Nekromanti Mega äventyr!!

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
jag och 2 i min rollspelgrupp var på landet. vi snackade rollspel såklart (vårt gemesama intresse)

och han sa att det skulle vara kul med ett riktigt mega strot äventyr! själv tyckte jag det lät som ett super coolt äventyr men det skulle vara typ omöjligt att komma på en bra idee som sträcker sig så långt så att det kan ta en månad av spelmöten minst (alltså en 4-5 stycken) (eller längre) att spela äventyret

jag släppte inte tanken på ett mega stort äventyr på resten av kvällen (inte förens jag sommnade) på natten drömde jag om att en konstig sjukdom som var dödande hade brutit ut (men man kan leva med den länge typ som aids)

och på slutet så fick jag avgöra genom att ta mig in i en svårintaglig byggnad och göra något (har glömt det nu)

så nu har jag min idee klar

spelarna är i en by då sjukdomen bryter ut. dom smittas troligen allihop. och ryktet om sjukdomen går snart innan folk än hunnit märka den så har soldater omringat byn för att sjukdomen inte ska spridas så har dom order att döda alla som försöker ta sig förbi.

och det måste spelarna först göra. för en gammal man i byn känner igen sjukdomen den spreds någon gång i hans ungdom (han är gammal och senil) så ingen tror på det men rollpersonerna tror troligen på honom. så dom måste hitta en gammal druid soim sägs ha kunskap i hur sjukdomen botas men efter en extremt lång resa så när dom fram och upptäcker att han är död! därimot så kan dom få reda på med efterspaningar att han skrev en bok om läkekonster men det lila problemet är att den Jargiska inquisitionen har boken och den är typ stört omöjlig att få tag på! nu måste spelarna planera sitt drag noga för Inquisitionen är inte att leka med!

baserade äventyret på min dröm och insperation på en gammal fantomen klasiker jag läste ur en fantomen pocket jag köpte samtidigt som jag köpte Harry Potter 6 och en fantomen tidning jag läst för länge sedan.

så det blir nog lyckat!

har någon av er provat ideen på ett riktigt långt äventyr?

isåfall berätta hur det gick för er!
 

Galahad

Veteran
Joined
21 Jun 2005
Messages
62
Location
Uppsala
Det låter som en kanonidé att ha för att starta en kampanj. Låt händelserna rulla på utan att det delas upp i äventyr. Personligen så gillar jag mer att spela när alla spelmöten är som delar i ett enda långt spelmöte än att man spelar mer klassiska äventyr (hyrda-löser uppgiften-belönas).

Kanske tar rollpersonerna kontakt med någon tjuv som påstår sig kunna få tillgång och stjäla boken åt dem, men han behöver en gentjänst. Det kan tex vara att rädda hans kusin ur fängelset. När det är gjort visar det sig att boken inte innehöll det de sökte efter/den fanns inte där/tjuven ljög för dem eller så kommer de helt enkelt över den, men istället visar det sig att den de räddade inte var så oskyldig som de trodde utan någon som har långt gångna planer (eller så visar det sig i efterhand att han de räddade hade gjort något mot någon de känner). Räddningen kanske även får stora konsekvenser, inte minst om det uppdagas vilka rollpersonerna är och var de kommer ifrån.

Bokens innehåll kanske inte bjuder på något direkt botemedel utan beskriver istället att det kan ha att göra sig med en sjukdom som konstruerats på magisk väg och vilka som skulle kunna ha makt nog att göra det. Rollpersonerna får söka svar i alla de ledtrådar som näms innan man förstår varifrån den kommer. Men magikern är inte ensam utan han är medlem i någon kult som bara har använt rollpersonernas by som försöksplats och de planerar att sprida smittan över hela världen.

Dock så sägs det att alvernas högsta råd skall ha makten att bota det, men att tala med dem eller få tag på den kan minst sagt vara omöjligt...

Hoppas du förstår hur jag menar.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
Outbreak i Eon-tappning

"har någon av er provat ideen på ett riktigt långt äventyr?

isåfall berätta hur det gick för er!"


