Eon Mellan tid och ljus

Ceram

Tvättbjörn
Joined
2 Aug 2003
Messages
895
Location
Ljungarums socken, Smålandet Tveta.
Jag har nu spellett första tillfället på Mellan tid och ljus. Vi hade kul och jag gillar äventyret. Det blev dock väldigt tydligt att det var en betaversion. Bland annat hänvisas till en vidare presentation av hamnen som jag inte hittar någonstans och värden saknas för alla roller. Eftersom jag fortfarande hoppas på att få den slutgiltiga versionen inom några veckor (och därmed innan vi spelat färdigt äventyret) vill jag inte lägga energi på fel saker. Jag har mest pluppar ut olika ställen som besöks på Camardkartan från gamla Asharienboken.
Är det någon som har skrivit/ritat fördjupning kring Camard eller någon annan del av äventyret som ni vill dela med er av? Finns spelvärden för alla SLP att rota fram någonstans?
 
Vi har ännu inte spelat igenom hela Mellan tid och ljus även om det närmar sig. Det blev ju lättare nu när jag har den slutgiltiga och fysiska boken tillgänglig! Tänkte ändå lägga in lite av det sidomaterial som jag råkat skriva ner under äventyrets gång som kanske kan vara till glädje för någon annan.

Först ut Degothas jägare och lite runtom. I mitt eget dokument är det också ihopklippt material från böckerna Damarien och Strid men jag tror inte att något sådant slank med här.


Degothas jägares kapitelhus finns i Camard i stadsdelen Cheloshem, nära yttre muren. När förbandet börjat närma sig nuvarande storlek och växte ur sina lokaler debatterades flitigt hur stadens styre skulle förhålla sig till att ha en militär styrka ledd av utlänningar i staden. Vissa ville hålla dem utanför, andra erbjuda en plats centralt i staden. Kompromissen blev en plats utanför den inre muren men samtidigt tydliga hedersbetygelser från båda sidor om att förbandet skulle försvara staden vid behov. Större delen av soldaterna befinner sig vanligtvis på någon annan plats men även då är det en lokal militärmakt att räkna med. Damarierna har funnits relativt länge i Camard och det blir ofta konflikter kring i vilken grad de skall integreras i staden och hur mycket de skall hålla på sin särart. Många soldater och ännu fler soldathustrur är ickedamarier. Då disciplinen överlag är bra har se senaste åren sällan slagsmål eller vapenskrammel.

Själva kapitelhuset utgörs av ett palissadömgärdat kvarter med ett större stenhus i ena hörnet och en rejäl timmerlänga i två våningar längs ena sidan. Några mindre byggnader, ett stall, övningsanläggningar och en köksträdgård utgör resten av området. Själva stenhuset är säte för furstinnan och ledningen medan en utbyggnad utgör en stor matsal där det relativt ofta hålls bjudningar för olika konstellationer. Det hela är oftast på en relativt spartansk nivå men vanligtvis med god stämning och exildamarierna är oftast betydligt muntrare än vad som ofta ryktas i staden. I timmerlängan finns alltid möjlighet att få fram plats för gäster i sovsal eller eget rum beroende på status. Mycket högt ärade gäster kan få sovplats i stenhuset men med höga säkerhetskrav och bevakning.

Det finns fyra kaptener som leder varsin avdelning av förbandet. Avdelningarna kan sedan delas upp i olika mindre grupper och ledas självständigt. Även sergeanterna är bra på att ta beslut och leda på egen hand vid behov. De två infanteriavdelningarna består av ca 130 soldater var. Främst bågskyttar men som förstås också är tränade i andra vapen. De två avdelningarna särskiljs vid behov med en gul eller en blå pil och avdelningarna kallas då också de gula och det blå. De gulas kapten är den åldrade riddaren Pelgrin van Dunckark. Han har en barsk och excentrisk framtoning men är obrottsligt lojal mot sin furstinna. Han ställer hårda krav på sina underordnade men när kraven möts är kaptenen i sin tur också extremt lojal mot sina underordnade. De blå leds av den yngre, och helt i exil fostrade, Vasil van Feranos. Ansedd i kompaniet som lite av ett strategiskt underbarn är kapten Vasil mästerlig på att få till samverkan mellan flera väldigt självständigt verkande enheter.

Kavalleriet består av ett knappt 50-tal ryttare. Även de fokuserar huvudsakligen på spaning och skytte men delar kan uppträda även som tyngre rytteri. Många är riddare men det finns också gott om ofrälse även i kavalleriet. Kapten är Urath van Oderling.

Underrättelseavdelningen är den minsta och mest avvikande. Kapten Xerim van Mist har, officiellt sett, knappt ett tiotal sergeanter underställda sig och inga soldater. Förhoppningen är att vara en ordentlig spionorganisation med kännedom långt utanför Camards gränser men verkligheten är troligen inte så imponerande i nuläget.

