Tabellvarianter
I denna siffersekvens motsvarar varje siffra en effekt, med en liten tabell för varje
Det finns många tabellvarianter som är bra. Här ville jag ha ett tabelllöst universellt system, men visst, gillar man tabeller så kan man göra mycket lattjo. Det stora problemet i ditt förslag är kanske att doserna blir så viktiga. Om en ensam rabarberstjälk plus yoghurt blir smågiftigt (Giftstyrka 3 för rabarberstjälken och 0 för yoghurten =3), så kan man lätt prova vad som händer med två rabarberstjälkar (Giftstyrkan blir då 3+3+0 = 6) och sedan tre (Giftstyrka 3+3+3+0 = 9 (!)).
Sådana där missar gör jag i mitt system också: Märker effekter som inte borde gå att kombineras med [+] när de egentligen borde ha [OR], osv. Man får skaka lite vett i knoppen innan man sätter sig ned och stakar ut hur man egentligen skall använda systemen.
---
På tal om tabellsystem:
Ett system som jag själv var väldigt inne på för ett tag sedan skulle ha tabeller i den här stilen:
<table border=1><tr><td> - </td><td> - </td><td>Pippel - Poppel</td><td>Kuckelura</td></tr><tr><td> - </td><td>Mjauw</td><td> - </td><td>Fnusling</td></tr><tr><td>Roboto</td><td>Goronko</td><td> - </td><td> - </td></tr><tr><td>Malasander</td><td> - </td><td>Zum</td><td>Slemmis</td></tr></table>
Okej, det här är en förenklad version av en aveltabell till en Pokemon-epigon jag klurat på: Netlings. Ponera att du börjar spelet med kattmonstret
Mjauw och rådismonstret
Fnusling. Vad händer om du parar ihop dem?
Parning går till så här: Titta var de båda Netlingarna finns i tabellen. Varje Netling-par kan ge upphov till högst två sorters avkomma. Beroende på var de står i tabellen så bestäms vilka avkommor det kan visa sig vara:
Om de två Netlingarna står
på samma rad (vilket våra gör) så kollar man vad som står i de två fält som befinner sig rakt
under föräldrarna. (Om föräldrarna är längst ner i tabellen så går man upp till översta raden och kollar (Om man parar energiharen "Zum" och amöban "Slemmis" så kan man alltså få någon av fåglarna "Pippel-Poppel" eller "Kuckelura")) Majauw + Fnusling ger dock bara en enda möjlig avkomma; den stora gorillagrisen
Goronko
Vad händer om vi försöker para samman Goronko med Mjauw? Jo, när föräldrarna befinner sig
i samma kolumn så tittar man på vad det står i de två fälten som befinner sig
till höger om föräldrarna (och om föräldrarna är längst ut till höger så tittar vi förstås på vad som står längst till vänster (en Fnusling och en Slemmis kan alltså avla fram ödlemonstret Malasander))). Mjauw + Goronko kan dock
inte få några barn!. Så den gubben gick inte.
Tredje och sista sortens avel sker när de två föräldrarna varken står på samma rad eller samma kolumn. Då gör man så här: Kolla vad som står i fältet
på den ena förälderns rad och
på den andra förälderns kolumn resp. den ene förälderns
kolumn och den andra förälderns
rad. (En Pippel-Poppel och en Slemmis kan alltså avla fram både en Kuckelura och en Zum (kolla i tabellen ovan så kommer du att förstå)) Goronko kan avla fram en Mjauw med vår Fnusling, men vi har ju redan en Mjauw, så det hjälper oss inte. Vi har kört fast. Vi kan inte avla fram några nya Netlings med dem vi har. Vi måste ut i världen och leta efter nya Netlings.
Ponera nu att du hittar en Zum. Hur skall du gå till väga för att så snabbt som möjligt kunna avla fram en Roboto?
Om du istället hittar en Pippel-Poppel, kan du då fortfarande avla fram en Roboto?