Nu besvarar jag inte helt din fråga, och jag ber om ursäkt för det, men jag ska försöka säga något hyfsat relevant ändå.

Enligt min erfarenhet så finns det en övre gräns för hur långt ett äventyr kan vara innan det blir ohanterligt. Märk väl, här utgår jag från min definition av ett "äventyr" som en relativt kort och väldefinierad hinderbana för spelarna, där man har spelarnas olika möjliga val mer eller mindre förberedda.

Den övre gränsen, var ligger den? Tja, den torde ligga någonstans på den punkt där valen spelarna står inför blivit såpass många att vidare planering innebär för mycket jobb för SL. Annars finns det ju temporära lösningar för sådant, men de är inte alltid att föredra. En metod för att minska det jobb du som spelledare måste göra är till exempel att sänka antalet valmöjligheter spelarna har. Det funkar om man gör det omärkligt, men i regel lär spelarna snart känna sig instängda, och då blir ingen glad.

Idén du nämnde kan göras till ett äventyr, men jag hade nog föredragit att spela det som en kampanj. Det ser ut som en spännande inledning till en hel massa äventyr, och då känns det lite synd att inte utveckla den fullt ut.

Så ta gärna tid på dig -- det brukar enligt min erfarenhet bli bättre då.

--Björn, propagerar för kampanj
 

galenapa

Veteran
Joined
17 Aug 2005
Messages
3
Halloj.

jo jag har lirat en hel del Mega Äventyr men det blir mera som kampanjer då Jag förklarar förutsättningarna i början.

Har börjat som en svag motståndsrörelse i en stad där de ledande har plågat bönderna (en hänsynslös härskare). Man börjar med att RP:na bor i staden genomför lite mindre äventyr för att få ihopp en del kapital samt bekanta sig med den miljö jag har skapat (ingen revulution har vart gratis). Jag börjar väcka små trådar om att dom är de utvalda till att stoppa denna ondskefulla makt, men för att klara detta måste de t.ex. hitta det försvunna silverhornet som skall väcka folket ur den dvala dom befinner sig i, är det magi med i bilden?? hmm detta måste utredas...

När samtliga förutsättningar är klara Hornet e på plats det visa sig att en magisksvär håller bönderna i ett grepp. Då börjar befrielsen.. med pengarna de har kan de nu hyra en Legoarme eller skänka en stor del till ett tämpel för att övertala Tempelriddarna att denna styggelse inte längre kan plåga folket. När befrielsen e över Hornet har frigett bönderna mitt under pågående storming av staden... vilket resulterade i att bönderna tog upp vapen samt öppnade stadsporten. Då har vi nya härskare i Staden och vipps så har vi nya uppslag till äventyr t. ex. pesten sprider sig i landet... vad kan det vara en Nekromantiker som var allierad med den förra härskaren kanske?? ett inbördeskrig blossar upp i soldarn nu när den tidigare härskare e borta, här måste vi ena landet då Jargien hotar i Väster... osv.

Oj nu hitta jag på ganska mycket här, men det viktiga när jag kör större äventyr är att bygga upp ett större mål mer episkt med mindre del Äventyr, på detta sätt kan man variera spelandet vilket gör att alla i gruppen blir nöjda.

/Lanfair the Wicked
 

Sauron90

Veteran
Joined
26 May 2005
Messages
151
ja äventyret blir nog mer som en lång kampanj men jag har aldrig provat något långt bara korta äventyr som räcker typ 1-2 spellmöten

men nu ska det bli ändring
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Har nog aldrig spelat ett äventyr som varit mindre än fyra fem spelmöten á 6 till 12 tiommar...
Mest för att det är så otroligt mycket som händer vid sidan av huvudäventyret.
Spelarna har aldrig en aning om vad som är relevant för äventyret, vad som är falska spår och vad som är mina plötsliga nycker.

Vi brukar inte spela långa äventyr, å andra sidan är vårt Eon-spelande en enda stor kampanj. Även om de flesta spelarna har en fyra fem olika Rp så är de flesta på något vis bekanta med varandra, antingen vänner eller fiender. Att spela en kampanj från två olika sidor kan vara ganska intressant.
 
Top