Mekaniken med fördel eller nackdel

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Det finns en nyhet jag gärna skulle vilja se om det blir T20 i DoD - det briljanta Advantage/Disadvantage-systemet från D&D (slå två tärningar, välj bästa/sämsta), en av få riktigt bra regler där.

Tråden utbruten ur diskussionen om Fria Ligans DoD. -Gurgeh
 
Last edited by a moderator:

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Det finns en nyhet jag gärna skulle vilja se om det blir T20 i DoD - det briljanta Advantage/Disadvantage-systemet från D&D (slå två tärningar, välj bästa/sämsta), en av få riktigt bra regler där.
Jag visste inte att de var först med denna mekanik! Själv mötte jag den första gången i Whitehack.
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
Det finns en nyhet jag gärna skulle vilja se om det blir T20 i DoD - det briljanta Advantage/Disadvantage-systemet från D&D (slå två tärningar, välj bästa/sämsta), en av få riktigt bra regler där.
Man kan göra nåt liknande med t100. Typ byt entalet och tiotalet till det bättre/sämre. Vet inte hur sannolikheterna blir på rak arm, men jag tror det används i nåt spel.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Jag är mycket tveksam till att DnD var först med Advantage/Disadvantage. Tror att de knyckt/lånat mekaniken från något annat spel, oklart vilket.
För ett tag sedan försökte jag efterforska vilket spel som var först med det, men gick bet. Först i D&D var i alla fall Avenger-klassen i 4e. Det fanns lite olika åsikter om när det använts i övrigt, och jag minns inte hur och när, bara att det inte alls gick att hitta någon konsensus om vad som var först.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Man kan göra nåt liknande med t100. Typ byt entalet och tiotalet till det bättre/sämre. Vet inte hur sannolikheterna blir på rak arm, men jag tror det används i nåt spel.
Det är ju mekaniken i Hjältarnas Tid/Kopparhavets hjältar - inte för "svårighetsgrad" utan för "omslag" - slår du 81 kan du använda ett Karaktärs/Särdrag för att vända det till 18.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
För ett tag sedan försökte jag efterforska vilket spel som var först med det, men gick bet. Först i D&D var i alla fall Avenger-klassen i 4e. Det fanns lite olika åsikter om när det använts i övrigt, och jag minns inte hur och när, bara att det inte alls gick att hitta någon konsensus om vad som var först.
Jag har gjort detsamma och hittade inte heller något direkt svar. Vi får hoppas att någon entusiast tar sig an frågan och summerar sina slutsatser i en trevlig artikel eller varför inte ett poddavsnitt. Kanske ett uppdrag för @wilper? 🤔
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
För ett tag sedan försökte jag efterforska vilket spel som var först med det, men gick bet. Först i D&D var i alla fall Avenger-klassen i 4e.
Finns ju också en skillnad på bara mekaniken "slå två, välj den bästa" i allmänhet, och att låta det vara det generella systemet för Advantage.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Finns ju också en skillnad på bara mekaniken "slå två, välj den bästa" i allmänhet, och att låta det vara det generella systemet för Advantage.
Absolut. Mekaniken "slå en extra t20 och ta bort den sämsta/bästa" använde jag i Dunder&Drakar redan 2009 och det är en central mekanism i Cthulhu: Preludium.
Nu tror jag inte att författarna till DnD 5e kikat på just mina spel, men man vet ju aldrig. ;)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Absolut. Mekaniken "slå en extra t20 och ta bort den sämsta/bästa" använde jag i Dunder&Drakar redan 2009 och det är en central mekanism i Cthulhu: Preludium.
Nu tror jag inte att författarna till DnD 5e kikat på just mina spel, men man vet ju aldrig. ;)
Går det att säga vad det motsvarar som modifikation (jag inser att det bror på vilket FV man slår mot). I snitt motsv +3/15%?
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Går det att säga vad det motsvarar som modifikation (jag inser att det bror på vilket FV man slår mot). I snitt motsv +3/15%?
Det har ju helt olika inverkan beroende på vad du behöver för att lyckas. Om du behöver 11+ för att lyckas, motsvarar det +5. Men om du behöver 20 för att lyckas, motsvarar det bara +1.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,490
Location
Göteborg
Call of Cthulu 7E använder samma mekanik, men till d100. Man slår en extra d10 för tiotal och tar den bästa (eller sämsta). Det funkar riktigt bra. Chansen att lyckas ökar med 15-30% - det lägre värdet ju högre och lägre färdighetsvärde man har. Med runt 50% i en färdighet får man högst bonus.
 

kaptendral

Warrior
Joined
30 Dec 2016
Messages
264
jag tycker ju nånstans en av poängerna med dis-/advantage är att det inte är så noga exakt hur mycket man tjänar eller förlorar. eftersom det abstraherar bort en massa specifika fördelar i en enda bonus finns risk att det känns otrovärdigt om man börjar gräva för mycket i det tycker jag. typ "tjänar du lika mycket på att vara lugn och sansad som jag på att ha the higher ground!? overkligt!!" som anakin skulle ha sagt. troligtvis.

edit: nej! det var väl obi-wan som hade higher ground förresten? fan!
 

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,018
Jag kan hålla med om att det är en smidig mekanik – men helt spontant gillar jag inte riktigt att den innebär olika hjälp/hinder beroende på kompetensnivå. Precis som jag aldrig kunde förlika mig med mekaniken med att öppna eller stänga ett eller flera steg i Hjätarnas tid; det ger olika mycket favör beroende på kompetensnivå.

Å andra sidan är ju t.ex. en fast mod på +5 värt mer för den med lågt FV än för den med högt (med FV 5 är det en ökning med 100%, med FV 10 är det 50%). Hm... hur skall en tänka här? Vad är "rättvist" i sammanhang som dessa?
 
Last edited:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Call of Cthulu 7E använder samma mekanik, men till d100. Man slår en extra d10 för tiotal och tar den bästa (eller sämsta). Det funkar riktigt bra. Chansen att lyckas ökar med 15-30% - det lägre värdet ju högre och lägre färdighetsvärde man har. Med runt 50% i en färdighet får man högst bonus.
Jag känner mig plötsligt lite korkad. Jag har tänkt på fördel/nackdel-mekaniken till spel med procentvärden (med möjlighet att vända resultatet) och tyckt att det inte fungerar så bra, men då lyckades jag inte komma på att man kan slå en extra tiotalstärning. Det är ju mycket smartare.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,848
Location
Nordnordost
Jag har gjort detsamma och hittade inte heller något direkt svar. Vi får hoppas att någon entusiast tar sig an frågan och summerar sina slutsatser i en trevlig artikel eller varför inte ett poddavsnitt. Kanske ett uppdrag för @wilper? 🤔
@wilper stötte först på det i The Shadow of Yesterday (2004), och eftersom det inte kommit något bättre spel vare sig före eller efter det så avslutades mina undersökningar där.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Jag snodde flippade tärningar till Mutiné från Unknown Armies och Warhammer FRPG. Unknown Armies kom ut 1998.

Warhammer 1ED hade väl flippade tärningar för att se var man träffade? 1986 kom det ut.
 
Top