Nekromanti Mens och Pitchblack (spoilervarning)

Silvervarg

Warrior
Joined
20 Jul 2003
Messages
346
Re: Homeopatetiskt (OT)Typ som

Nu är det faktisk så att hajar( vissa sorter) känner blodsdoft på väldigt långa avstånd... inte mil men kilometer, såg (på discovery) när det hälldes ut 50 liter hästblod samt slängdes ut några kilo häst kött i vattnet..... inom några sekunder var det hajar överallt. Komodovaranen blir vilda av lukten av blod. Likaså pirayor, skadar sig en annan piraya sig så den blöder så käkar de andra upp den....
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Blod och personligt

50 liter hästblod är en ruskigt stor mängd om man jämför med upp till en deciliter.... typ alltså :gremsmile:
Visst är hajar effektiva, men viss rimlighet i mängden av blod påverkar. Sedan vet vi ju inte till hundra procent hur seriösa folket är på discovery, talar vi historisk dräkt så har jag lite frågor om deras research... Men dem gör sabla kul och intressanta program ska erkännas. Vad det gäller Komododraken och pirayor så är det ju lite avståndsfrånvarande. Jag har dessutom hört att skrönan angående skadade pirayors öde är gravt överdriven, men jag har å andra sidan inga pirayor i akvarierna här hemma att prova med.

Förresten så vill jag ha ett snack med herrn angående namn och av visa skäl kan jag inte messa dig hur mycket jag än vill... Kontakta mig snarast om du har lust att utbyta vargigheter. :gremsmile:
 

Eva Florén

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
2,107
Location
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Mord och inga visor om verklighet :)

Vänta vad sa jag. Alla skrifter du inte varit med att skriva med största allvar skall tas med en nypa salt. Har du inte forskat alls? Förlåt, men det var just vad jag påpekade, bibeln är skriven av manliga fanatiker och speglar just därför ett samhälle sett ur deras ögon. Sedan tillkommer att en del av oss värdsliga tror på dess ord eller i alla fall delar av budskapet... Stampa aldrig på någons religion är det första jag har fått lära mig, men har jag då ingen rätt att stampa på min egen?

Vad det gäller medeltid och jämlikhet så lär det som du påpekar varierat från trakt till trakt (beroende på vem som var högsta hönset), men kristendomen lär inte ha gjort det lättare för kvinnor - möjligen med undantag av vissa abedissor. :gremsmirk:

Vad det gäller hårdförheten hos män så skulle jag tro att den speglade samhället, och samhället var ett hårt och tungt samhälle. Toppstyrt kan vi uttrycka det, hur mycket skönmålningar vi än sett ur alla möjliga böcker. Men är det medeltiden vi ska spegla, eller är det en fantasivärld? Ska vi vara bokstavstrogna hela vägen? Då blir det svårt eftersom mycket jobb står framför oss för att nå en fullkomligt medeltida värld. Var i världen ska vi utgå ifrån? Vilket århundrade? Det är så mycket som kan bli fel... och för min del är det inte dit jag strävar. Jag kan gärna tänka mig en skopa Arn, en skopa Conan och sedan lite Barbara Hambly, Tolkien, eller vilken annan fantasyförfattare som hjärtat nu tickar för stunden.

My Point. Vi skapar världar ur våra egna drömmar. Drömmer vi om komplexa medeltida världar, då skapar vi det. Slänger vi in sagor då gör vi tex ett Västmark. Slänger vi ihop en egen fantasyvärld då kan det bli ett Eon. Och så vidare. Vi går våra egna vägar, inte följer hundraprocentigt en annans idee till punkt och pricka. Spelar vi ett köpespel så tolkar vi dessutom det utifrån våra egna drömmar, hur noggrant beskrivet världen än är, så tillför vi alltid oss själva i en stor kittel av blandade drömmar.

