Mer än en SL

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Jag har i många år varit nyfiken på hur det skulle vara att vara två SL på samma gång. Min bild är att det, med lite träning, borde bli väldigt spännande och dynamiskt. Bättre fart på SLP-interaktioner (speciellt sådana med flera SLP), mer flyt i regelhantering och bokföring, mer spännande för SL o.s.v.

Är det någon som provat? Skulle det kräva särskilda scenarion eller kvittar det. Underskattar jag svårigheterna? Tyvärr har jag själv aldrig hittat någon som är sugen att testa.

Obs: Denna aspekt finns ju delvis i samberättande, det är inte vad jag är ute efter här, utan det skulle vara i någon form av trad.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Har testat det på ett par olika sätt, men det som sticker ut som roligast är nog när det handlade om ren "tävling" mellan två spelgrupper, som spelledarna sedan syncade med varandra.

Den ena gruppen var en grupp terrorister som planerade att statuera exempel medelst sprängämnen. Den andra gruppen var poliserna som hamnade i deras fotspår. Tiden fick ju av nödvändighet vara lite "ur sync" till en början, för klantigheter terroristerna gjorde ledde till ledtrådar för poliserna. De köpte vapen av en rysk vapensmugglare exempelvis, som polisen senare förhörde.

Andra varianter är exempelvis att ha en "SLP-spelledare", som gestaltar SLPs som sin uppgift, och sedan ha en andra spelledare som agerar mer som en referee.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,618
Location
Umeå, Västerbotten
Jag vet att jag och @GnomviD kan samspelleda och att när han spelleder är det lätt för mig att glida in i någon slags SL roll. Men det är för att vi vet var vi har varandra, vågar lita på den andras initiativ och kan passa spelet fram och tillbaka vilt och ändå hålla ihop det.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Andra varianter är exempelvis att ha en "SLP-spelledare", som gestaltar SLPs som sin uppgift, och sedan ha en andra spelledare som agerar mer som en referee.
Lite mer så jag tänkt. Vad är din erfarenhet?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Lite mer så jag tänkt. Vad är din erfarenhet?
Jag anser ju fullt och fast att regelsystem, samberättande eller ej, spelledarlöst, etc., har nästan ingen betydelse alls. Däremot har personkemin i gruppen ett väldigt stort värde. Att aktivt välja att ta in mer än en person med uttalad auktoritet på ett eller annat sätt är ur det perspektivet ett ganska stort ställningstagande som om möjligt ställer högre krav på att personkemin stämmer än annars.

Det har funkat bra när det varit tydligt avgränsat. Som nu, när vi spelar D&D 5E, och jag är regeldyslektiker, men en av spelarna i praktiken blir "referee", för hen kan reglerna som ett rinnande vatten. Eller när någon vet att SL A ansvarar för vissa saker och SL B för andra. "Jag frågar vätten vad hon har att säga", och sedan vänder du dig mot SLP-SL.

