Nekromanti Meh. Jag är uttråkad...

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Jag har funderat ett tag(ganska länge, faktiskt, sedan typ maj, eller nåt) på att raka huvudet. För att röra om i grytan, lixom. Jag har som vana att byta stil med ett par, tre års mellanrumm, av ren impuls, och det verkar som att jag fått en idé igen... Jag är riktigt nyfiken på hur det skulle se ut...
Thing is, jag vet inte riktigt hur jag ska göra det, eller ifall det kommer att se jättedumt ut, vilket inte är helt omöjligt. Tyvärr är jag ju fortfarande ganska rund i formerna, så termen "månansikte" dyker upp.

Så... öh...

1. Har någon några bra huvudrakningstips?
2. De som har träffat mig, är det här den dummaste idéen ni hört? Jag kommer troligen inte lyssna på er, men det kan vara bra att höra vad ni tycker ändå.

Öh... Det var allt. De som kan peka mig i riktning åt en billig tredelskostym i storlek tältduk får gärna göra det också.
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Tips

1) Använder du trimmer när du ska raka skallen (dvs icke-hyvel-längd) så kör över massa gånger på slutet så att det inte ligger massa dubbelt så långa hårstrån överallt. Det ser enbart fult ut. Ha tålamod.

Ta av dig på överkroppen så slipper du få hår precis överallt på/i tröjan och välj ställe med omsorg.

2) Om du frågar din mamma/din mormor/tant på staden så kommer dom svara att det är dumt. Det är precis därför du ska göra det! >_<

/Lambi, som fått mersmak av att färga håret
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Tips

1) Använder du trimmer när du ska raka skallen (dvs icke-hyvel-längd) så kör över massa gånger på slutet så att det inte ligger massa dubbelt så långa hårstrån överallt. Det ser enbart fult ut. Ha tålamod.
Jag hadet tänkt trimma ner allting till en millimeter med trimmern, och sedan använda rakhyveln för att få bort det sista. Verkar det vettigt?
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,422
Inte för att jag hjälper...

...Men jag hoppas du kan förlåta mig.
Jag har funderat på samma sak. Raka bort allt hår. Jag själv bryr mig föga om kalufsen, så det är mer alla andra som är i närheten och träffar mig ofta som säger "Näh! Buh!" när jag pratar om det. Det kanske får hänga med ett tag till då. :gremsmile:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Tja, det kan ju vara värt att tänka på att det trotsallt tar ett rätt bra tag att få tillbaka håret om du nu skulle ångra dig. :gremwink:

Själv brukar jag trimma ner mitt hår så kort det går med jämna mellanrum, mestadels för att det finns få frisyrer som ser bra ut om man är skallig. Men att gå så långt som att raka skalpen med en rakhyvel kommer jag nog aldrig att göra. Inte för att det är fult utanför att det är alldeles för mycket arbete både att genomföra och underhålla.

Om du själv har tänkt trimma ner håret så behöver du ha tillgång till speglar mittemot varandra så att du kan se vad du gör. Om du bara lyckas med en halvdan trimning så kommer det att se för jävligt ut.

Vill du göra en mindre drastisk förändring av ditt utseende så rekommenderar jag ett skägg. Det är aldrig fel.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
1. Har någon några bra huvudrakningstips?
En polar till mig brukar helt enkelt göra förarbetet med en rakmaskin & sedans å löddrar han in skallen mad raklödder... Sedans å blir han skinande ren på skallen sin. Nästan så man kan spegla sig på skallen.. :gremgrin:

/ johan K, som funderar på att ge honom en flaska med turtelvax nästa gång han fyller år.. :gremtongue:
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Tips

När två killar jag gjorde lumpen med rakade huvudet med hyvel lär det ha svidit nåt så in i helvete när de tvättade skalpen. I fortsättningen föredrog de att trimma håret så kort som möjligt. Fast det där med svedan är nog något som går över.

Dewil
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,740
En av mina kompisar hade lite tråkigt nån kväll inför sommaren han också så... han började trimma skallen. Efter ett tag kom han som på att det kanske inte är sådär superlätt att trimma hela skallen jämn på egen hand (särskilt inte med en ovettig trimmer) så... om du inte vill skicka nöd-sms vid "tufsig död hund på huvudet"-stadiet kanske du skulle se till att ha en sekond i duellen mot kalufsen? :gremwink:

F.ö. är det väl bra om du klipper ner det kort innan du trimmar det också. Torde väl underlätta lite...? Inte för att jag vet nåt om att raka grejer... skägg i fejan och långt hår sedan 10 år tillbaka. :gremcrazy:
 

Grendel

Warrior
Joined
29 Mar 2003
Messages
379
Location
Göteborg.
F.ö. är det väl bra om du klipper ner det kort innan du trimmar det också.
Min erfarenhet är att det är enklast om det är en centimeter eller så. Är det kortare är det lättare att missa partier när man gör det själv, är det för långt kan trimmern skära ihop. Jag använder en ganska underdimensionerad skäggtrimmer med batteridrift. Om du har en sån, se till så att du har tillräckligt med batterier hemma. :gremsmirk:
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
En annan "fördel" med att trimma ner hårt är att man upptäcker hur många mystiska knölar, gropar och leverfläckar som man har på skallen. :gremsmile:
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Själva formen på min mohikan gjordes på ett tidigt stadium, men jag kunde själv med taskig trimmer (nöd-trimmer på min rakapparat) fila till den riktigt snyggt själv med hjälp av en lös och en fast spegel. Min flickvän fick putsa det sista, jag vågade inte gå får långt upp i hårfästet där jag inte nådde ordentligt och inte kunde se i spegeln.

I övrigt har jag klippt mig själv i snart tre år. Morsan har givetvis kollat till resultatet, men hon har sällan behövt fixa några större saker, och långa hårstrån man har missat tar man enkelt med sax dagen efter eller när håret har torkat (raka alltid tvättat, halvfuktigt hår för bästa effekt!).

Ska du bara av med kalufsen är det med andra ord inga större problem. Använder man en klippmaskin med inställbara längder så funkar den att meja runt över hela huvudet och det blir fortfarande bra, men jag rekommenderar modell helikopterplatta (dvs, sikta på 1 mm på sidorna och 3 mm där uppe eller så, men då kan du behöva lite hjälp) för att huvudet inte ska se för runt ut. Rätt många ser rätt fåniga ut helt rakadade på grund av människans naturliga huvudform som inte alltid framträder helt i hårigt tillstånd.

Vill man hålla sin helikopterplatta fresh ska man underhålla den en gång i veckan, klarar man lite svinn så funkar en gång i månaden också. Så länge håret inte börjar "hänga", utan alltså är långt nog för att stå av sig självt brukar det dock se bra ut.

Och ja, jag vet att detta inte kommer från rätt röv för de som har sett mig på sistone då jag ser ut som fan i huvudet, men jag har inte pallat med underhållet pga lumpen osv, men nu till veckan smäller det, för då ska jag ta nytt passfoto.
 
Top