Nekromanti Mer 5th Millennium

lothorius

Veteran
Joined
4 Oct 2001
Messages
47
Location
Linköping
Jag har funderat litegrann på hur stridssystemet skall vara, jag vill helst slå så lite tärningar som möjligt så det blir hyfsat snabbt.
Är det någon som har några bra ideer om hur jag skall göra?


Henrik Bergvin
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Att du inte använder t20:an till att slå FV-värderna och t10:an till att slå skadan. Mindre tärningar än så kan det väll knapapst bli tycker jag.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Rent alltmänt så kan man få snabbare stridssystem på följande vis:

* Gör ett stridsformulär där:
Endast stridsvärderna står
Värderna läses från vänster till höger (istället för huller-om-buller)
Man inte suddar, utan bara skriver i en ny ruta

* Jag vet inte hur systemet är, men om det innefattar flera tärningsslag (alla spel jag kan minnas att jag har sett omfattar många slag) så slår man alla tärningar samtidigt (man kan behöva köpa fler tärningar). Tärningar av samma sort läses av från vänster till höger, så att man har en bestämd ordning och slipper bråka med spelarna.

* Man får träna innan så att man helt klart vet i vilken ordning allt ska tas.

* Efter hand kommer man att börja lära sig de viktigaste tabellerna (om det finns sådana) och det går då mycket snabbare.

* SL slår alla slag, också spelarnas (öppet såklart).

- Zire
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
SL slår alla slag, också spelarnas (öppet såklart).

Tycker jag förstör endel av spelarnas delaktighet. Endel slag måste dock SL slå, och dessa dolt. Det gäller t.ex. när någon RP försöker hitta något dolt.

Riddaren - lever fortfarande efter gårdagens svavelvinter avsnitt
 

MooSe

Veteran
Joined
24 May 2000
Messages
21
Location
Göteborg
Jag håller helt med Riddaren....om man tar bort alla spelarnas slag så tror jag att dom känner sig mindre delaktiga i själva spelet....det är bättre att låta spelarna sköta sina "vanliga" slag, så kan SL sköta alla slag som spelarna inte borde veta svaret på utan bara konsekvenserna....

men vem vet....det kan juh finnas spelare som vill bli av med alla tärningsslag...

//MooSe af RUIN
 
Top