande ger mest resultat med ringbrynjebikinis.
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Ringbrynebikins är ju den bästa rustning en kvinna kan ha vet ni inte det. :gremlaugh:


Joanna:"-Bikini mail?!"
Cass: "-Mmh."
Joanna:"-What the hell is Bikini mail?!"
Cass: "-Only the very best armour a female can wear."
Gary: "-There is a picture of it right here."
Joanna:"-That looks like it chafes.

-The Gamers: Dorkness Rising.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Trist bara att nästan varenda bild på Women Fighters in Reasonable Armor visar folk som poserar i stället för folk som gör något.

Det är något av en sjuka hos rollspelsillustrationer av idag.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Men det är ju inget nytt. Se Mutants gamla omslag till exempel.

DVS just med kvinnor (Och män) som poserar istället för att göra något.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,338
Location
Helsingborg
Vän av ordning said:
Trist bara att nästan varenda bild på Women Fighters in Reasonable Armor visar folk som poserar i stället för folk som gör något.

Det är något av en sjuka hos rollspelsillustrationer av idag.
Var går gränsen mellan "poserar" och "gör något"?
Eller sätter du automatiskt likhetstecken mellan "passiv" (som i passiv/aktiv) och "poserar"?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,977
Location
Umeå
Vän av ordning said:
Trist bara att nästan varenda bild på Women Fighters in Reasonable Armor visar folk som poserar i stället för folk som gör något.

Det är något av en sjuka hos rollspelsillustrationer av idag.
Hell yeah. Att klä objektet i lite mer kläder skapar inte ett subjekt, det krävs mer än så.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,715
Location
Göteborg
Poppe said:
Att klä objektet i lite mer kläder skapar inte ett subjekt, det krävs mer än så.
Nu är väl poseringssjukan knappast ett genusproblem. Jag tror inte att kvinnor står och poserar i högre grad än män. Det är väl snarare ett allmänt rollspelsillustrationsproblem?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Cybot said:
Var går gränsen mellan "poserar" och "gör något"?
Eller sätter du automatiskt likhetstecken mellan "passiv" (som i passiv/aktiv) och "poserar"?
Jag menar bara att de ser ut som om de står uppställda framför en studiofotograf.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Ska jag vara ärlig så har jag inte sett många rollspel där kvinnor har en annan typ av rustning samt att jag har aldrig spelat med folk som har beskrivit det så.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Vän av ordning said:
Trist bara att nästan varenda bild på Women Fighters in Reasonable Armor visar folk som poserar i stället för folk som gör något.

Det är något av en sjuka hos rollspelsillustrationer av idag.
Intressant. För ibland får jag för mig att jag vill ha bilder att visa upp hur olika npc:s ser ut. Då brukar det vara stört omöjligt att hitta bilder på folk som bara "står" (typ poserar) istället för hoppar genom eld med sina svärd instuckna i blodiga orcher.

Men jag är ju en tråkig kille.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Menar du att typ bara sett kvinnor med vettiga rustningar(eller menade du tvärt om)? Det kanske inte är jättehemskt bland svenska bordsrollspel, men kollar man utomlands, på äldre material eller på populärare media så blir det värre. Kolla t.ex. på datorspelens rollspel (t.ex. Final Fantasy eller Diablo), där har nästan alla kvinnor rätt konstiga rustningar som endast verkar skydda de nedre halvorna av brösten och genitalier typ.
Det man kan tycka är konstigt är ofta att ju bättre rustning en kvinna har, desto mindre täcker den (kan det vara så att en bra rustning ska vara snygg, och den snyggaste rustningen på en tjej är ju den som hon inte ens har på sig).
Det märks ju mer i datorspel än bordsrollspel, för för det mesta får man ju inte se karaktärerna man spelar och ännu mindre brukar det vara så att man ritar om rollpersonen när denne skaffar sig en ny rustning.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Re: Korrekt material på kvinnor

Jag ogillar även att det är så vanligt med tajta kläder. Under vår medeltid fanns det inte elastiska tyger så att göra tajta kläder som framhävde kvinnornas former (bröst, rumpa och liknande) var svårt och krävde garanterat någon sorts snörning. Det gjorde även att det var svårt att göra ringade kläder som bara delvis täckte brösten.
När man började använda bomull var det ju sensationellt. Slitstarkt, lätthanterligt, rätt töjbart, mjukt, skönt och rätt varmt.
Visst att det är fantasy. I den eller den världen kanske dom har tillgång till nåt lättillgängligt och töjbart tyg, men att nästan varje fantasyvärld skulle ha det i så stora mängder att man kan dela ut det till var och varannan jänta är ju lite mystiskt.