Förlåt, tillbaka till sanningen, jag är trött Walium på att alltid bli tillrättavisad, "det går inte för sådan är inte världen" Det var så min förra "stora" grupp splittrades.

Ge mig hellre konkreta roliga förslag kring blod och mens och jämlikhet...

förlåt, förlåt att jag finns, jag lovar att sluta med det.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Öh?

"Vänta vad sa jag. Alla skrifter du inte varit med att skriva med största allvar skall tas med en nypa salt. Har du inte forskat alls? Förlåt, men det var just vad jag påpekade, bibeln är skriven av manliga fanatiker och speglar just därför ett samhälle sett ur deras ögon. Sedan tillkommer att en del av oss värdsliga tror på dess ord eller i alla fall delar av budskapet... Stampa aldrig på någons religion är det första jag har fått lära mig, men har jag då ingen rätt att stampa på min egen?"

Vad har jag sagt som är så hemskt? Verkligheten är alltid mer komplicerad än dikten, vare sig den är ett skönlitterärt verk eller en religiös skrift. Bibeln lär ju ha varit föråldrad redan under medeltiden. Och vem vet egentligen hur mycket av Bibelns budskap som verkligen nådde fram till den vanliga människan genom lager av prästerskap och adel? Bibeln är ingen historisk text som skildrar livet under medeltiden.

"Vad det gäller hårdförheten hos män så skulle jag tro att den speglade samhället, och samhället var ett hårt och tungt samhälle. Toppstyrt kan vi uttrycka det, hur mycket skönmålningar vi än sett ur alla möjliga böcker. Men är det medeltiden vi ska spegla, eller är det en fantasivärld? Ska vi vara bokstavstrogna hela vägen? Då blir det svårt eftersom mycket jobb står framför oss för att nå en fullkomligt medeltida värld. Var i världen ska vi utgå ifrån? Vilket århundrade? Det är så mycket som kan bli fel... och för min del är det inte dit jag strävar. Jag kan gärna tänka mig en skopa Arn, en skopa Conan och sedan lite Barbara Hambly, Tolkien, eller vilken annan fantasyförfattare som hjärtat nu tickar för stunden."

Du gör precis som du själv vill. Varför låta vår egen historia komma ivägen för dina egna visioner? Jag tänker inte hindra dig ifrån att gå din egen väg, snarare uppmuntra dig.

"Förlåt, tillbaka till sanningen, jag är trött Walium på att alltid bli tillrättavisad, "det går inte för sådan är inte världen" Det var så min förra "stora" grupp splittrades."

Jag tror nog att du är lite överkänslig. Det har aldrig varit min avsikt att tillrättavisa dig. Jag menar bara att religiösa verk inte är undantagna ifrån grundläggande källkritik.

"Ge mig hellre konkreta roliga förslag kring blod och mens och jämlikhet..."

Jag tycker att det hade varit intressant att faktiskt lyfta fram de kvinnor i vår egen historia som faktiskt har lyckats hävda sig och få berömmelse i en mansdominerad värld. Särskilt klosterväsendet kan nog bjuda på en del överraskningar. Religionen har inte enbart varit ett verktyg för kvinnoförtryck.

"förlåt, förlåt att jag finns, jag lovar att sluta med det. "

Det tycker jag verkligen inte att du ska göra. Men om du i framtiden blir upprörd över något inlägg så kanske det vore bättre att skicka ett privat meddelande?
 

jimpe

Veteran
Joined
2 Aug 2003
Messages
75
Location
Göteborg
Förövrigt funderar jag på hur man löser mens i rollspel, med tanke på hur fysiskt krävande det är. Där finns faktiskt en enorm akilleshäl, för de av er som inte känner till det. Så utöver humörsvängningar och ilska, så kan mens innebära hög trötthet och en rackarns kraftig blodförlust. För egen del består problemet i allt mellan 2 dagar till en veckas tid och i stressad situation uppstår ett av två fenomen. Antingen blöder jag kraftigt (blodbad) eller så uteblir mensen helt - något som är oerhört frusterande. Vet inte hur många gånger frågan om graviditet uppstått!
De flickor jag känt har vittnat om att deras menstruation kan skilja väldigt från person till person, men gemensamt för dem som får blödningar är ju förstås olägenheten, därefter kommer besvär, smärtor och irritation som en jackpot för de olyckligt lottade.

