Nekromanti Mer eller mindre desperat rop på hjälp (spoiler)

Rygar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
190
Location
Federationen
Ungefär här kan mina spelare sluta läsa.. För eran egen skull.


----

Det gäller dig med Daniel

Nåja, för att sammanfatta lite vad jag är i så desperat behov av hjälp om så kommer här en snabb resumé av äventyret/scenariot/kampanjen:

Det börjar med att rollpersonerna vaknar i ett grottrum, liggandes på stenbänkar... De minns inget om sitt förflutna och vet inte vilka de är osv osv (Jag har deras rollpapper och har själv gjort deras karaktärer). De observerar varandra och börjar efter ett tag röra sig därifrån, de hittar utrustning och mat och till slut en väg ut ur grottan. De ser en stad i fjärran och går mot den. Staden är inte mindre än huvudstad i Jargien och heter Daval, och efter att ha spenderat en natt i en gästfri kyrka står de utan kunskap om nått i en storstad. De kommer springa runt, försöka skaffa pengar ( de insåg att man fick mat för dem, det var bra) och kanske gå på gladiatorspel(en av dem kände igen arenanamnet) osv osv..

Frågorna är nu: Vad har jag missat? Jag har ganska dålig kunskap om Jargien och om Daval. Vad händer där? Vilka kan de möta? Hur får man pengar om man inte vet vad man klarar av att göra?

Som ni förstår, hjälp mig med uppslag och händelser.

Det FINNS en djup plot bakom alltihop som förklarar varför de inte minns nått osv osv, jag har dessutom som sagt bestämt vilka karaktärer de är, men det kan jag inte skriva här (jag vet att du fortfarande läser Daniel) så om vi vill veta det så skriv ett pm eller nått...

Tack på förhand :gremsmile:
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Papper?

Jargien är väl ett hiskeligt byråkratiskt land där man måste ha papper som förklarar ärende osv om man ska färdas hit och dit. Utan resepapper så torde de få problem direkt vid stadsportarna... Å andra sidan så är det ju hiskeligt kul att driva med spelarna via byråkraterna också, när en massa personer börjar kräva namn och papper från dem. RP kan ju givetvis inte säga något, och personer som inte kan förklara sig kommer ju snabbt dra till sig väldigt mycket intresse och säkerligen ett förhör och kanske en tur i fängelsehålorna. Det här kan ju bli ett problem för dig som SL om det inte passar din övriga plott att de får problem med myndigheterna direkt.

Mvh / Phelan
 

Rygar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
190
Location
Federationen
Förklaring (tokspoiler)

Problemet vid stadsportarna löste sig direkt när vakternafick syn på inkvisitörskorset en av rp bar... då blev de genast väldigt förstående :gremwink:

Jag vill inte slänga dem i fängelse om de inte klantar sig, har så svårt för "oj vi kunde visst rymma om vi gjorde såhär, att ingen annan tänk på det"-lösningar.. och att de skulle sitta där länge/arbeta en massa är inte önskvärt.. men om jag måste så :gremsmile:

I övrigt tackar jag för den upplysningen, få se om jag kan använda det
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Värt!

Detta med stenbänkarna och minnesförlustne som mig veterligen åtminstone härmed 4 forumiter använt Ymir (tror jag), Ingtar och jag då...

Jag har inte börjat med kampanjen ännu... Men kul att en idé kan ha sådan genomslagskraft. Grattis till den som kom på idén (jaja, Planescape tornment and so forth), särskilt grottan verkar ju ha fått genomslagskraft.
 
Joined
1 Oct 2002
Messages
926
Location
Lund, Skåne
Idé! (eventuell spoiler för dina spelare)

Varför inte låta stadsvakterna föra en till kyrkan där det visar sig att prästerskapet är skitsurt för att inkvisitorn har smitit från sin tjänst, och blir tvungen att förklara något som han inte vet ett skvatt om? Sen när (om) det kommer fram att rollpersonen inte har någon aning om vad han har gjort kanske prästerna anar ugglor i mossen (magi :gremsmile:) och rollpersonen lär få det väldigt hett om öronen.
 
Top