Nekromanti Mega-kampanj....hjälp!

Seiferim

Veteran
Joined
6 Jan 2003
Messages
26
Location
Nangiala
Jag som SL har ett litet problem som jag hoppas kan lösas på forumet. Det är så att 3 alver och en kraggbarbar :gremwink: har fått tag på en sak som kan förgöra ett helt folkslag som dom själva inte gillar.....fast dom vet inte hur den fungerar :gremtongue:. Dom är mitt i skogen på en ö och flyr från ilskna henéa-alver.

Den ena alven tycker att dom ska ta den till alvernas ledare
Den andre tycker att dom ska förstöra den
Den tredje tycker att dom ska säga till deras arbetsgivare att dom inte hittade föremålet som dom skulle hittat och ha kvar den för eget bruk, (my precius) :gremsmirk:
Kraggbarbaren har ingen aning om vad de ska göra. :gremconfused:

Jag undrar nu om ni har några förslag om hur kampanjen ska fortsätta. Det finns ju möjligheter till ett riktigt storslaget mega-kampanj eller om man bara vill att det ska rinna ut i sanden.

Vad ska jag som SL göra??????
Har lite idé-torka...
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,043
Location
Göteborg
Vad är det för folkslag som dom kan förgöra?

Är det tiraker? isåfall..är ön dom är på Takalorr?

Isåfall, för att ta en enkel väg, så kan ju tirakerna få reda på detta...samtidgt kan andra länder få höra talas om detta...somliga vill ha föremålet, andra vill att det förstörs, detta kan styras av hur landets inställing till tiraker är..inställningen styrs väl av vilka tiraker som är tiraker för landet..är det frakk, bazirk eller marnakh?
 

King Kromm

Hero
Joined
1 Dec 2000
Messages
1,468
Location
Kungsbacka, Sverige
Börja med att berätta mer om det hela, för att lösa en ekvation behöver man så mycke information som möjligt.

Men ett par frågor som dunka till min skalle.

Vad är detta för föremål? Och även om inte dom vet hur det används, hur funkar det? Vad händer? Effekter och bieffekter?

Vad för skog? Vilken ö?(takalorr kanske, en liten tanke som också slog mig.) Varför är Henéa-alverna arga?

Vem är deras arbetsgivare? Vad vill han? Varför? Vad vet han om föremålet som inte rpna vet? VEt han något annat?
 

Mr Brunch

Veteran
Joined
12 Jul 2003
Messages
151
Location
Sundbyberg
Jag måste hålla med dom andra att du borde skriva lite mer så man kan hjälpa dig lite mer men, men.
Tanken som slog mig direkt att ett sånt mäktigt föremåls existens lär inte ha existerat totalt obemärkt av vissa grupper i världen fast dom inte vetad vart den är. Nu plötsligt har den dykt upp i världen och RP är målet för dom alla.
Sanari, Drezin, Thalamur, vissa Tirak schamaner, Dikuk kulter som vill förinta allt liv på Mundana mm.
Vill dom förinta den, gömma den eller kanske använda den mot sinna fiender? Möjligheterna är enorma.
Samtidigt jagas RP genom världen där dom desperat föröker komma på hur man använder den eller hur man förstör den (ett sånt mäktigt föremål borde inte bara gå sönder för du kastar den i marken), och försöker skilja vän från fiende.
Frmodligen hur jag skulle göra, jag är själv väldigt paranoid mot att ge RP mäktiga föremål, har problem hur jag ska göra i D6E då en spelare fick tag på en mithrilyxa å hurjag ska balansera spelet för det
 

Magnus L

Hero
Joined
25 Dec 2000
Messages
1,043
Location
Göteborg
Mera...

Ytterligare en tanke slog mig. (Jag utgår från att rasen som är i fara är tiraker).

Utplånas hela släktet eller kan man utplåna särskila individer...isåfall skulle nog de flesta trokkor och binderakker i Mundana vilja ha den...kampanjen verka utmynna i att RP jagas av alla :gremwink:
 

Tiamel

Veteran
Joined
19 Aug 2000
Messages
21
Location
Göteborg
Rent spontant tycker jag det låter lite farligt att ge spelarna ett föremål som kan förinta ett helt folkslag de inte gillar. När vi spelade ett mycket liknande äventyr (kommer inte ihåg vad det heter) uppstod stora splittringar i min spelgrupp som kom att innebära ränksmiderier spelarna emellan. Själv spelade jag alv och försökte i smyg styra händelseförloppet så att det aktuella föremålet (som utrotade tiraker) skulle föras ut från Takkalorr för att därefter överlämnas till någon framstående alv. Påsåvis skulle ett nytt tirakkrig i princip omöjliggöras. Jag lyckades dock inte...attans! :gremwink:

Egentligen är väl frågan: Hur vill du som spelledare driva vidare kampanjen?