Såvitt jag vet finns inga generellt fastställda samband som kan koppla omfattningen av mensbesvär med någon särskild egenskap, genetiskt eller kulturellt. Däremot socialt och medicinskt har jag förstått följande:
Hård träning och bantning påverkar menstruationen. Den som tränar eller bantar hårt kan få menstruationen att utebli. Man skulle kunna dra den förenklade slutsatsen att magra och vältränade tjejer skulle ha mindre mens, men så är det ju självfallet inte med någon absolut säkerhet.

Som regel i spel skulle jag nog formulera det som dels en förvärrande faktor vid redan prövade hälsotillstånd. Dvs, är man frisk och kan ta det lugnt kan man ta besvären bättre och kan mer eller mindre ignorera det.
Är rollpersonen utsatt för stress eller ohälsa ('naturlig' eller genom tex utmattning, tortyr eller skada) så blir besvären tillämpade som en svårighetsmodifikation, utöver de praktiska problemen med hygienen.
Rent formellt skulle ju sedan, beronde på hur kraftiga besvär man har (bara det: ska det slumpas, eller "köpas" eller bara vara en generell regel för däggdjurshonor?) kanske rent konkret påverka hitpoints (det är ju en blödning) och andra kroppsliga grundegenskaper.

Sedan bör spelaren (eller SL) få bestämma en cykel som sedan måste följas. Jag tror de flesta kvinnor är medvetna om hur detta går till, men en kille som spelar kvinnlig rollperson skulle nog behöva lite instruktion. :gremwink: Jag undrar också lite hur en sådan cykel fungerar i världar med andra månar/månadsförhållanden (tex världar med två månar, eller om världen är en måne som kretsar runt tex en stor planet, som en gasjätte! :gremconfused:)

Det var lite reflektioner bara, men det kanske kan spinnas vidare på.

Sedan förstår jag ju ifall kvinnor som spelar kvinnliga rollpersoner skulle tycka det var skönt att SLIPPA tänka på såna vardagliga saker när de spelar. För vissa är ju denna hobby faktiskt verklighetsflykt! :gremwink:
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag vill ogärna göra kvinnor sämre i rollspel, och "hey, du har en liten rolig egenhet; du är som en glödlampa, och allt som är dödligt och farligt i den här världen är som malar" är en ganska fet nackdel. Tja, om det inte finns någon sorts pungsparkmonster som känner vädringen av nattliga pollutioner, för att jämna ut det hela, alltså.

Jag undviker de värsta formerna av menssmärtor åt mina kvinnliga rollpersoner, helt enkelt eftersom de blir för svåra att gestalta för mig annars.

Men visst, blodluktande monster är ett ashäftigt sätt att göra så att en kvinnlig rollperson känner sig utelämnad och hotad. Kan man inte på något sätt göra så att mens är en fördel i vissa lägen?

/Rising
 

jimpe

Veteran
Joined
2 Aug 2003
Messages
75
Location
Göteborg
Nu är du fånig!

Folk vet väl själva om deras spelgrupp är kapabla till spel med "vuxna" ämnen, och än mer så när det gäller vuxna ämnen som inte på långa vägar så "intressanta" som de Tits&Ass associationer "vuxet" i allmänhet brukar ge till pojkar (och män, om dom nu finns? :gremwink: ).

Jag tar dessutom för givet att om Lady Silver Wolf tar upp ämnet så har hon en sån grupp att spela med och förtjänar ett genomtänkt svar, eller hur? :gremsmile:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Re: Blodpalt the bible way!