Finns det dock minsta antydan till rivalitet mellan spelledarna, eller missförstånd kring vilken typ av spelande som är tänkt att råda, så uppstår samma sorts personkemiska dysfunktion som rollspel är utmärkta på att skapa med endast en eller inte ens någon spelledare. Men mer av den. ;)
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Ja, i olika samberättarspel händer det ju såklart hela tiden, men även i trad-varianten har jag lite erfarenhet, från ett pass Cthulhu State på DanCon med @krank och @Sodivra som spelledare. Det var … 10 spelare och två SL i samma rum? Alla pratade i mun på varandra, folk hoppade mellan rum och spelledarna ropade till varandra. "Arvid, nu kommer Jimmy in i pannrummet!" Plötsligt ropar Arvid "HELA SCENEN EXPLODERAR!" och alla vänder sin uppmärksamhet mot honom medan han förklarar vad som händer (vi sprängde ångpannan) och frågar vilka som stod på scenen, för de är döda nu. Det var intensivt, galet, och tajmat till att ta exakt en timme. Väldigt roligt och väldigt utmattande och vi var alla hesa efteråt.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
När jag spelledde I skuggorna (sista delen av Upsala-sviten) räckte inte de färdigskrivna karaktärerna, så jag lät @Lemur spela olika SLPs i scenerna. Hans roll beskrivs nog snarare som en SLP-spelare än en SLP-spelledare. För varje roll som han antog hade jag skrivit ihop en beskrivning av SLPn, med agenda och vad hen visste, men han saknade helt en spelledares auktoritet och hade ingen övergripande koll på plotten. Jag minns inte hur just det här fungerade, men gillar upplägget att SL kan låta olika agendor mötas och se vad som händer.
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
När jag spelledde I skuggorna (sista dekan av Upsala-sviten) räckte inte de färdigskrivna karaktärerna, så jag lät @Lemur spela olika SLPs i scenerna. Hans roll beskrivs nog snarare som en SLP-spelare än en SLP-spelledare. För varje roll som han antog hade jag skrivit ihop en beskrivning av SLPn, med agenda och vad hen visste, men han saknade helt en spelledares auktoritet och hade ingen övergripande koll på plotten. Jag minns inte hur just det här fungerade, men gillar upplägget att SL kan låta olika agendor mötas och se vad som händer.
Hm, det är ju ett sätt som låter kul. Fast jag far nog efter någon som har koll på intrigen och kan använda det för att hjälpa berättelsen framåt.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
Jag och @wilper körde dubbelt några gånger under åren då Höstdimma turnérade på GothCon, SnöKon och SävCon. Eftersom vi var väldigt samspelta sen innan och båda hade kört äventyren var för sig några gånger gick det 98 % smooth (minns nån gång att vi förvånade varann, men det rullade fort vidare).

Har för mig det ofta blev att jag tog lite mer SLP, och när det var dags för strid så tog vi ett par spelare var. Höstdimma är ju fäktig musketör-action, så i regel blev det några prydliga delstrider som kunde härja omkring ganska oberoende av varandra.

Inte testat hemmavid. Tror egentligen inte det behöver några särskilda scenarion, men ju mindre tydlig uppdelning man kör mellan SL-rollerna, desto mer insatta kanske båda behöver vara, eller mer okej med att det kanske drar iväg lite åt något håll när den ene drar till med något efter eget omdöme som råkar få lite större effekt än väntat.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,256
Jag har vid tillfälle lekt med tanken på att köra en fet West marshes med många spelare och spelledare. Isf skulle detaljerade spelrapporter vara A och O så att spelledare A vet precis vad som hände när spelledare B körde sitt pass.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,006
Hm, det är ju ett sätt som låter kul. Fast jag far nog efter någon som har koll på intrigen och kan använda det för att hjälpa berättelsen framåt.
Ja, gissade att jag inte riktigt var mitt i prick, men med det upplägg som jag körde går det ju faktiskt att driva intrigen framåt på ett lite mer dynamiskt sätt. Det finns ju något krystat i att den som spelar SLPs vet hela plotten, trots att SLPs sällan vet särskilt mycket.

Men jag hör dig, det var inte vad du var ute efter. Det vore spännande att testa den grejen du har tänkt!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Ja, gissade att jag inte riktigt var mitt i prick, men med det upplägg som jag körde går det ju faktiskt att driva intrigen framåt på ett lite mer dynamiskt sätt.
Absolut, och speciellt i ett sådant upplägg som i Upsalasviten kan jag tänka mig. Egentligen tycker jag det låter rätt vettigt, om man har många SLP, men är väl delvis något annat.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ja, i olika samberättarspel händer det ju såklart hela tiden, men även i trad-varianten har jag lite erfarenhet, från ett pass Cthulhu State på DanCon med @krank och @Sodivra som spelledare. Det var … 10 spelare och två SL i samma rum? Alla pratade i mun på varandra, folk hoppade mellan rum och spelledarna ropade till varandra. "Arvid, nu kommer Jimmy in i pannrummet!" Plötsligt ropar Arvid "HELA SCENEN EXPLODERAR!" och alla vänder sin uppmärksamhet mot honom medan han förklarar vad som händer (vi sprängde ångpannan) och frågar vilka som stod på scenen, för de är döda nu. Det var intensivt, galet, och tajmat till att ta exakt en timme. Väldigt roligt och väldigt utmattande och vi var alla hesa efteråt.
 

