Nekromanti Mer funderingar (Vem drar först?)

Cad

Veteran
Joined
14 Jan 2002
Messages
127
Location
Jkpg
Eftersom jag är ny på att spelleda western har jag oxå funderingar..

Ex. Lucky Luke o Billy the Kid har länge stått o slängt glåpord i ansiktet på varandra..de beslutar sig för att göra upp i en gunfight..
De står o tittar på varandra...Billy, som är en ökänd luspudel, drar helt sonika först..för han vill ha ihjäl unlucky Lucky.
Billy för hastigt ner handen mot sin colt....???

vad händer nu? Båda slår stridsvana o man får se vem som agerar först?...Borde inte Billy få fördel av att han medvetet drar först? (det är ju inget direkt överaskningsmoment för Billy, eftersom han har tänkt dra så fort som möjligt och innan Mr. Luke.)
Lucky, däremot som är en schyrro kille o aldrig skulle dra first, är väldigt beredd på att Evil Billy ska dra..

Hur gör jag i såna lägen, tacksam för svar från er erfarna gunfighters..
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Humm... ja, nu skulle jag inte slå stridsvana, eftersom om man inte är beredd på en duell när Pistol-Petter står och gormar åt en då är man en ömfoting som borde dras i skägget.
Nåja, Vapensnabbhet minus drakostnaden för hölstret och sen för vapnet. Den dom har mest drar först. Den som har minst har det lite krisigt framöver, såvida den förste inte är en riktig sopa...


Storuggla, hoppas att han är pedagogisk
 

Gusman

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
56
Location
Stockholm, Norra
Tja.
Så som vi spelar blir det ungefär såhär.
Båda slår stridsvana. Dra av 1 st handling för dom som misslyckas. Den som har kvar flest handlingar och högst vapensnabbhet skjuter först.

Tolkning av stridsvaneslag:
Billy the Kid lyckas med sin stridsvana = Billy lyckas dölja för Lucky Luke att han tänker dra och drar snabbt.
Billy the Kid misslyckas med sin stridsvana = Billy är nervös och fumlar med handen på kolven eller rycker till innan han drar.

Lucky Luke lyckas med sin stridsvana = Lucky är alert och ser på Billy att han tänker dra och är tillräckligt kall för att reagera.
Lycky Luke misslyckas med sin stridsvana = Lucky är nervös och spänner sig eller ouppmärksam och märker inte att Billy tänker dra.
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Mer trams...lite svar också

Lucky Luke såklart! Dra snabbare än BtK är välan ingen konst om man kan dra snabbare än sin egen skugga/images/icons/smile.gif! Annars är det somså att om MrX inte är stort överlägsen MrY (för då börjar MrX) tar man och slår stridsvana. Lyckas MrX får han agera på första Handlingsomgången. Annars måste han vänta till nästa. Däremot, om Luke drog först och sköt BtK (till döds) skulle hans rykte påverkas.
 

S_o_C

Veteran
Joined
29 Sep 2001
Messages
32
du kan låta Billy the kid slipa slå stridsvana eftersom han bestämer sig för att dra först.
 

Scorefield Kid

Veteran
Joined
11 Jun 2001
Messages
15
Location
Stockholm
Jag tycker att det blir lite godtyckligt om Billy slipper stridsvaneslag för att han säger att han drar först. Ska den som säger att han skjuter först automatiskt klara sig från stridsvana finns ju risken att man skjuter först och frågar sen, och att det blir en orättvist hantering om det nu faktiskt är en duell. Som Gusman skrev i sitt inlägg är inte stridsvanan enbart för att upptäcka om motståndaren drar, utan om rollpersonen klarar av att hålla huvudet kallt i stridssituationen och inte fumla efter revolvern t.ex. Men å andra sidan är det ju upp till varje spelgrupp att hitta ett sätt som de trivs med.
 

Cad

Veteran
Joined
14 Jan 2002
Messages
127
Location
Jkpg
Självförsvar?

Tack för alla svar!

Vem agerar i självförsvar i en duell? Den som drar först är boven i dramat...Hur avgör jag vem som drar först om ingen av duelanterna rent ut säger det. Den som är snabbast eller...Det blir många efterlysningar i så fall...

ex. Rev1(vs32) möter rev2 (vs34) i en duell. Båda lyckas med sina stridsvaneslag o får agera i runda 3. Rev2 är snabbast så hans skott kommer först o kulan är dödande..frågan är då..drog han först eller kom bara hans skott först? Blir rev2 efterlyst för mord då eller agerade han i självförsvar??
Hur gör ni?

(jag vet att jag är krånglig /images/icons/smile.gif)
 

nomardiculdacar

Warrior
Joined
27 Aug 2001
Messages
298
Location
Stockholm
Du har rätt...

Hmm... Efterlyst för mord... Det beror på person och omständigheter, om det var borgmästaren (eller dylikt) som var på fyllan eller en illaluktande och ökänd skurk.
I första fallet: Ja, om inte värre.
I andra fallet: Nej, han kan faktiskt bli populär som killen som ändade Mr Skurk's skräckvälde, om killen hade tillräckligt lågt rykte.
Omständigheter: Om den döde ifråga var den skjutandes ärkefiende, så är det en annan sak än att två personer möts på en gata och bestämmer sig för att duellera. Duellera inte. Det är dumt.

En sak vet jag iallafall. Du är krånglig./images/icons/smile.gif
 

S_o_C

Veteran
Joined
29 Sep 2001
Messages
32
Re: Självförsvar?

Duell räknas nog inte som själv försvar så den som vinner kan nog åka ditt för mord,
 
Top