"Det är judar som inte blandar mjölk med kött...."
Schisse! Inge hamburgare med milkshake för dem alltså? Det är en tuff religion det där.. :gremtongue:

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som inte ska gå och bli religiös på ett tag
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Blodpalt the bible way!

"Schisse! Inge hamburgare med milkshake för dem alltså? Det är en tuff religion det där.."

Kosher-slaktat nötkött och cola borde funka. McYiddish&Co? :gremwink:

Helt seriöst: nötkött funkar inte i Indien av ett antal religiösa skäl, så där serveras tydligen McMaharadja istället - samma som en Big Mac, fast med fårkött istället för nötkött...
 

jimpe

Veteran
Joined
2 Aug 2003
Messages
75
Location
Göteborg
Mens som fördel?

Menstruationen är ju en del i den stora fördel som kvinnligheten har i det totala sociala sammanhanget, eller rättare sagt, kunde ha haft om de inte fick bli ständiga baksätespassagerare eller hushållsarbetare.

Jag tror vi placerar kvinnor i fiction i en karbonkopia av deras plats i verkliga livet i 99 fall av 100 (rundat neråt för att slippa skriva 100/100 :gremwink: ). Varför det ska vara närmare regel än valmöjlighet i påhittade miljöer kan bara skyllas på brist på fantasi och ett ignorant förhållande till jämställdhet och i sämsta fall på medvetet förtryck eller konservativa ideal.

Tillbaka till frågan: Vad har kvinnorna för fördel då? Eller har män en annan nackdel som kan väga upp kvinnans nackdelar (som i spel vanligen är; mindre, styrka, storlek, uthållighet, teknisk begåvning, rosa kläder och i framtiden kanske också menstruationbesvär)? OBS: jag hänvisar till konsekvenserna av de ibland förekommande modifikationerna i generering av kvinnliga karaktärer samt ironiserar lite. Häng inte upp er på den detaljen är ni snälla. :gremwink:)

Traditionellt är fördelen den ju att män skyddat kvinnorna som därigenom utsatts för mindre fara, men det är ju knappast en önskvärd situation för en kvinna som vill äventyra.
Om man dock ser till män och kvinnors uppgift genealogiskt så är ju männen reducerade till medhjälpare till fortplantningen så den egentliga makten borde ligga hos kvinnorna om de inte effektivt förtryckts av manligheten igenom vår historia.

Därför är mitt råd till er som spelar och allra mest till er som skriver egna världar och spel. Försök att utan fördomar skapa jämlika världar och matriarkat ibland. Alla de kvinnornas nackdelar jag räknade upp ovan är nackdelar endast om man ser dem så socialt.
Ett mindre handikapp är inget handikapp om man inte stigmatiseras av det socialt!

Vill ni trots allt ändå spela med fördomar kan ni kanske införa en regel som minskar mäns intelligens i närvaro av kvinnor. :gremwink:

Sug på dem en stund....
 

jbergman

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
150
Location
Stockholm
Re: Blodpalt the bible way!

Lamm och nöt klarar sig bättre än grisskött av någon anledning.

Om jag minns rätt så beror det på att grisar inte svettas. Det är för övrigt på grund av denna oförmåga att kyla av sig som grisar gärna vältrar sig i lera.

Nu är jag inte någon biolog, så någon närmare förklaring kan jag dessvärre inte ge. Hade jag inte varit så stressad hade jag kunnat gräva fram min bok om religiösa tabun (gammal kurslitteratur), för jag vill minnas att det nämns där någonstans.

/Jakob
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Mens som fördel?

Vill ni trots allt ändå spela med fördomar kan ni kanske införa en regel som minskar mäns intelligens i närvaro av kvinnor.
Fördomar?