Kompaniskrivare Gorgel van Mist är formellt sett inte kapten men på vissa sätt lika inflytelserik som en sådan på grund av hans kontroll över mycket av ekonomin och administrationen.

Läkare och fältskär är en stor och glad svartmuskig man vid namn Bors Edrom. Hans inflytande över kompaniet är oftast begränsat men i vissa frågor är han en av furstinnans närmsta rådgivare.

van Mist
Ätten van Mist var en liten och obetydlig ätt I Damarien, ursprungligen från ett ganska ömkligt gods på den lilla ön Mistön. Nu befinner de sig dessutom i exil och har blivit av med den lilla egendom de hade. Tack vare att de i samband med Vitfjäders maktövertagande råkade hamna väldigt nära kopplade till Clarissa van Feranos och hennes närmsta så är nu ättens inflytande i Degothas jägare stort. Om exildamarierna faktiskt skulle lyckas ta tillbaka landet så är det sannolikt att van Mist kommer att få betydligt mer inflytande än de hade före exilen.
Det båda bröderna tillhör båda furstinnans inre krets och är mycket uppskattade för sin intelligens och bildning. Storebror Gorgel är kompaniskrivare och en mästerlig administratör och ekonom. Xerim är kapten för underrättelseavdelningen och anses vara skicklig på att obemärkt lägga näsan i blöt. Systern Darella är gift med en asharisk storman och har gjort väldigt mycket för att få exildamarierna tolererade eller till och med uppskattade i Camard.

Jimlon
Mycket av Degothas jägares träning och baracker, speciellt för kavalleriet, finns inte inne i Camard utan kring byn och stormannagodset Jimlon ett par timmars ritt från staden. Detta kommer sig av att stormannen, Cart Jimlon, är gift med Dardella van Mist. Paret träffades kort efter att Damarierna anlänt till Camard och redan innan giftermålet hade en god affärsrelation mellan Carts far och exildamarierna börjat växa fram vilket var viktigt för grundandet av Degothas jägare. När Cart senare ärvde stormannaskapet blev relationen ytterligare personlig och hölls inte längre bara samman av de goda vinsterna. Cart kallas ofta för “van Jimlon” av de som anser att han går helt i damariska ledband. Parets sju barn uppfostras alla för att kunna föra sig som damarisk adel men får också samtidigt, speciellt flickorna, en betydligt friare och mer asharisk roll.
 
Camards magikergille
Kommentera gärna om ni hanterat det hela på andra sätt eller har tillägg.

I enlighet med den ashariska traditionen är Camards magikergille på många sätt splittrade. Själva gillet består av fyra undergrupper och utöver det finns associerade medlemmar som är kopplade till någon av de fyra eller bara till gillet centralt. Även om det alltså finns oenigheter i de flesta frågor så är gillet det överlägset bästa stället att besöka om man vill få tag på en magiker i Camardtrakten, gillesmedlem eller ej.


Gilleshusen

Själva platsen består av fyra rikt dekorerade trevåningshus sammanbundna med murar omgivande en innergård. På denna finns laboratorium, förrådshus, odlingar av en mängd olika växter, en damm med underliga fiskar, voljärer för exotiska fåglar samt ett stort antal lösspringande Kamosinvaklar. Det ryktas, som sig bör om en magisk plats, om djupa källare kopplade till äldre ruiner.

Vindvrängarnas gilleshus är dekorerat med målningar och statyer föreställande motiv kopplade till vind och hav. Innanför porten möts man av en lika överdådigt dekorerad hall med ett stort skrivbord bakom vilket minst en av två skrivare sitter och fyller i ofta till synes obegripliga scheman och meddelanden. De båda, en tunn dam vid namn Palaxi och en kraftig man vid namn Xor, är klädda i strikta blågrå uniformer och framstår som mycket exotiska initialt men visar sig vara ganska buttra och infödda Camardbor. Med deras hjälp kan man få kontakt med medlemmarna och få till ett möte i ett rum intill eller på magikerns kontor. Medlemmarna har pneumotropi och/eller hydrotropi som främsta aspekt.

Livskraftens gilleshus är täkt av klängväxter och blommar i olika färgkonstellationer beroende på tid på året. Medlemmarnas huvudaspekt är biotropi. Själva behandlingarna, som oftast rör helanden, fertilitet, växter eller djur, sker sällan här utan i hemmet eller på gården.

Himmelsmästarnas gillehus är målat med sol, måne och stjärnhimmel. Medlemmarnas främsta intresse är någon eller flera av himlakrafterna. Även fototropiker och pyromanter har ibland getts medlemskap om de personlighetsmässigt är lätta att ha och göra med. Om inte hänvisas de till de fria krafterna.

