Nekromanti Mekaniserade sheriffer

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,904
Location
Port Kad, The Rim


Texaslagens väktare i en M113. När får vi se svensk på polis i en vit-blå-gul pbv 302?
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
I argumenten mot en tyngre beväpning av polisen så har jag ofta hört att det kommer leda till att brottslingarna försöker skaffa sig en ännu tyngre beväpning för att bräcka poliserna.
Finns det något som helst belägg för det? Någon som vet?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,627
Location
Rissne
När får vi se svensk på polis i en vit-blå-gul pbv 302?
Ungefär samtidigt som Sverige utvecklas till en fullfjädrad polisstat skulle jag tro...
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Funkar nog skitbra....


Bilen har ett värde av flera miljoner. Jeepen är skottsäker, eldfast, gasskyddad, explosionssäker och mycket mer. Bilen är tänkt att användas vid större katastrofer, demonstrationer eller på platser där pikéten behöver extra skydd.



Artikel på polisen.se
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,112
Location
Tindalos
Jag tror argumenten inte stämmer. Åtminstone inte här i Sverige. Hur ofta förekommer det eldstrider mellan brottslingar och poliser i Sverige...
 

Joakim_UBBT

Veteran
Joined
31 May 2000
Messages
144
Location
Polishuset
Eldstrider är det rätt så lågt emellan, men skarpa händelser sker i princip dagligdags.

Sen är det lite olika vart man befinner sig i vårt avlånga land :gremlaugh:
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
Hur ofta förekommer det eldstrider mellan brottslingar och poliser i Sverige...
Tja, i stockholmsförorten Vällingby hände det senast idag. (Eller ja, eldstrid och eldstrid. Det sköts i alla fall.)

/Anders
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Rent spontant så skulle jag käna mig lätt skitenödig om jag såg en bunt sådana här komma rullandes emot mig..

Texaslagens väktare i en M113. När får vi se svensk på polis i en vit-blå-gul pbv 302?
Antagligen LÅNGT in i framtiden, om enns då..
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Texaslagens väktare i en M113. När får vi se svensk på polis i en vit-blå-gul pbv 302?
Jag vet inte, men snart behövs det tamejfan. Tycker det bara blir mer och mer tyngre kriminalitet här nu, plus att den är välorganiserad.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,930
Location
Sandukar
Re: Mekaniserade sheriffer (länk)

Min tanke är - hur mycket sliter de sönder av vägbanan när de drar fram och i det närmaste bredsladdar omkring?
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,904
Location
Port Kad, The Rim
Re: Mekaniserade sheriffer (länk)

Tydligen ska de där polisfordonen ha larvbandstyper som inte går så hårt åt vägbanan. (Redan Kegresse använde hårdgummilarvband när han uppfann halvbandvagnen år tsaren ca 1910.)
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Nja, jag vet inte. Men det verkar funka rätt fint i Norge och England, där poliserna inte är beväpnade med annat än batong i den dagliga tjänsten. När man skall tas med hårdare brottslingar tvingas man givetvis använda bättre beväpnade poliser, det säger sig självt.

Jag tycker att det är ett rätt smutt system.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Mekaniserade sheriffer (länk)

Fasen, om man fick kära sådana här grejer i sverige. Så skulle jag lätt snygga till mig & söka in till polisen. Alla gånger !
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Re: Mekaniserade sheriffer (länk)

Vi har brist på officerare. Och militären är mycket coolare än grisen!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Re: Mekaniserade sheriffer (länk)

Vi har brist på officerare. Och militären är mycket coolare än grisen!
Visst medhåll där, det får jag säga..
Dock så har vissa officerare som jag hadde när man gjorde lumpen dragit ner sugen rejält på allt vad militären heter. Tyvärr.
Annar så kanske officer hade varit ett val att välja..
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,930
Re: Mekaniserade sheriffer (länk)

Skoja inte. Tydligen så har det inte i något land, någonsin funnits så utbrett missnöje bland officerarna utan att det har resulterat i statskupp. Det har jag ju iofs bara hört ryktesvägen, så jag har inget belägg för ´et.

(och nej, jag tänker inte försöka mig på en statskupp :gremsmile: )

- Vulf
 
Top