Nekromanti Mekanism för dolda manövrar

x3m

Veteran
Joined
11 Sep 2004
Messages
127
Location
Malmö
Överraskning

En möjlig väg att gå, som ni också har varit inne på, är att ha flera SL. Man kan låta en av de andra Spelarna tillfälligt ta rollen som Offret vilket Ninjan vill döda. Förmodligen måsten Ninja-Spelaren och Offret-Spelaren vid vissa tillfällen befinna sig i olika rum och SL gå fram och tillbaka mellan rummen.
På detta vis borde det gå att överraska en spelledarperson, men personen som har det huvudsakliga SL-ansvaret blir förmodligen inte mer överraskad. För att kringgå detta kan man köra med flera och växlande SL under samma äventyr.
 

Feidu

Veteran
Joined
23 Aug 2003
Messages
37
Location
Linköping
Nu när tenta-helvetet är avklarat så kommer här ett lätt försenat svar....

Det som som slog mig när jag läste igenom den här tråden är att den mekanism som du efterfrågar i mångt och mycket påminner om den som "Sänka Skepp" är baserat på. Dvs att ingen av spelarna/spelleraden sitter inne med all information om händelsen utan endast vad som är lämpligt. Kanske lite som i sista rutan i den här strippen? :gremwink:

(www.rollspel.com)

Men på något sätt måste man prata med varandra, och det är där det börjar bli knepligt. Ett sätt att hålla viss information hemlig skulle kunna vara att slå varandras tärningsslag. T.ex. vakten slår ninjans smyga-slag medan ninjan slår för vaktens förmåga att upptäcka smygande-pizza-ninja. På så vis borde man kunna åstadkomma osäkerhet även för spelledaren.


Här fick jag slut på idéer så jag slutar nu

/Feidu
 
Top