Mekanik för förmågor/korruption till BRP?

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
812
Location
Umeå
Hej!

Jag sitter hemma sjuk och snickrar lite på mitt eget rollspel här på kammaren. Har kommit till det jag tycker är svårast, att hitta trad-regler som passar bra med settingen.

Jag har vid testspelande kört med olika variationer av på BRP-reglerna, för det är väldigt enkelt, och det har funkat väldigt bra.

Det jag känner att jag saknar en väl fungerande mekanik för att aktivera särskilda förmågor (t.ex. magiska förmågor, cybernetik) och att karaktärerna blir allt mer korrumperad ju mer dessa förmågor används.

Jag har försökt snegla lite på olika system men inte hittat något som känns helt rätt. Behöver lite inspiration, kanske lite exempel från andra spelsystem.

Snälla forumläsare med många åsikter och stor erfarenheter av olika spelsystem, ge mig lite tips på olika trad-rollspel med liknande funktionalitet som ni tycker funkar bra.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Vad menar du med "mer korrumperad"? Är det permanent eller ett ständigt sjunkande värde? Ska det finnas grader av synlig korruption?

När är en rollperson full korrumperad och vad hade du tänkt dig för sluteffekter av detta?
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala
Slog mig att vi spelade Nemesis (brädspelet) i helgen som var, och där fanns en rätt kul variant av mutationer. Om spelets elaka aliens (från en expansion som heter Carnomorphs) skadar dig måste du dra ett mutationskort. Du måste också dra Contamination-kort, typ korruption. De senare kan antingen vara safe eller Infected. Är de Infected är det normalt BARA dåligt. Men i denna expansionen kunde du även använda dessa Contamination-kort för att aktivera din mutation, och om den då visar sig Infected så får du en bättre mutationsförmåga!

Så: du slutar vara mänsklig och kanske dör… men du får också en mäktigare förmåga.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
812
Location
Umeå
Vad menar du med "mer korrumperad"? Är det permanent eller ett ständigt sjunkande värde? Ska det finnas grader av synlig korruption?

När är en rollperson full korrumperad och vad hade du tänkt dig för sluteffekter av detta?
Ökande eller minskande spelar inte så stor roll. Tanken är att ge en känsla av att förmågor inte är något lättvinnligt utan att aktivera en förmåga gör att man blir allt mer frånkopplad från världen. Om man använder sina förmågor för mycket blir man till sist så frånkopplad att man tappar all verklighetsförankring och blir permanent galen.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,702
I Hjältarnas Tid/Kopparhavets Hjältar samlar magiker på sig skuld: att använda en besvärjelse kostar kanske 3t6, en annan 2t6. Där används värdet i en färdighet (t100-skala) som gränsen, så ju större insyn i magiska ting desto mer skuld kan magikern ha utan att det går åt skogen. Ganska mycket som ett "omvänt" Sanity så långt, men skuld kan sänkas genom att magikern gör vissa reningsriter.

Om man snickrar ihop något på delar från den grundplåten skulle man lätt kunna lägga in grejer i stil med vissa "tröskelvärden", t.ex. att vid 20 händer ditten, vid 30 datten och vid 50 så är man stekt. Kanske aktivering kostar 1t6 men alltid är exploderande, eller att kostnaden avgörs av t100-slaget på nåt vis (om det nu är t100 du använder).
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,061
Symbaroum är visserligen inte ren BRP, men har mycket BRP-DNA i sig. Där drabbas i synnerhet magiker av korruption när de använder sin magi. Några andra förmågor kan också ge korruption. Samlar de på sig för mycket börjar det uppträda stigman och till sist blir förstyggelsen total.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Det jag känner att jag saknar en väl fungerande mekanik för att aktivera särskilda förmågor (t.ex. magiska förmågor, cybernetik) och att karaktärerna blir allt mer korrumperad ju mer dessa förmågor används.
Den traditionella mekaniken här är SAN från CoC. Borde enkelt kunna anpassas till att mäta hur Cybernetics Eat Your Soul, om man nu faktiskt tycker att man behöver den trötta tropen.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,379
Location
Helsingborg
Ökande eller minskande spelar inte så stor roll. Tanken är att ge en känsla av att förmågor inte är något lättvinnligt utan att aktivera en förmåga gör att man blir allt mer frånkopplad från världen. Om man använder sina förmågor för mycket blir man till sist så frånkopplad att man tappar all verklighetsförankring och blir permanent galen.
Egentligen kan du väl bara använda PSY-poäng och säga att ju lägre PSY man har, desto mer frånkopplad? Det var så jag gjorde med mitt Mutant-hack och mitt Mutant Chronicles-hack av Matiné med skillnaden att de stod för zonröta respektive korruption från mörkret.

Till Matiné så låt jag istället en färdighet avgöra hur galna magikerna var. Om de riskerade för mycket och fick för mycket PSY-kostnad av sina besvärjelser så ökade deras magiska färdighet, vilket gjorde att spelarna började riskera mera.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
953
Man skulle också kunna kolla på hur Corruption fungerar i 4:e utgåvan av Warhammer WFRP (det syftar inte på någon moralisk korruption utan helt enkelt på kaos-strålskada). Olika grader av exponering för "kaos" i en eller annan forrm - magi, demoner, ritualer, warpstone - kan ge 1 eller fler Corruption points; ofta får man ett motstånds/räddningsslag för att se hur många om några man får. När ens ackumulerade Corruption når över en viss tröskel måste man göra ett motståndstest. Lyckas det händer ingenting men man måste testa igen nästa gång man får mer Corruption; misslyckas det drabbas man av en mer eller mindre drastisk effekt (en mutation i WFRP-fallet) men blir också av med typ hälften av sina Corruption-poäng och behöver inte testa igen förrän de når upp till tröskeln igen.
 
Top