Nekromanti Memento - Ett mästerverk [mycket lite text]

Frippe

tackar som frågar
Joined
15 Oct 2000
Messages
210
Såg Memento häromdagen för första gången...
Vilket mästerverk!

Se den!
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Har redan sett den. Det är en trevlig film, med en del ganska överraskande vändningar, kan man nog säga. Helt klart är den mycket sevärd. Utöver att det är en spännande handling är det en intressant berättarteknik, genomförd på ett lyckat sätt.

Daniel
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Oh ja...

Tycker om den filmen, fast man får aldrig någon riktig klarhet i vad som egentligen har hänt i filmen tycker jag. Det är öppet för spekulationer om man säger som så.

/Seinet Wintermute - Åkte i en brumbrum med 300 hk idag... ny volvo som kommer komma med en rolig motor i...
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Memento - Ett mästerverk

Jo, det är verkligen en bra film, gillar den starkt och ska se om den nån dag när jag känner att jag har tid och inte är trött (vilket inte inträffar ofta). Man måste ju definitivt vara vaken för att hänga med i den.

En kul sak är dock att med DVD:n så får man en omklippt version där man får se hela filmen i kronologisk ordning. Den ska jag definitivt se också. Det lär förstöra en del av charmen med filmen, men å andra sidan kommer man förstå alt som händer antagligen. =]
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,472
Location
Helsingborg
Memento - 1 mästerverk **SPOILER (en liten iaf) **

Den filmen är <STRIKE>genet</STRIKE> genial.. Jag satt verkligen och tänkte genom hela filmen och när den tog slut så sade jag frågande "Va?!".. En film man verkligen diskuterar efter man sett den.. De komiska avsnitten höjde filmen verkligen..

[SPOILER, fritt efter minnet]
Som när han sprang och tänkte..
"What am I doing? Oh, I'm chasing him."
*Killen som han jagar tar fram en pistol och skjuter efter honom*
"Nope, he's chasing me."

Jag asgarvade åt den scenen.. Här var en sak som jag reflekterade över när jag *eeeeh* råkade glida över Slitz hemsida..
"Wintersleepers (1997)
Snö, kärlek, sex och död. Ung man utan minne förlitar sig på polaroidbilder, flera år innan Memento."

~Undrar om någon har sett den för [color:448800]Han</font color=448800> är verkligen sugen att se den (inga hänvisningar till IMDB, tack)
 
Top