Nekromanti Mer än stridskonst

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
Jag tycker att det är lite synd att det bara finns STRIDSkonster.Det hadevarit kul med lite nya "konster". T.ex:

Dvärgisk urmakare
moment:Dvärgisk räkning Golvur, fickur
Tekniker: Upptäcka ojämnhet, Pendelkunskap, Fjäderuträkning.

Allariskt vapensmide
moment: smida: carwelan; cinneach
tekniker: 15vecksvällning , separerat smide, allarisk härdning, momentspecialisering .

kom gärna med fler förslag

Överambitiösa ideér är såå bra.
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Bazirks eld
Moment : tirakisk eld, sprut-syphon
Tekniker, klibbig, brandfarlig, svårsläckt, avancerat pyromani



/poseur inte helt seriös
 

Craygh

Swordsman
Joined
13 Oct 2004
Messages
771
Location
Umeå
Forumtrollande

Moment: Banala inlägg, felstavade trådar.

tekniker: Ignorera argument, stava fel, skiljeteckensblindhet, sär skrivning, personangrepp.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,697
Location
Värnhem, Malmö
Okej, lägg av.

Nästa person som kommer med några påhopp på trådstartaren kommer att bli tillfälligt avstängd. Bidra eller skriv inte alls.
 

Archelon

Veteran
Joined
17 Sep 2004
Messages
137
Location
Varberg och Göteborg
Detta är vad jag har skrivit på en skiss för att lägga till flera typer av konster. De två främsta anledningarna till att jag gjorde det var
1) Stridskonster är för heltäckande till skillnad från andra mer nichade färdigheter (jag tittar på dig Tunnbindare!). Att saker som balans bara kan tränas för att man håller på med med fäktning eller brottning känns bara skumt.
2) Den saliga röran angående läkekonst. Du får inte göra kirurgi om du inte har specialiseringen kirurgi och råkar du tom ha cirefalisk kirurgi som specialisering då är det tom 2 nivåer lättare på all form av kirurgi... har man en karriär som läkare så är nog den EN vecka det tar att få den specialiceringen värd det. Sen att anatomi gjorde någon form av läkekonst en nivå lättare med om man hade minst 5 i det, efter 5 spelar det ingen roll längre.

Aja, så nu har jag fått gnäll lite till på systemet, men så är det iaf. Det är som sagt bara en skiss och inga mer regler för nya tekniker finns med mer än i form av ett hum från min sida. Har inte bestämt mig för om jag vill gå fullt ut denna vägen eller helt enkelt ignorera alla former av overpowrade stridskonster, lär ju dock bli stryp levande av de koboldande spelarna men ändå :gremsmile:

Bifogar en .doc fil där allt nedan är tagit ifrån.
Jag orkar inte rätta till alla tabbar så den bifogade filen är mycket lättare att läsa ifrån.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Anatomi införs som teknik i Läkekonst. Här listas samtliga färdigheter som teknikfördjupningar som fungerar precis som vedertagna stridskonstregler
Varje teknik kostar en viss mängd kunskapspoäng som sammanlagt inte får överstiga ens färdighetsvärde i respektive färdighet.
De tar en viss tid att studera/träna in och man måste dessutom lyckas med ett slag mot en annan färdighet eller ett attribut.
Speciellt med närstrids- och avståndsvapen teknikerna är att de är specifika för en viss vapengrupp och kan inte användas utanför denna. Tex armborstar, eller yxor.

Har man tillgång till en vanlig stridskonst när karaktären skapas från yrket så får man köpa tekniker som kostar upp
till 2 poäng och för en total summa av 7 kunskapspoäng. Har man tillgång till ovanlig stridskonst får man
köpa tekniker som kostar upp till 3 och för en summa av inte mer än 12. Denna totala summa får distribueras fritt bland allt förutom läkekonst,
dvs man måste inte lägga allt på tekniker angående färdigheten: Svärd.

Teknik / Inlärning / Poängkostnad / Kunskapskrav

Läkekonst tekniker:
Balsamering (Läkekonst) 2
Sårbehandla (Läkekonst) 1
Sårbehandla (Allvarliga)(Läkekonst) 2 Sårbehandling
Benbrottsbehandling (Läkekonst) 2
Kirurgi (Läkekonst) 4 Anatomi
Cirefalisk Kirurgi (Läkekonst ) 3 Kirurgi
Anatomi (Läkekonst) 4
Avancerad Anatomi (Läkekonst) 5 Anatomi
Hjärtlungräddning (Läkekonst) 1
Bandageträning (Läkekonst) 1
Sterilisering (Läkekonst) 1
Kastrering (Läkekonst) 1 Kirurgi
Sjukdomsbehandling (Läkekonst) 3
Barnmorska (Läkekonst) 3
Transplantering (Läkekonst) 3 Avancerad Anatomi
Antatomi <Djurtyp> (Läkekonst) 1 Anatomi

Momentspecialicering: <en annan teknik eller grundkunskap>
Utan tekniker kan man endast lägga bandage, tryckförband och ge någon vård mot sjukdomar, infektioner och skador.
Från början får en person lägga hur många poäng han vill på tekniker inom läkekonst.
Om det är ett krigaryrke med tillgång till läkekonst och karaktären får mycket tekniker från början så är han förmodligen nån slags fältskär.