Vill du att folkslaget ska förintas - låt rp:na ta reda på hur den fungerar och sedan använda den.

Vill du inte att folkslaget ska förintas men att rp:na fortfarande ska få reda på hur den fungerar - se till att de inte kan använda den. Till exempel skulle föremålet förutom att utrota folkslaget även kunna ge bieffekter för alver. Alverna kommer antagligen inte använda vapnet i sin närhet då... :gremwink:

Vill du att spelarna ska jagas över hela mundana av diverse grupper som vill åt vapnet (det hotade folkslaget + all dess tänkbara fiender) - locka dem att behålla det genom att dem bit för bit avslöjar vapnets hemlighet. Kan bli en mycket lång och farlig kampanj för spelarna...

Vill du inte att spelarna ska behålla vapnet utan ge det till sin arbetsgivare låt dem diskutera frågan länge och väl och försök hela tiden ge dem små hints om att det bästa alternativet är att lämpa över problemet till någon annan.

Listan kan göras mycket längre men ursprungsfrågan återstår: Hur vill du som sl att kampanjen ska fortsätta? Utifrån det får du finna den bästa lösningen på problemet.

/Paulus - vars alv länge gruvades över sitt misslyckande...
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Vill du att folkslaget ska förintas - låt rp:na ta reda på hur den fungerar och sedan använda den.

Va är det för dumheter! Låta dem förinta Tirakerna. Tiraker som är den bästa rasen på mundana (dock hård konukrens med dvärgarna). Jag säger låt dem använda artefakten och misslyckas och stråla* sig själva så de blir fina gröna högra med slem! :gremgrin:

*tänker mig giftgrön strålning..... typ den färg kärnkraftrester har i alla filmer...

Midar tycker SL ska vara elak. DOck inte mot Midar
 

Fahnen

Swordsman
Joined
24 Apr 2003
Messages
459
Varför är Henéa-alverna arga?

De är alltid arga ju...
Dvärgarna stal deras kläder! :gremgrin:
 

Seiferim

Veteran
Joined
6 Jan 2003
Messages
26
Location
Nangiala
Det är ett litet trä-föremål.....
Man måste utföra vissa ritualer och kroppsliga rörelser för att den ska fungera....
Den slungar blixtar på varelser (innom en viss radie) av den utsatta rasen.....
Effekten är att varelsen dör direkt.......
Bieffekten är att den bara går att använda 4 ggr......
Henéa-alverna gillar ju inte 2,5m långa thism-alver springer omkring i deras förbjudna skog..........
Deras arbetsgivare är av den utsatta rasen och väntar på att RP:na ska komma tillbaka med föremålet.........så han kan undersöka den eller förstöra den.
Varken han eller RP:na vet hur den funkar och att den bara kan användas 4 ggr.......(kan laddas upp av demon som befinner sig i ett tempel som RP:na fyllde med vatten... :gremtongue:
 

Yvian

Warrior
Joined
22 Dec 2002
Messages
252
Location
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Hmm... Låter väldigt mycket som köp-äventyret "De Fördomdas Sista Hopp" om jag får säga min mening. Det handlar alltså om ett aggregat med något trevligt kraftfull besvärjelse i, som dessutom bara fungerar på en viss ras (låter ännu mer som De Fördömdas Sista Hopp nu... :gremtongue:)

Hur vill du som SL vrida det?
Vill du att dom ska behålla föremålet (och bli jagade av flertalet personer)?
Vill du att deras uppdragsgivare ska få tag på föremålet (och förstöra/använda det)?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Problemlösning a'la Kragg

Jag minns en liknande situation i en egen kampanj för länge sedan. Där hade rollpersonerna med följe införskaffat en magisk spegel för draken Verduhrakhs räkning, men när de väl fått tag i den uppstod en träta om huruvida de skulle ge den till den opålitliga(?) draken eller inte. Det hela slutade med att den bondförnuftige men fullständigt intelligensbefriade kraggbarbaren Ylkhrakh tröttnade på bråket, slet åt sig spegeln och trampade den till skärvor mot marken, i en ljuskaskad av okontrollerat dissiperande teotropifilament. Så löstes det problemet, även om Verduhrakh blev mer än lite irriterad över det hela.

Så...varför inte försöka få rollpersonerna att ryka ihop om artefakten ifråga, samtidigt som du subtilt uppmuntrar kraggbarbarens spelare att låta sin rollperson bli sur och ha isönder härket? Det vore väl en dråplig och oväntad utgång som kan föra mycket intressant (inte minst ifråga om grupprelationen) med sig?

- Ymir, ger förslag
 
Top