Så, min poäng är om det även finns tjejer med vettiga kläder där ute och inte bara tjejer med vettiga rustningar. För dom enda kvinnor som har lite pösiga kläder är magiker och munkar typ, och när det gäller magiker brukar det inte vara särskilt mycket, men vem vet? Det kanske finns en liten bit av en kjol som kan täckastjärten iaf(det här var den andra bilden som kom fram när jag sökte på sorceress på google. Den första var typ likadan)!
 
Joined
12 Feb 2004
Messages
834
Location
Umeå
Intressant. Bra att veta...

Jag tänker sikta på överarmarna, verkar som att det är där som de flesta av damerna struntar i att skydda sig.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Alltså, det finns drällvis med fantasybilder på folk som gör saker, både kvinnor och män. För egen del föredrar jag poserandet, så länge det inte är uppenbart fånigt. Eftersom jag ser på bilderna som redskap för inspiration och för att beskriva karaktärer/statister så är de mycket mer praktiska om de inte existerar i en extremt specifik situation. Bildens användningsområden har plötsligt minimerats, eftersom de flesta statister och karaktärer i våra kampanjer spenderar en ytterst liten andel av sin tid med ett svärd inkört i ett monster.

Poserande bilder illustrerar en karaktär - utseende, kläder och attityd. Det är vad jag vill ha. Vilket också gör att konceptillustrationer är extra tacksamma (för mig) eftersom de framhäver en person och ett objekt, inte en scen.

IMHO förstås :gremwink:
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Håller med här. Poserandet i sig är inget problem, men du verkar liksom förbise att en aktiv SLP på bild inte måste just kriga (såvida det inte är just en slåssare). En vanlig SLP är ju smeden, och huruvida du får smeden där han står med armarna i kors eller lyfter hammaren över huvudet spelar ingen större roll, men det finns faktiskt(för mig och många andra iaf) ett problem i att är det en manlig smed så lär han stå med hammaren höjd och skjortan uppkavlad uppåt armbågen nånstans och är det en kvinna lär hon ha armarna i kors och ett linne.

Däremot håller jag verkligen med om att poserandet kan vara störande eftersom att det så ofta blir överdrivet. Man får bara se krigaren skrika och spänna hela kroppen när han ränner in ett svärd i något. En bättre pose för krigaren vore då snarare att se hur han står med svärdet framför sig och avvaktar med att anfalla. Då kan man lättare välja ett ansiktsuttryck som kan återspegla karaktären. Han kanske ser panikartad ut, flackar med blicken och gnisslar tänderna nervöst.
Han kanske är beslutsam, koncentrerad och lugn. Beredd på allt.

Oavsett vad man väljer kan man åtminstone välja, och har inte bara "Jag tar i så att jag skiter på mig!"-uttrycket att "välja".
 

Chryckan

Swordsman
Joined
3 May 2005
Messages
597
Location
Stockholm
Petter42 said:
Det man kan tycka är konstigt är ofta att ju bättre rustning en kvinna har, desto mindre täcker den
Å andra sidan så kan man ju faktiskt säga samma sak om män också. Världens mest kända barbar självaste Conan har ju framställts kuta runt enbart i ett höftskynke av skinn större delen av han existens.
 

Petter42

Swordsman
Joined
10 Jun 2009
Messages
635
Location
På väg ut ur den bokstavliga garderoben.
Å andra sidan brukar Arthur mest springa runt och slåss i full mundering.
Poängen är den att med män är det rätt slumpartat och beror ofta på kulturarv, tid och pengar. En "fattig", individuell (traditionellt sett lite resurser, som barbarer) krigare kanske springer runt i höftskynke (Conan), men en med mycket resurser springer runt i rejäl rustning(t.ex. en riddare som har råd med att faktiskt köpa en rustning). Skillnaden är ofta mer eller mindre logisk.
När det gäller kvinnor spelar århundrade, resursinnehav och faktisk krigarroll (jämför soldat, barbar och riddare! Alla är slåssare, men med olika roller) sällan någon större roll. Kejsarinnans personliga garde springer runt i ståltrosor medan soldaterna på gatan kanske har ett u-ringat harnesk.

Men, jag fattar poängen.
 
Top