Slagsmålstekniker:
Akrobatik (RÖR + STY)/2 3
Avancerat kast (STY + RÖR)/2 2
Balans (RÖR) 3
Bedövande slag (RÖR) 2
Benbryning (STY) 2
Fallteknik (RÖR) 1
Fällning (RÖR) 1
Hoppteknik (RÖR + Hoppa)/2 2
Hög spark (RÖR) 2 Hoppteknik
Fånga Vapen (RÖR) 2
Mästarkast (STY + RÖR)/2 3 Avancerat kast
Två vapen (RÖR) 4
Uppresning (RÖR) 1 Akrobatik

Har man tillgång till en vanlig stridkonst när karaktären skapas så får man köpa tekniker som kostar upp
till 2 poäng och för en total summa av 6 poäng. Har man tillgång till ovanlig stridskonst får man
köpa tekniker som kostar upp till 3 och för en summa av inte mer än 11. Denna summa får inte överskrida värdet i
vapnet i fråga.

Mentala tekniker:
Bärsärk (Aggresion + PSY)/2 2
Djärvhet (VIL) 3
Kroppskontroll (VIL) 2
Mystisk Kroppskontroll (VIL) 3 Kroppskontroll
Meditation (PSY + VIL)/2 2
Tomhet (PSY) 2
Stålsättning (VIL) 3
Skrämma/hota (Aggresion) 1
Skrämma/lugna djur (Djurlära) 2
Stridsvråla (TÅL + VIL)/2 1
Mental Koncentration (PSY + RÖR)/2 2
Fokus (PSY + VIL)/2 2
Kraftfokus (PSY + VIL)/2 3 Fokus
Fakirkonst (PSY) 3 Stålsättning
Vaksamhet (SYN) 3

Teknikspecialicering: <teknik>
Utan tekniker används denna färdighet inte till någonting alls!

Närstridsvapentekniker:
Avancerat anfall (STY +RÖR)/2 2 Tränat anfall
Avvärja projektil (RÖR + SYN)/2 3
Avväpna (STY + RÖR)/2 2
Dubbelstöt (RÖR) 1
Drakdödare (Djurlära) 3
Dödande anfall (RÖR + SYN)/2 2 Avancerat anfall
Kasta Vapen (RÖR) 1
Målpunkter (Läkekonst) 3
Mästaranfall (STY +RÖR)/2 3 Avancerat anfall
Perfektionism (RÖR + SYN)/2 5 Precisionsanfall
Precisionsanfall (närstrid) (SYN) 3
Ripost (RÖR) 3
Sköldklyvare (STY) 3 Avancerat anfall
Snabbdragning (RÖR) 2
Tränat anfall (STY +RÖR) 1
Tungt anfall (STY) 1
Två vapen (RÖR) 4
Uppföljning (RÖR + SYN)/2 2
Viktutnytjande (Färdigheten) 1
Vapenbalans (Färdigheten) 2 Viktutnytjande
Vapenaffinitet (PSY) 4 Momentspecialisering

Momentspecialiseringar bland vapen görs inte längre enbart på en typ av vapen utan en liten vapengrupp med liknande vapen.
Tex Om du har enhandssvärd så kan du momentspecialisera "Värjor" (Se drunoks drängar för exakta vapengrupper).
Har man tillgång till en vanlig stridkonst när karaktären skapas så får man köpa tekniker som kostar upp
till 2 poäng och för en total summa av 6 poäng. Har man tillgång till ovanlig stridskonst får man
köpa tekniker som kostar upp till 3 och för en summa av inte mer än 11. Denna summa får inte överskrida värdet i
vapnet i fråga.