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
På ett Dancon för många år sedan körde vi ett scenario där Krank och ArvidosMC körde dubbel-spelledande.

Det gick till så att när gruppen delade upp sig tog krank helt sonika ena halvan och Arvidos den andra och körde på, men lite kortare avstämningar dem emellan, men vi satt alla kvar i samma rum så alla var ju så att säga medvetna om vad som hände med alla andra (på metanivå).

Det var ett entimmesscenario i Nullstate, där vi skulle stoppa en teaterföreställning från att framkalla kungen i gult. Det var hystersiskt roligt och väldigt rörigt! Hade det inte varit hårdkodat till just en timme hade det varit väldigt ansträngande.

En annangång på ett repetikon körde Magnus Seter och NilsK (tror jag) "samma" scenario för två grupper samtidigt (ena gruppen spelade tjuvar, den andra gruppen spelade stadsvakter som skulle stoppa tjuvarna).

Återigen hysteriskt roligt och rörigt. Där satt vi mer utspridda vid varsit bord i en större sal, och Magnus och Nils sprang emellan och stämde av med varandra för att hålla koll på när grupperna drabbade sammand.

Ett problem där var väl att spelledaren hanterade reglerna lite olika, där vi som spelade tjuvar hade väldigt mycket enklare att göra saker än de som spelade stadsvakter, så vi kunde väldigt lätt bara springa ifrån stadvakterna så fort de kom nära. Det var ju kul för oss tjuvar, men måste varit frusterande för stadvakterna.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,182
Cool. Antar att det är samma pass som @Genesis skriver om ovan. Det där med vakter och tjuvar känner jag igen. Skulle nästan tro att vi pratat om det IRL. Och @Magnus Seter har kanske skrivit om det här?
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
267
Spontant känns det som det kan vara svårt att få till det över löpande kampanj om det inte så att de bägge SL har olika uppgifter. Däremot tror jag det kan funka bra i olika one-shots.
På ett konvent för massa år sedan var jag spelare i ett äventyr med 2st SL som hade en grupp vardera. Kommer inte ihåg så mycket om upplägget, men den andra gruppen bestod av soldater som skulle bekämpa hotet på markytan i vi andra spelade ledare för civilisationen i underjorden. Så grupperna arbetade tillsammans och valen en grupp gjorde påverkade den andra indirekt så SL hade korta möten då och då för att synka berättelsen. Det var riktigt roligt och annorlunda.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,481
Location
Rissne
Ja, i olika samberättarspel händer det ju såklart hela tiden, men även i trad-varianten har jag lite erfarenhet, från ett pass Cthulhu State på DanCon med @krank och @Sodivra som spelledare.
På ett Dancon för många år sedan körde vi ett scenario där Krank och ArvidosMC körde dubbel-spelledande.
Alltså, det är tur att ni andra håller reda på såna här saker, för den där grejen har jag helt glömt bort. Jag har bara ett mycket svagt eko av ett minne i huvudet av händelsen ni beskriver, men det låter ju som att ni hade roligt så jag är glad att det hände. Även om mitt minne inte verkar ha prioriterat det =)
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Cool. Antar att det är samma pass som @Genesis skriver om ovan.
ett pass Cthulhu State på DanCon med @krank och @Sodivra som spelledare. Det var … 10 spelare och två SL i samma rum? Alla pratade i mun på varandra, folk hoppade mellan rum och spelledarna ropade till varandra. "Arvid, nu kommer Jimmy in i pannrummet!" Plötsligt ropar Arvid "HELA SCENEN EXPLODERAR!"
Låter definitivt som samma scenario i vart fall, även om jag inte minns att hela scenen exploderade. Men Mitt minne är väldigt luddigt, och jag kommer bara ihåg att det slutade rätt "dåligt" (ur rollpersonernas synvinkel. Som spelare var det kul). Är väldigt säker på att Vimes var med också i alla fall, och hans karaktär hade en kulspruta?
 
Top