Nekromanti Mer film: Mirrormask

haltageten

Dum inuti huvudet
Joined
11 Apr 2004
Messages
578
Location
Stockholm
Jag såg Mirrormask dagen efter nyår och tyckte att den var totalgrym och ashäftig. Detta trots att jag sov kanske fem minuter under filmen (det är tacken för att man var bakfull). Hur som helst så önskar jag mig filmtips på filmer som är snarlika med Mirrormask? Det som jag tyckte var bra var effekterna och det surrealistiska. Någon som känner till något liknande?

- Jocke, på jakt efter coola filmer.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,548
Location
Helsingborg
What dreams may come är en jäkligt vacker film. Bland annat kommer huvudkaraktären till en himmel som helt är målad av oljefärger. Den är också klassad som visual poetry på imdb (tillsammans med Hero naturligtvis).

Det mesta med Terry Gilliam är halvt surrealistiskt, tänker väl främst på Brazil, men miljöerna är urbanistiskt tråkiga. David Lynch räknas också in i denna kategori, men här har jag inga förslag på filmer.

Ghost in the Shell 2 är inte så surrealistiskt men är definitivt ögongodis.

Tim Burton gör väldigt sagoaktiga spektakel med Big Fish och Kalle och Chokladfabriken. Inte heller så förvånande att han ska släppa Alice i Underlandet vid 2010.

Om du vill ha tag på skönt foto så kasta ett getöga på de franska filmerna, för de har en helt annan färgsättning än andra länder. Vidocq, Vargarnas Pakt och The City of Lost Children (La Cité des enfants perdus) är några filmer som kommer upp i mitt huvud.

TV-serien Sagor för stora barn (The storyteller) har väldigt vackert visuellt berättande.

/Han som såg MirrorMask nyligen och om något rollspel skulle ha en framsida som Dave "Sandman" McKeans alster, så skulle han köpa det direkt
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,636
Location
Rissne
Vill börja med att rekommendera Guilermo del Toros fantastiska "Pans Labyrint", kanske den bästa fantasyfilmen sedan... ugh, vid närmare eftertanke har jag inte gillar så mycket annat i den genren förutom sånt som MirrorMask...

Jag kan väl dra till med den gamla Neverwhere-TV-serien opckså, den har lite samma Gaimanska surrealism (Neil Gaiman alltså, han var inblandad i Mirrormasks estetik).

Det mesta med Terry Gilliam är halvt surrealistiskt, tänker väl främst på Brazil, men miljöerna är urbanistiskt tråkiga.
"tråkiga" får stå för dig...

David Lynch räknas också in i denna kategori, men här har jag inga förslag på filmer.
Lost Highway och Mulholland Drive är båda riktiga höjdare, men det är ju kanske något mera mardrömslikt än mirrormask.

Om du vill ha tag på skönt foto så kasta ett getöga på de franska filmerna, för de har en helt annan färgsättning än andra länder. Vidocq, Vargarnas Pakt och The City of Lost Children (La Cité des enfants perdus) är några filmer som kommer upp i mitt huvud.
Jag kan bara stämma in - fransmännen gör mycket bra här. Jag har inte sett Vargarnas Pakt, men jag kan lägga in Delicatessen...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,603
Jag vill bara instämma med Han och krank, bra förslag alltihop.

Några som kanske också kan funka, om man pallar att se dem, är Peter Greenaways 'The child of Macon' och 'The cook, the thief, his wife and her lover'. På det hela taget har alla hans filmer ett surrealistiskt element, om än på ett annat sätt.
 
Top