Nekromanti Mekaniska ur och Mundana

Marcus J

Hero
Som min första trådstart på länge, länge, länge på Eonforumet så tänkte jag fråga hur ni ställer er till mekaniska ur.

Finns det i Mundana? I vilken utsträckning finns det? Är det vanligt, ovanligt eller otroligt lyxigt?

/Marcus kortfattad.

Marukusu

Hero
Mekaniska ur är mer eller mindre exklusivt för dvärgar (som mer eller mindre exklusivt besitter färdigheten "mekaniker" eller vad fan den heter) och är löjligt dyra men också väldigt populära bland alkemister, kufer, tidspedanter och folk som har för mycket pengar.
De ur som finns är av dvärgisk kvalitet, ofta vackert utsmyckade och vanligen i size moraklocka. Mindre ur finns, men de kostar också därefter.

- Danne, steampunkare.

Marukusu

Hero
"Så ett mekaniskt ur faller in under ovanligt?"

Mmjo, det är väl la inte direkt så att varenda storbonde har ett dvärgaur i sitt kök. Det ska nog till en högadlig titel i de flesta feodala rikena på Mundana för att få råd med en fin klocka. Standarduret Sven-Örjan (två meter högt, lagom pråligt, vikt kylskåp) lär kosta ungefär som en stridshingst som är fit for fight; fraktkostnad, tullar och eventualla mutor till stråtrövare ej inkluderat i priset. Om uret mot förmodan skulle gå sönder så kostar det ännu en generös slant för att anlita en dvärgisk reparatör... men smakar det så kostar det.

- Danne, spånar hejvilt.

Flurtis

Hero
I min standard kampanjvärld, finns den tekniska kunskap i form av andra mekanismer, typ fällor avancerade lås men inga ur. Detta pga utav att jag inte ser vad den allmäna männsiskan skulle ha för nytta av uret då det bara är dom som vet vad klockan är.

Ska vi säga vid nio tiden?
Vart ligger den?

//Flurtis hoppas ni tar poängen!

Marcus J

Hero
Att stadsbor har en stor nytta av att veta tiden på dygnet tycker jag är ganska självklart, lika självklart är det att bönderna inte behöver veta den. Men stadsborna servas väl av centrala klockar a lá kyrktorn, big Ben och dylikt så klocker finns väl inte i varenda hem där heller. Då återstår väl handelshusen och adelsfamiljerna, där skulle väl jag själv säga att klockor inte är direkt ovanligt, det är inte så att någon i dessa kretsar blir imponerad om man har en klocka i sin ägo.

Eller?

/Marcus

Marukusu

Hero
"Detta pga utav att jag inte ser vad den allmäna männsiskan skulle ha för nytta av uret då det bara är dom som vet vad klockan är."

Vad är den allmänna nyttan med stringtrosor och kläder som är trasiga redan när man köper dem?
Mekanik är koolt. Kom igen, vi snackar dvärgar!

- Danne, spånar kring ångmaskiner och musköter nu när han ändå är på G.

Flurtis

Hero
hmm du har en poäng i det där med staden, kyrkklockor finns ju redan..... Kanske man skulle slänga in något riktigt Dvärgaur i nästa kampanj????

//Flurtis
Urmakare 17 (Soldisk ätte klocka)

Flurtis

Hero
Mekanik coolt, ja!
Klocka coolt, nja om man är 60+ så kanske men nej tack,

//Flurtis som dock diggar dvärgar men bara med stora ölmagar!

nordan

Swordsman
Musköter är ju TABU! Bort med krutet! (imho)

Jag tänkte passa på att påpeka vilka otroliga nyttor uren skulle kunna göra i smidessammanhang... det här med metallers behandling, härdningstider, smälttider osv borde väl vara väldigt beroende av att kunna registrera exakta tider och upprepa dessa? Under forskning och tillämpning menar jag... en metall som kyls ner i femton sekunder och sedan hettas upp under tjugo borde väl få andra egenskaper än de som kyls i tio och hettas i trettio (vad fan vet jag... men något sånt). Och det är ju drygt och dyrt att tillverka timglas för var enda tidsenhet man vill experimentera med....

Samma borde kunna appliceras på alkemi. Och skulle inte en klocka kunna göra det där lilla extra för navigationstekniken? Jag är inte så hemma i det området heller, men någon annan kanske kan förklara lite? Sen är det ju som sagt mundana, man måste inte härleda allt till verkligheten (även om det är en av mina specialiteter).

Dessutom borde klockor vara vitalt i dvärgafästen. Solur i stenens hjärta = en omöjlighet.

Lycan

Hero
Förutsätter ganska exakta klockor. Pendelur, som började kunna ha någon slags exakthet, kom på 1600-talet. Före det hade klockorna en enda visare, och man fick nöja sig med att utläsa tiden i höftade kvarter. Inte alltför meningsfullt för metallurgin alltså.

Däremot borde det finnas gott om urverk i Mundana. Speciellt i sammanhang där man har behov av att räkna dygnets timmar.

- L

nordan

Swordsman
Jo, ett timglas utvisar ju en förutbestämd tidsenhet...
Min tanke var, att antingen måste man ha flera olika timglas som man kan addera eller subtrahera från varandra etc, eller så måste man ha väldigt korta tidsperioder för timglaset vilket skulle medföra ganska stor inexakthet med tanke på att mänskliga (dvärgiska) faktorn skulle inverka ganska ofta (vid vridning som måste timas)

nordan

Swordsman
Det har du ju rätt i. Då är frågan, hur avancerade ur kan dvärgarna tillverka? Kan det vara så att dvärgarna kanske har så pass exakta ur som pendelur? Eller känns det malplacerat? Om man vill att ur ska vara vanligt men ändå låta dvärgarna ha hemligheter så kan man ju låta skillnaden i precision bli en avgörande faktor.... Åsikter?

Whizzman

Warrior
Åh, vi bestämde i vår senaste äventyrsstart att klockor skulle finnas bara för att min rollperson skulle ha den oerhört heta möjligheten att plocka fram ett litet fickur ur sin ficka...

Detta kan förstås verka lite high-tech, men wtf klockor är heta...

wallahad

Swordsman
Instämmer med föregående talare.

Att införa små portabla klockor är ett för stort steg rent tekniskt att ta.

Har en vän som gått "Ur och mickro". Tro mig, det är precision och piller göra.
Bara att göra fjädern som ser till att sekunderna matas fram korekt tog ett bra tag att göra.
Och de mattematiska ekvationerna för att räkna ut fjäderns krökning...

Men däremot saker som börjar kosta som magiska föremål, helt okej.

Hmm, börjar kunna bli ett bra uppdrag.
"Hitta kronomantikerns Tids skiva. Det ska från och med idag pryda mitt palats."