Nekromanti Mental motståndskraft?

Honken

Hero
I bakgrundstabellen sid 45-49 resultat 52-53 (Eon III) kan man få något som kallas mental motståndskraft. Vidare står det att man får en svårighet enklare på alla motståndsslag för att motstå en magisk effekt.

Det som förbryllar mig är att jag inte kan hitta någon besvärjelse med någon typ av motståndsslag. Eller är det bara jag som är blind?

/Honken - Förbryllad

(Edit: La till vilken version av Eon)

MongoMan

Swordsman
Petromorfos, Madriannas preventiva profylax, Mionas mångalenskap... Du kanske är blind eller så kanske du har fått ögonröta. (sid. 88 SL:s guide)

Honken

Hero
Petromorfos, Madriannas preventiva profylax, Mionas mångalenskap...

Ska jag vara riktigt ärlig så tycker jag nog bara att slaget beskrivet i besvärjelsen i det första fallet är ett motståndsslag mot besvärjelsen, och inte ett motståndsslag som beskrivs i "Mentalt motstånd". I tredje fallet kan det diskuteras om det inte slaget är mostånd mot skräck, och inte mostånd mot besvärjelsen.

/Honken

MongoMan

Swordsman
Ska jag vara riktigt ärlig så tycker jag nog bara att slaget beskrivet i besvärjelsen i det första fallet är ett motståndsslag mot besvärjelsen, och inte ett motståndsslag som beskrivs i "Mentalt motstånd".
Men det var väl det du skrev? Eller så förvirrade du mig bara. Jag är inte SL, jag kan inte reglerna så bra utan lämnar över debatten till mer kunninga.

Virocon

Swordsman
Du vill ha en som ger flashiga resultat, alltså? Okej, om inte -Ob1T6 vid dödsslag orsakade av effekten "Döda", eller chockslag till följd av "Chock", så kan du ju även skapa motstånd mot sådana besvärjelser som verkar rimliga. "Smärta" till exempel innehåller inget moment där du kan motstå det, men om man har mentalt motstånd så borde det kunna inkluderas här. Räkna helt enkelt bara bort en tärning i "Smärta"s skadeverkan, om det var Ob3T6 innan så blir det Ob2T6 nu. Du kanske kan göra samma sak med "Blixt", "Blödning", "Trauma", eldbollar osv., men detta är mer tveksamt.

walle

Veteran
Sitter med i en grupp där vi har en karraktär med omtalad förmåga.

Som jag ser det så omtalar fördelen ett motstånds slag.
Som aldrig senare dyker upp någon stans i vare sig spelledarens, spelaren eller mystik & magi böckerna.

En rimlig användning på förmågan, som jag inte har infört eller diskuterat med övriga i gruppen om , borde vara att det blir +Ob1t6 svårare att väva effekter som är subtila mot just inehavaren.

Ex alla effekter som påverkar tex, Aggresion, amor, lojalitet, skrämmas etc blir svårare.

Sedan kommer nästa fråga; Varför fungerar det inte mot Trauma, Förstena, Förvandla etc.
För om det i slutändan blir +Ob1t6 mot all skadlig magi... Då är vi verkligen inne på något annat.

Jaggernaut

Hero
Re: Mental motståndskraft? [ANT]

En rimlig användning på förmågan, som jag inte har infört eller diskuterat med övriga i gruppen om , borde vara att det blir +Ob1t6 svårare att väva effekter som är subtila mot just inehavaren.

Fast gör man så, så har man ju frångått förmågan som den är beskriven. Den talar om en nivå (-Ob1T6) på motståndslag mot magiska effekter.

Jaggernaut

Hero
något som kallas mental motståndskraft

Sedan finns det en förmåga/fördel som heter 'Ockult upplevelse' som är samma sak.

Det som förbryllar mig är att jag inte kan hitta någon besvärjelse med någon typ av motståndsslag.

Nä, de verkar inte ha skrivit rakt ut någonstans vilka effekter det handlar om. Men jag tycker som Mori_Motonari och Virocon. Att man får ta de effekter man tycker passar, lämpligen de som redan förslagits, och sänka effekten med en nivå (-Ob1T6).