De fria krafternas gilleshus är målat rött och fasaden på översta våningen är dekorerad med ett antal platta stenar eller glasbitar som reflekterar i olika färger och mönster. Medlemmarna förenas av att de ser en praktisk användbarhet av att ha ett gille men inte anser sig passa in i någon av de andra tre. I perioder har det funnits specifika gillen för andra krafter. Geotropikernas eget gille stod sig i över hundra år men när drygt hälften av mästarna råkade förstena sig själva vid en mycket misslyckad ritual för ungefär 80 år sedan så gav de kvarvarande upp och återkom till det fria krafternas gille.



Utbildning
Varje lärling är kopplad till en specifik mästare men de flesta väljer att låta sina lärlingar delta i gemensamma undervisningstillfällen. Flera olika sådana ges dagligen på olika platser i lokalerna och lärlingar förväntas också närvara, men oftast inte tala, i olika seminarier som mästarna har för sin egen utvecklings skull. Utbildningstillfällen fördelas ut med en oöverskådligt system utifrån bland annat kunskaper och antal lärlingar. Det är delvis öppet för förhandling men alltför uppenbara avsteg kräver sanktioner. Exempelvis fick nyligen vindvrängaren Loran Väströnte föreläsa dagligen en hel vecka efter att ha upprepat låtit sin lärling Imelda hålla hans tilldelade undervisning. Gillet bedömde att hon visserligen klarat kunskapsnivån väl men inte klarar av att förmedla den erfarenhet och personliga mognad som hör mästaren till. Vilka lärlingar som skall följa vilka föreläsningar bestäms främst av deras mästare men gillet kommer med rekommendationer. Kosmotropikern Celeste Zirsionis föreläsningar anses som exempel lämplig främst för lärlingar som fyllt 15 år och uppnått viss erfarenhet då det annars är svårt att hantera deras mer bisarra inslag. Även ickemagiker föreläser regelbundet. Den mest frekvente gästen är mäster Bortram som nästan dagligen undervisar, främst lärlingar men ibland även mästare, i någon av det femtontal språk han behärskar.



Medlemmar
Utifrån den starka ashariska individualismen och de överlappande hierarkierna gör det svårt att avgöra vilka av magikerna som är mest inflytelserika. Formellt har ålderspresidenten mycket att säga till om men då den 103-åriga Mäster Ragmars närminne sviktar betydligt så blir det svårt för honom att bygga en maktbas. Det finns förövrigt flera medlemmar som uppger sig vara äldre än så men som inte nått upp till kraven på dokumentation och alltså räknas som yngre.

- Elindria Solvän är för närvarande den enande kraften bland Himmelsmästarna. Hon har förmågan att få flera stora egon att dra åt samma håll samtidigt som hon är mycket respekterad i staden. Detta har stegrat senaste tiden och hennes tre lärlingar är alla döttrar till några av Camards rikaste handelsmän.

- Arman Janner är en mycket talför och bestämd man. Hans huvudaspekt är geotropi men hans goda ställning bland magikerna beror främst på att han ofta framgångsrikt agerat magikernas talesperson i rådet och i förhandlingar med andra grupper.

- Mandrina Rachor är socialt avvikande med tatueringar över hela kroppen och en del mycket bestämda men avvikande åsikter om hur man skall bete sig. Respekten från de andra magikerna är mycket stor på grund av hennes mycket kraftfulla magiska förmågor. Hon behärskar ett antal aspekter men hennes huvudaspekt är skototropi vilket gör henne än mer fruktad bland många.
 
Havshästen

Havshästen är en 12 m lång tvåmastad jakt byggd för snabb och smidig transport av passagerare och mindre laster. Hemmahamn är Camard men hon återfinns ofta i Chadarian eller Tuzan Rim. Utöver dessa grannhamnar har hon besökt de flesta platser runt Rhungsjön, främst Nermada och Soldarn men även det mer svårtillgängliga Thalamur. Hastigheten gör att hon seglar ifrån de flesta andra och därmed sällan blir ett mål för pirater. Ofta hyrs hon in av olika expeditioner och för prioriterade transporter. Exempelvis har hon upprepat arbetat för Camards magikergille och olika akademiker, både från Camard och Chadarians hopp. Besättningen anses pålitlig, noggrann och diskret. Kapten Bart sköter kontakten med uppdragsgivare och kan rätt ofta tänka sig att ta ett uppdrag med lite dålig lönsamhet om han uppfattar det som tillräckligt intressant. Både han och besättningen umgås gärna med sina passagerare och lyssnar på historier vilket gör att de kan anekdoter om lite allt möjligt. Utöver kaptenen finns styrman Kurt, matroserna Hildig och Bartolomeus samt skeppspojken Nils. Undantaget den sistnämnda bär de alla skepparkrans till ett rejält men något vindpinat utseende.
 
Back
Top