Avståndsvapentekniker:
Avancerat anfall (STY +RÖR)/2 2 Tränat anfall
Avståndsvapen till riddjur (Rida <Djur>) 2
Drakdödare (Djurlära) 3
Målbyte (RÖR) 1 Snabbskytte
Målpunkter (Läkekonst) 3
Mästaranfall (STY +RÖR)/2 3 Avancerat anfall
Perfektionism (RÖR + SYN)/2 5 Precisionsanfall
Precisionsanfall (avstånd) (SYN) 3
Snabbdragning (RÖR) 2
Snabbskytte (RÖR) 3
Tränat anfall (STY +RÖR) 1
Viktutnytjande (Färdigheten) 1
Vapenbalans (Färdigheten) 2 Viktutnytjande
Vapenaffinitet (PSY) 4 Momentspecialisering

Momentspecialiseringar bland vapen görs inte längre enbart på en typ av vapen utan en liten vapengrupp med liknande vapen.
Tex Om du har enhandssvärd så kan du momentspecialisera "Värjor" (Se drunoks drängar för exakta vapengrupper).

Stridskonsttekniker:
Formationsstrid (Stridsvana) 2
Formationsanfall (Stridsvana) 1 Formationsstrid
Formationsförsvar (Stridsvana) 1 Formationsstrid
Krigslist (Stridsvana) 2
Medföljning (RÖR) 2
Mästarutfall (RÖR) 3 Rapptutfall
Mästerligt Utspel (RÖR) 2 Utspel
Rapptutfall (RÖR) 2
Utmanövrering (RÖR + Stridsvana)/2 2
Utspel (RÖR) 2
Upptäcka Fara (Stridsvana) 3
Ridteknik (Rida <Djur>) 2
Taktiker (Krigsföring) 4 Ledare
Ledare (Ledarskap) 4

Man kan inte köpa eller lära sig tekniker för ett värde högre än vad man har FV i stridsvana.
Eventuella teknikslag görs mot stridsvana.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 

Attachments

Gemstone

Swordsman
Joined
21 Aug 2005
Messages
422
Location
Stockholm
På sitt sätt så håller jag med dig om att många färdigheter kan fördjupas väldigt mycket, men det är väl där som specialiseringar kommer in?

jag har personligen alltid tyckt att en vecka för förbättringsslag eller en specialisering är väldigt lite, framför allt om man spelar kampanjer som jag gör, där man kan sitta i två månader och inte göra ett dugg in game förutom att vänta på att ett lass med spannmål ska anlända. Därför är väl detta en duglig lösning. utveckla det gärna lite mer
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,697
Location
Värnhem, Malmö
Rollspelet Reign har den här typen av fördjupningar av alla sina färdigheter. Exempelvis finns ett antal specialförmågor för artister av olika slag som bland annat innebär att de kan påverka folks sinnesstämning (i boken nämns en kock som lagar "självmordssoppa"), undvika negativa konsekvenser av andra misslyckade sociala slag ("Alla stora konstnärer beter sig märkligt") och bli förlåten för det mesta... en gång ("Vi kan inte avrätta en så fantastisk sångare! Vi skickar honom i exil i stället."). Liknande finns för andra färdigheter.
 

drakponken

Veteran
Joined
14 Feb 2009
Messages
189
jag menar inte att man ska ha "konst" på alla sina fv bara de primära t.ex vapensmeden från allarin borde bara ha allariskt vapensmide (och kanske någon alvisk stridskonst) en bra bysmed har nog bara grovsmed.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,697
Location
Värnhem, Malmö
Jag menade inte att alla personer har det -- enbart att det finns den typen av "konster" (eller esoteriska discipliner som de heter i Reign) för samtliga färdigheter i spelet. En normal rollperson har på sin höjd två, och det går att klara sig utmärkt utan dem.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Det är faktiskt ingen dum idé alls att kunna göra om de flesta färdigheter till konster, givet tillräckligt med träning och erfarenhet. Finns det en möjlighet att bygga en generell mall som ger mer än bara specialiseringar, men inte tar upp en orimligt stor del av regelsystemet?
 

Poseur

Swashbuckler
Joined
16 Jan 2007
Messages
2,233
Location
Falun
Jag kan faktiskt inte hålla med dig här.
Nog har alla(nästan?) spelgrupper haft problem med power-gaming när väl stridskonster kom ut till eon. I min grupp har jag nästan lyckats åtgärda det problemet nu efter långt slit och ovilja att ge spelarna stridskonster och stor ovilja att låta dom läsa om de nya stridskonstreglerna i vapenmästaren. Men. Visst stridskonsterna är kul och bra, men att göra om alla färdigheter till "konster" känns som att byta ut de dynamiska färdigheterna som eon erbjuder mot något dumt "talent tree", vilket jag verkligen inte skulle vilja.

En skicklig hantverkare med rätt specialicering kan åstakomma bra saker utan att besitta en massa 'tekniker' och liknande.

Att man däremot som Archelon säger, att man bör kunna lära sig vissa tekniker utan att besitta stridskonst, det håller jag med om. Och ser heller inte som ett stort problem att folk kan besitta.

/posuer skeptisk
 
Top