Nekromanti Mens och Pitchblack (spoilervarning)

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
På samma sätt som man löser de mesta som hör vardagsrutin och hygien till: man struntar i det.
Va!?!?!?! Menar du att vi måste sluta med att slå tärningar för att se hur många rutor toapapper som karaktärerna förbrukar? Hur blir det då med realismen??? :gremshocked:
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
skitrealisktiskt

Det är klart att du får om du vill. Det är ju vad som är så fint med rollspel. Det har utrymme både för de som bara vill ha ett coolt äventyr, gärna med en drake, och för de som tycker det behövs mensmodifikationer. :gremgrin:

I.o.f.s. är det nog bara en tidsfråga innan Eon-modulen "Små hus och lortiga pinnar" kommer ut, fylld med detaljerad genomgång av olika avträden och dess inverkan på din förmåga i strid :gremsmirk:
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Re: Mens och bibeln (OT)

Jag försöker skrapa ihop lite minnen från unversitetsstudier i judaistik för 20 år sedan.

Orena svin. Svinkött måste tillagas rejält för att bli säkert. En blodig biff är OK, medan en blodig fläskkarré är direkt hälsofarlig. Trikiner var ytterligare en aspekt. Ett tredje problem är ekologiskt: svinhjordar sliter hårt på medelhavslandskapet, medan de går mindre hårt åt en nordisk ollonskog.

Killingen kokad i sin moders mjölk. Det där har nog delvis att göra med offerriter i avgudakulter som judendomen tog avstånd ifrån. Sedan betonad man inom judendomen vikten att ha respekt för slaktdjuren: djuren får inte stressas, slakten ska vara snabb och smärtfri, osv (kosherslakt är mindre brutal mot djuren än den slakt som Mamma Scan ägnar sig år). Det är inte respektfullt att koka ett djur i dess moders mjölk. En judisk slaktare för inte heller bära plagg eller skor av läder under arbetet.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,888
Location
Port Kad, The Rim
Re: Israelisk snabbmat ... (ot)

Det är bara cheeseburgare som är omöjliga att servera i Israel, så Big Mac blir lite annorlunda. Fast mitt främsta minne av israelisk snabbmat från min tid där 1984 var falafel eller kycklingbitar.

(För att ducka förbudet att blanda kött och mjölk har israelerna dessutom något konstigt vitt istället för mjölk i kaffe och te. Lyckligtvis dricker jag dessa två elixir svarta.)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Israelisk snabbmat ... (ot)

Fast mitt främsta minne av israelisk snabbmat från min tid där 1984 var falafel eller kycklingbitar.
Tror det är ganska typiskt för hela regionen.

Min favorit är chicken shawarma (alternativa stavningar finns, tex shawerma, shewarma och shwerma) en rulle av pannkakstunt, aningen krispigt bröd fylld med marinerade grillade kycklingbitar och lite grönsaker, ofta serverat med kryddig sås, ibland med pommes frites och med ett glas iskall färskpressad citronjuice, vispad så intensivt att skummet på ytan ligger som ett hårt lock.

Falafel, antingen lös eller i brödrullar eller brödklämmor, med spännande såser eller houmos (kikärtsgojs med olivolja, tabouleh (finhackad sallad med persilja, tomat, något slags gryn och dressing som påminner om pizzasalladsdressing), fatosh (blandad sallad med lite större bitar av marinerade grönsaker och knaprigt bröd), baba ghanoush (grillade och hackade/mosade grönsaker, kryddade, serverat som dip), foul (gojs av bönor, linser, citron, olja och kummin(?)), labaneh (ett slags kryddig mjukost som används som dip, gärna med vitlök eller andra kryddor).

Andra favoriter är kibbeh, ett slags ovala friterade köttbullar. Kabab Kishkash är också mumsigt, köttfärsdolmar grillade på spett och serverade med en attans stark salsaliknande sås.

En klar höjdare är en lokal variant av kåldolmar, mehshi, som är kött och ris inpackat i vinblad, något som min chaufför bjöd på flera gånger. Mycket godare än våra kåldolmar! Om Silva (hans fru) skulle läsa det här: Perfekt! Önskar att jag hade dubbelt så stor mage!

Traditionellt så är dock nationalrätten mansaf. Kokt ris med kokt fårkött, mandel och några andra nötter, serverat med youghurtsås (det är en helt annan sorts yougurt än vad vi har, påminner mer om en syrlig sky). Receptet är bland annat 4 kg kött och 2 kg ris. Per person. Jag lovar, det är inte en överdrift. Dessutom är det förrätt, efterrätt och kaffe med kaka eller bakelser till måltiden... Jag satt en gång på en restaurang och åt och vid bordet bredvid att det en jordanier och åt mansaf. När han ätit upp den och såg ut som en boaorm som ångrar att den åt den där andra gnun så lutade han sig tillbaka och sade till oss "When you have finished your mansaf, you are happy!".

Under ramadan så har man ett speciellt bakverk, som mest påminner som pannkaka eller våffla som vikits ihop och fyllts med en mumsig fyllning av nötter eller kött.

Kaffet (kahwa) serveras i små koppar och är starkt, sött och kryddat med kardemumma. Shai (te) serveras i dricksglas, ofta med en mintkvist och är alltid sött. Lite socker innebär att det bara ligger ett par millimeter olöst socker på botten, medium innebär fem millimeter och sött en centimeter. Man blir ofta bjuden på kaffe eller te om man handlar i butiker där det kan ta en stund (CD-skivor, kläder, elektronik osv) och ibland när man åker taxi. Varken te eller kaffe dricks med mjölk, såvida man inte går på konditori och köper någon modern variant.