Det finns en lysande Larson-strip om ämnet. Den visar hur Tarzan svingar sig i lianerna medan han funderar på vad han ska säga. Fraser som "Good morning, my name is Tarzan, I presume you are Jane." och liknande funderas på. När han sedan står framför Jane så blir det "Öh, me Tarzan, you Jane!".
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Jag undrar också lite hur en sådan cykel fungerar i världar med andra månar/månadsförhållanden (tex världar med två månar, eller om världen är en måne som kretsar runt tex en stor planet, som en gasjätte! )
Månen har ingenting med saken att göra, den bara råkar gå på samma frekvens.

Sedan förstår jag ju ifall kvinnor som spelar kvinnliga rollpersoner skulle tycka det var skönt att SLIPPA tänka på såna vardagliga saker när de spelar. För vissa är ju denna hobby faktiskt verklighetsflykt!
Min erfarenhet är att det är ett mycket mer laddat ämne för kvinnor än för män, så jag tror du har en poäng där.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Nu är du fånig!

Folk vet väl själva om deras spelgrupp är kapabla till spel med "vuxna" ämnen, och än mer så när det gäller vuxna ämnen som inte på långa vägar så "intressanta" som de Tits&Ass associationer "vuxet" i allmänhet brukar ge till pojkar (och män, om dom nu finns? ).
Till viss del, men det beror helt på stämningen. Ibland räcker en kommentar för att alla ska skratta tills de får ont i magen och det enda vettiga är att lägga undan spelet tills det lugnat sig. Det behöver inte ens vara speciellt roligt, det är en fråga om timing och hur den levereras.

Jag tar dessutom för givet att om Lady Silver Wolf tar upp ämnet så har hon en sån grupp att spela med och förtjänar ett genomtänkt svar, eller hur?
Jodå, och jag har gett mer eller mindre genomtänkta svar på andra ställen, både i den här tråden och i några andra trådar (tex här, här och här. Läs och begrunda min visdom! :gremshocked:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Blodpalt the bible way!

Kosher-slaktat nötkött och cola borde funka. McYiddish&Co?

Helt seriöst: nötkött funkar inte i Indien av ett antal religiösa skäl, så där serveras tydligen McMaharadja istället - samma som en Big Mac, fast med fårkött istället för nötkött...
I Jordanien har man plockat bort fläsk ur hamburgarna. Tyvärr har man även lagt till en tredje gurkbit i Big Mac. Pommes fritesen är dock godare, varma och krispiga i stället för kalla och torra eller våta och svampiga som i Sverige.

På SubWay i Amman har man något som man kallar Beef Ham. Jag har ingen aning om vad det är, men min gissning är att det är nötkött preparerat som påläggsskinka.

Jag vet att åtminstone Burger King har serveringar i de så kallade israeliska bosättningarna, så det verkar inte omöjligt för judar att äta hamburgare. Dock gör det att det är omöjligt för mig att äta på Burger King (trots deras subliminala knarkreklam).
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,865
Location
Stockholm
Israelisk snabbmat ... (ot)

McDonalds finns i Israel. Bl.a. stoltserar de med den största McDonaldsburgaren i världen (åtminstone 1995): McDavid.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Israelisk snabbmat ... (ot)

Inte MacGoliat då? :gremgrin:

(Kunde inte låta bli... F'låt...)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,582
Re: Israelisk snabbmat ... (ot)

McDonalds finns i Israel. Bl.a. stoltserar de med den största McDonaldsburgaren i världen (åtminstone 1995): McDavid.
Jo, men Burger King är de enda som finns i de så kallade bosättningarna på ockuperat territorium. Sedan hävdar då jag att hela israel är byggt på ockuperat territorium, men den frågan lämnar vi utanför.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Förövrigt funderar jag på hur man löser mens i rollspel,

På samma sätt som man löser de mesta som hör vardagsrutin och hygien till: man struntar i det. :gremsmile:

/Vindhand är konventionell
 
Top