D&D Melnibone-setting?

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Huh.
Han simmar i land efteråt.
Så är det jag... nu minns jag det, jag har läst den. Serieversionen slutaden innan det.

Men, det kan ju ändå vara källa till förvirringen ovan. Eller så sprider jag bara förvirring! Jag är lite ny på Elric...
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,121
Elric har helt klart en jävla stark känsla och jag är som du fullständigt vill på vilket system som skulle kunna efterapa det. Ska jag vara ärlig tror jag typ mer på nåt som @Genesis och hantverksgruppen skulle hitta på, än D&D eller BRP. För just den där märkliga känslan av att det är samtidigt super-episkt, fatalistiskt, och samtidigt dödligt, men Elric dör aldrig, känns svårfångad i trad/neotrad.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,056
Jag tror att det bästa tänket är att göra som med TOR - man börjar inte med ett regelsystem, utan med att analysera vad som är temata och viktiga faktorer. När man känner att man har grepp på dem börjar man modellera utifrån det. TOR t.ex. identifierar saker som Hope, Despair och Fellowship som centrala teman, och resor som en central aktivitet.

T.ex. borde magi inte vara tillförlitlig spellcasting som i de flesta spel, utan att man anropar någon man har en pakt med och sedan får se hur det går. Det går också att göra magin potentiellt mäktigare, eftersom den inte riktigt går att lita på. Eller att man behöver ha mätare eller utfall för t.ex. Öde, Lag och Kaos, men att man inte kan göra den ena av Lag och Kaos bra och den andra dålig - du kanske kan ha en D12 med 1-10, Kaosruna, Lagruna, men inte som i TOR där det är bra att slå Gandalf och dåligt att slå Sauron. Man kunde tänka sig att göra som i DRYH eller V5, att du bygger en tärningspool av olika tärningar, och att du får skilja på om du lyckas och vad du lyckas med för aspekt ("jag lyckas, starkt Lag-dominant"), t.ex. Det känns verkligen som att man missar en designmöjlighet om man inte kan slå Kaosruna på en tärning!
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
T.ex. borde magi inte vara tillförlitlig spellcasting som i de flesta spel, utan att man anropar någon man har en pakt med och sedan får se hur det går. Det går också att göra magin potentiellt mäktigare, eftersom den inte riktigt går att lita på.
Tror Dungeon Crawl Classics (som vi redan kör) skulle fungera fint. Så jag är ute efter någon lagom detaljerad världsbeskrivning, med samma känsla, eller i något hörn av Elrics värld. Inte säkert att New Kingdoms är rätt, en setting skapda och anpassad för rollspel, men inspirerad av Elric, kanske kan fungera bättre.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,653
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Vill man spela i en av Moorcocks världar så finns ju många spel som passar väldigt väl för det. Men vill man spela en simulation av berättelserna om Elric, Corum, Hawkmoon mfl är det inte lika självklart vilka spel som skulle passa. Jag har länge tänkt att man skulle kunna spela en kampanj där varje spelare har var sin primär rp som är en aspekt av den Evige Kämpen, när man skapar den så hittar man också på de stora dragen för den värld i vilken kämpen hör hemma, samt hjältens anhängare som blir de andra spelarnas sekundära rp. Under kampanjen växlar man mellan de olika aspekterna av den Evige Kämpen och allt eftersom vävs deras öden samman tills dess de får tema up för en gemensam quest. Antagligen gör kändisar som Elric mfl inhopp vid något tillfälle, och utöver att hoppa mellan kampanjens egna världar gör man ibland besök i Young Kingdoms eller Tragic Millennium.
 
Last edited:
Top