Mot den bakgrunden har man egentligen inte så mycket anledning att köpa hamburgare, speciellt när en hamburgare kostar som i Sverige och en shawarma kostar några kronor. Svensk snabbmat kan jag köpa i Sverige, när jag är i Jordanien vill jag inte missa tillfället till lokal mat.

Nu vet jag inte vad det här har med ämnet att göra, om någon kan förklara så är ni välkomna. Annars får ni väl helt enkelt använda det här för färgstarka miljöbeskrivningar om nin spelar i mellanöstern så blir det i alla fall inte helt olämpligt för forumet.

Nu blev jag hungrig!
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Blodpalt the bible way!

Var det inte i Indien det var ett attans rabalder för ett tag sedan om att McDonalds tydligen använde något sorts biffextrakt för att få bra smak på pommesen?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Blodpalt the bible way!

"Var det inte i Indien det var ett attans rabalder för ett tag sedan om att McDonalds tydligen använde något sorts biffextrakt för att få bra smak på pommesen?"

Förvånar mig inte. Det var rabalder om det här i Sverige också. Och om en minoritet veganer får spel så det märks här, hur är det då inte om en majoritet hinduer får spel?
 

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Re: Blodpalt the bible way!

Vad har män för svagheter som går att nyttja på dylika sätt?
Överdriven könsdrift? Eller har vi egentligen det? Eller är det bara jag? Borde jag sluta skriva nu? Japp.

//David
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Vem tror du ... (ot)

… är störst för israelerna? David eller Goliat?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Israelisk snabbmat ... (ot)

För att ducka förbudet att blanda kött och mjölk har israelerna dessutom något konstigt vitt istället för mjölk i kaffe och te.
Vänta nu... det där läste jag som att judar anser kaffe vara kött!

Erik, har feber, det måste vara det...
 

Dofhjort

Veteran
Joined
8 Dec 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Kvinnokulter

Vi har ju krigsgudinnor i olika kulturer. Kan dessa månne bottna i just kvinnans förmåga att blöda? Utan att dö menar jag. Vilken respekt skulle inte kvinnor kunna åtnjuta i en dylik kultur.
Det där blir jag lite fundersam på. Krigsgudinnor är intressanta, gräv lite mer i deras roll i gamla kulturer :gremcool:.

Man skulle också kunna associera menstruationscykeln med någon slags fenixeffekt. Död och återfödelse, en kvinna måste blöda och vara sårbar för att kunna föda barn tex.

Kanske en blodskult centrerad kring kvinnor? Galna män som åderlåter sig för att bli likadana som kvinnor? Vi behöver inte gå in på vilka kroppsdelar de ska åderlåta.

Jaja, ett par idéer som ploppade fram.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,693
Location
Värnhem, Malmö
Re: Israelisk snabbmat ... (ot)

"tabouleh (finhackad sallad med persilja, tomat, något slags gryn och dressing som påminner om pizzasalladsdressing"

"Grynen" är väl bulgurvete? Åtminstone går det bra att använda för att tillaga tabouleh (nu har du gjort mig hungrig också!).
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Israelisk snabbmat ... (ot)

"Grynen" är väl bulgurvete? Åtminstone går det bra att använda för att tillaga tabouleh (nu har du gjort mig hungrig också!).
Så här säger min arabiska kokbok (som lyckligtvis är på engelska, det enda jag kan läsa på arabiska är siffrorna (och de använder inte arabiska siffror, de använder hindi)):

1 cup cracked wheat (Burghul)
3.75 cups finely chopped parsley
0.5 kg tomatoes
0.75 cup finely chopped mint leaves
2 large unions
0.5 cup olive oil
3 tablespoons salt
juice of 4 lemons
a dash of black pepper

Remove any stones you might find in the cracked wheat, then wash and drain it well by squeezing it with your hands.

Add the lemon juice to the cracked wheat and set aside.

Wash the chopped parsley and mint, then drain well by squeezing out excess water.

Chop the tomatoes very finely and add them to the cracked wheat.

Chop the onions very finely and rub them with salt and black pepper.

Combine all ingedients with the cracked wheat and stir in olive oil.

Garnish with lettuce leaves or cabbage leaves and serve immediately.

En liten varning är på sin plats. Receptet verkar vara för en monsterladdning. Det kan vara värt att minska det lite, det är trots allt bara en appetizer.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Vem tror du ... (ot)

Jag skulle ju aldrig döpa en hamburgare till MacGoliat, inte MacDavid heller för den delen. Men vore det en stor hamburgare så skulle jag döpa den till MacJaggernaught. Äh, umm... Klart David är ett festligare namn... Ehm... Ja...Ett seriöst svar, då? Nä, för alla vet att jag skojade... :gremwink:

*yrar färdigt för stunden*
 

jimpe

Veteran
Joined
2 Aug 2003
Messages
75
Location
Göteborg
Re: Nu är du fånig!

Jodå, och jag har gett mer eller mindre genomtänkta svar på andra ställen, både i den här tråden och i några andra trådar (tex här, här och här. Läs och begrunda min visdom!
Att du kan gå på grund på helt egen hand, det vet jag redan :gremwink:
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Re: Blodpalt the bible way!

Vet att de hade problem eftersom de på en restaurang hade stora skyltar som förklarade att det inte var nötkött i burgarna. Problemet var att detta då tolkades som om de antydde att nötkött gick att äta...
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,056
Location
Linköping
Re: Grisar (OT)

Det tråkiga är ju att alternativen får och/eller getter inte är några vidare ekologiskt hållbara alternativ... :gremtongue:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Nu är du fånig!

Att du kan gå på grund på helt egen hand, det vet jag redan
En gång och det var inte mitt fel! Det var det jäkla sjömärket som var ute på drift och inte var där det skulle vara!
 
Top