Nekromanti Mental balans

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Jag har läst igenom det mesta av nya Kult-utgåvan, och letat i de bitar jag inte läst (typ,reglerna i The Lie), men inte hittat någonting om hur mental balans höjs eller sänks. Skulle någon kunna tala om hur det fungerar/var man hittar det i nya utgåvan?
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
"Jag har läst igenom det mesta av nya Kult-utgåvan, och letat i de bitar jag inte läst (typ,reglerna i The Lie), men inte hittat någonting om hur mental balans höjs eller sänks. Skulle någon kunna tala om hur det fungerar/var man hittar det i nya utgåvan?"

Oh! Ah! Ih! Det kan jag svara på!

Jag har nämligen själv nått just till det kapitlet i mitt läsande. Det finns under delen som kallas "the Rumours" och tar också upp olika sätt att bli rädd på, hur ens nackdelar påverkar ens psykoser och lite annat matnyttigt. Nu ska jag skynda mig hem och läsa vidare.

Vill du läsa ikapp?
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Eh... jaha. Den delen har jag läst. Och jag hittade inget om hur det stiger eller sjunker, bara vad som händer vid olika nivåer och misslyckade EGO-slag. Men jag får väl läsa den lite noggrannare...

Vill du läsa ikapp?

Med tanke på att jag har läst hela boken förutom de jobbiga reglerna så går det nog inte så bra. Men jag önskar dig trevlig läsning...
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
"Eh... jaha."

Ja?

"Den delen har jag läst."

Ok... :gremsmile:

"Och jag hittade inget om hur det stiger eller sjunker..."

Ah, men då har du inte läst så noga som kanske hade behövts. Jagmenar, hela tråden handlar liksom om att jag får tipsa dig om ett kapitel du redan läst. Nu så har jag inte boken med mig till jobbet (folk skulle börja titta konstigt på mig och min fina bok då...), så jag kan inte ge en exakt sidangivelse. Däremot så heter kapitlet "Meeting With Terror" - eller kanske möjligtvis det efter.

"'Vill du läsa ikapp?'

Med tanke på att jag har läst hela boken förutom de jobbiga reglerna så går det nog inte så bra."


Ja, men om du envisas med att läsa vissa stycken flera gånger så har jag fortfarande chansen att slå dig... :gremwink:

"Men jag önskar dig trevlig läsning..."

Åh, en tax i mocka.
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Ah, men då har du inte läst så noga som kanske hade behövts. Jagmenar, hela tråden handlar liksom om att jag får tipsa dig om ett kapitel du redan läst.

Ok, tror jag har hittat det. Men... är enda sättet att höja/sänka balansen att få fler fördelar/nackdelar? iDet borde väl nnebära att alla Uppvaknade har alla mänskliga fördelar/nackdelar som finns och några till? Det låter skumt, det här...

Ja, men om du envisas med att läsa vissa stycken flera gånger så har jag fortfarande chansen att slå dig...

Jo, eftersom jag har läst allt jag vill och aldrig någonsin kommer läsa reglerna, så kan det väl inte räknas som att jag läst ut hela boken. Så det blir inte så svårt att slå mig...
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,566
Location
Fallen Umber
Jag har inte läst den nya utgåvan, men i de gamla reglerna kunde man förändra sin mentala balans med erfarenhetspoäng också. Ett steg närmare 0 kostade 1 poäng, och bort från 0 kostade 2 poäng. Alltså är det billigare att höja sin balans om den är låg, och vice versa. Det är så här man får anta att uppvaknandet går till.


/Dimfrost
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Ah... såklart. Tack för hjälpen.

En apropå-fråga: vad händer när de passande nackdelarna tar slut, och man vill sänka den mentala balansen pga händelse (undrar av ren nyfikenhet, jag kommer nämligen omarbeta det där med menatl balans ganska mycket)?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
skräck-situationer och sånt kan väl ändra (bort från 0) balansen också? iaf i tidigare utgåvor?

i så fall borde tex psykoterapi kanske kunna ta din balans närmare 0?


chrull
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,292
Location
Örebro
En apropå-fråga: vad händer när de passande nackdelarna tar slut, och man vill sänka den mentala balansen pga händelse (undrar av ren nyfikenhet, jag kommer nämligen omarbeta det där med menatl balans ganska mycket)?
Det finns ett lika enkelt, som tråkigt, svar på det. Sätt dig ned och kom på fler nackdelar. Det i sig borde inte vara så svårt - bara kolla på människornas sämre sidor så kommer det snart fram fler uppslag till nackdelar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
"En apropå-fråga: vad händer när de passande nackdelarna tar slut, och man vill sänka den mentala balansen pga händelse (undrar av ren nyfikenhet, jag kommer nämligen omarbeta det där med menatl balans ganska mycket)?"

Det finns ett lika enkelt, som tråkigt, svar på det. Sätt dig ned och kom på fler nackdelar. Det i sig borde inte vara så svårt - bara kolla på människornas sämre sidor så kommer det snart fram fler uppslag till nackdelar.
Har man sänkt den så mycket att nackdelarna tagit slut så kan man dessutom plocka in de riktigt drastiska nackdelarna, de värsta bitarna av mänskligt beteende.
 

Nemesis IV

Veteran
Joined
27 Jan 2003
Messages
133
Location
Falköping
Jo, jag vet många situationer som jag tycker borde ändra balansen. Jag hittar dem bara inte i boken. Men eftersom jag ändå kommer omarbeta allt spelar det förmodligen ingen större roll...
 
Top