Nekromanti Mer Birger!

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag tycker faktiskt att det skall vara mer Birger Barbaren i Fenix.
Jag blir alltid lika ledsen när jag läst de få strippar som finns, för Birger vill man alltid ha mer av. Man gillar ju serier.

Frågar först Fenix-folket om det finns någon chans att det kan bli mer BB?
...Och sedan andra läsare om det är det fler som tycker att det vore najs om sista sidan var en helsidestripp med vår älskade Barbar eller så?
...Jag är nämligen för alla förslagen här! :gremwink:
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Oj!

"Jag tycker faktiskt att det skall vara mer Birger Barbaren i Fenix."

Oj, jag är verkligen av den helt motsatta åsikten, dock inte så starkt att jag orkat påpeka det utan att någon sagt något om det tidigare. Birger Barbaren var rätt rolig i början men blir bara tråkigare och mer obegriplig för varje nummer. Nu hade jag varit mer nöjd om platsen vigts åt reklam istället.

Men jag kan förstå att Birger finns kvar, det är ett lättsamt inslag som kanske roar ett fåtal utan att ta särskilt stor plats, och det är den sista delen som gör att till och med jag kan tycka att det är okej att Birger är kvar. Tre strippar per nummer är okej, men mer är det absolut inte. Sälj reklamplats (eller ännu bättre, ge reklamplats till mig! :gremwink: ).
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,010
Location
Umeå
Re: Oj!

Jag får nog hålla med. Jag tyckte Birger var bättre i början, men det kanske styr upp sig.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Oj!

För min del är det mest en känsla av att karaktären blivit mjölkad på de flesta av sina komiska möjligheter efter alla dessa år. Birger är feg, Birger är äcklig, Birger är full, Birger är bakfull, Birger knullar -- mer än så blir det för det mesta inte, och det underhållningsvärde det haft har nötts ned genom övermåttan upprepning. Kanske skulle Fenix se sig lite om efter andra komiska förmågor (notera att jag här menar komiska, och inte bara folk som gör skämt snodda från Katten Gustaf och lägger till någon nördreferens och förväntar sig att alla dweebs ska skratta röven av sig -- en allt för vanlig åkomma bland rollspelsserier).
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,561
Location
Fallen Umber
Re: Oj!

Jag håller med. Birger var lite småkul i början, men som de allra flesta humorserier har det blivit tristare med tiden. Handboken i överlevnad var en annan sak, eftersom den fick mycket av sitt stoff från aktuella händelser och företeelser inom hobbyn. Den känns trots det mer klassisk, och i dess bästa stunder finner jag den fortfarande enormt underhållande.


/Dimfrost
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Oj!

Ojojoj då.
Det är tydligen bara jag som är så lätt att underhålla.
Jag tycker Birger är bra alla gånger och att Åke håller god fot med sin karaktär och levererar bra grejer som man just förväntar sig av Birger, och att han gjort det alla gånger.
Ni skulle istället vilja skära ned på Birger eller kanske byta ut honom istället då?
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Oj!

Jag undrar ifall det skulle gå att göra en liknande serie som kommenterar tillståndet i hobbyn idag. Om det görs väl kan det säkert bli underhållande (jag skulle till exempel gilla en Handboken-take på diverse Forgespel), men om det görs dåligt blir det något av det mest plågsamma i existensen, dålig nördhumor.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,704
Location
Värnhem, Malmö
Re: Oj!

Jag skulle åtminstone vilja komplettera honom med något annat. Om detta innebär att man skär ned på antalet strippar sörjer jag inte. Som jag säger ned skulle jag gärna se något som kommenterar rollspelshobbyn, typ Handboken eller Phil & Dixie. Nackdelen med det är att det inte bara kräver en person som är en bra serietecknare, utan också en som har god och allsidig koll på vad som sker inom hobbyn (inte helt vanligt -- de flesta tycks föredra att hålla sig till sin hörna).
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Oj!

Nackdelen med det är att det inte bara kräver en person som är en bra serietecknare, utan också en som har god och allsidig koll på vad som sker inom hobbyn (inte helt vanligt -- de flesta tycks föredra att hålla sig till sin hörna).
Där kan jag inte annat än att hålla med dig.
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Tycker det är ganska lagom...
Brukar tycka att en eller två av de strippar som är med i fenix är kul... Ibland dyker det upp någon riktigt pärla...

Lagom som det är, det tar lite plats och ibland är det riktigt riktigt bra...
Skulle man göra fler skulle det antagligen betyda fler medelmåttiga strippar och inte så många fler av de riktigt bra...

Men jag, till skillnad som många, gillar Birger och vill helt klart ha kvar honom... Jag tror bara att han är med lagom som han är...
 

Gäst.

Veteran
Joined
8 Feb 2007
Messages
149
Birger är det klart bästa i tidningen (förutom artiklar som jag själv är författare till :gremwink:). Jag skrattar alltid högt åt minst en av striparna i varje tidning. Jag skulle helt klart vilja se mer av serien.
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Baserat på hur mycket jag läser av tidningen nuförtiden skulle jag gärna se att den bara består av Birger och recensioner (och nyheter). En Birger-serietidning med en massa recensioner i. Ungefär som Rocky-tidningen. Jag tror Birger har utvecklingspotential som kräver längre sekvenser och mer utrymme.

PS
Detta skall inte tolkas som att jag tycker att tidningen har blivit sämre, tvärt om, det är bara en fråga om att jag är lat och ointelligent.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Well, att Birger Barbaren livar upp det hela. Det håller jag helt med dig om !
Dock så tycker jag att det är bra som det är nu, med 3 strippar/tidning. Dock så vore det trevligt med en sammlings-album med Birger barbaren. Om det nu vore möjligt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Ja, ett samlingsalbum vore verkligen najs.
Det har du rätt i. :gremgrin:
Dock antar jag att det skulle innebära en rejäl slant att punga ut för Rosenius, och frågan är om albumet skulle löna sig eller innebära en ekonomisk flopp.
...Om han nu inte skulle få en förlag att intressera sig, men vad det gäller en liten ganska så okänd serie är det därmed inte så mycket att hoppas på.
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,183
Location
Lunden, Göteborg
Re: Birger är bra!

Jag gillar Birger och skulle gärna se fler eller utökade strippar per nummer. Ditt förslag med en helsida Birger i slutet på tidningen är jag helt klart för.
 
Top