Nekromanti Medlemsskap?

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Hur är det, är man medlem genom att vara medlem på siten? För jag känner inte att jag har någon vidare lust att vara med i föreningen, har jag ett val?

/Balderk, gillar inte föreningar
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Hur är det, är man medlem genom att vara medlem på siten?"

Vi vet inte än. Det finns inga stadgar än som definierar hur man är medlem.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,546
Location
Fallen Umber
Naturligtvis är det frivilligt att gå med i föreningen. Det råder föreningsfrihet i Sverige, med studentkårerna som (mig veterligt) enda undantag. :gremsmile:

Om föreningen inte ska ha någon medlemsavgift (och det tycker jag verkligen inte att den ska ha) lär det ju var aenkelt att bara anmäla sitt intresse när man loggar in, och fyller i lite personuppgifter och så. Annars blir det lite knepigare, men hur som helst kommer ingen tvångsanmälas. Även om syftet bara är att mjölka staten på pengar.


/Dimfrost, mjölk är gott y'know
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Som JAG ser det så får alla nyreggade en förfrågan om det. Alla som redan är reggade får en gång ett PM (el liknande sätt att visa det när man loggar in) med en förfrågan om att gå med. Vi vill nog inte bli som andra internetföreningar som mer eller mindre kräver medlemsskap i föreningen av de som vill bli medlemmar på sajten.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Min tanke...

...Som fortfarande inte är officiell är...

Självklart är det upp till var och en att välja ifall man vill vara med i föreningen eller ej, och medlemsavgift vore fånigt att ta. Vill man betala ändå, kan man ju sponsra. Grejen med föreningen är ju att stödja, så att forumträffar och minikonvent kan hållas lite då och då utan att någon behöver bli bankrutt på kuppen.
För mig är det självklart att vara med i en sådan förening, om det skulle visa sig att ingen medlemsavgift skulle behöva betalas. Jag stödjer något som jag tycker om, utan att behöva göra något särskilt.

Så för att svara på din fråga, nej, jag tycker definitivt inte att det ska vara något tvång, eller så, på medlemskap.
 

Balderk

Swashbuckler
Joined
27 Apr 2002
Messages
2,723
Location
Umeå
Re: Min tanke...

Jo... Men eftersom jag inte är särskilt intresserad av minikonvent eller forumsträffar (been there, done that) så är det inte lika självklart.

Vi får hoppas att den oficiella ståndpunkten blir densamma då.

/Balderk
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Min tanke är att man gör ett massutskick till samtliga befintliga medlemmar på www.rollspel.nu och frågar dem ifall de vill bli medlemmar i föreningen, om de svarar ja får de fylla i ett formulär med persondata (som sverok vill ha) såsom kön, födelsedatum och namn samt sådant som föreningen och dess styrelse kan ha nytta av ibland såsom adress.

Till de övriga, de framtida medlemmarna på www.rollspel.nu, så får de välja när de reggar sig ifall de samtidigt vill gå med i föreningen (för övrigt så kommer det, som det ser ut just nu, vara ett krav att man är registrerad på den sida där föreningen har sitt diskussionsforum, d.v.s. www.rollspel.nu).

/Seinet Wintermute - Hoppas du är nöjd med mina idéer
 

Fenrir

Veteran
Joined
11 Feb 2003
Messages
2
Location
Göteborg
Re: Automatiskt medlemsskap?

Så vitt jag har förstått det hela måste du verifiera att du har ett intresse av att bli medlem. Detta gör du väl vanligen genom att godkänna föreningens stadgar på ett eller annat sätt.
Kort sagt tror jag väl inte att du automatiskt kan bli medlem i en förening ifall du inte blivit tillfrågad om det först...
Eller? Har jag fel?
 

Dan Sivnert

Veteran
Joined
12 Oct 2003
Messages
39
Location
Malmö
Re: Automatiskt medlemsskap?

Det är korrekt.
Man kan inte bli medlem i en förening om man inte först tagit "aktiv ställning" till att bli medlem i denna. Vad som räknas som "aktiv ställning" går att diskutera, men att bli "medlem på köpet" genom en annan handling räknas inte. Man kan tex inte gå på en filmvisning i en föreningslokan och plötsligt bli medlem i en förening utan ens medgivande. På samma sätt funkar det med ett forum eller dyl.
 
Joined
8 Sep 2002
Messages
172
Location
Halmstad
Om föreningen inte ska ha någon medlemsavgift (och det tycker jag verkligen inte att den ska ha) lär det ju var aenkelt att bara anmäla sitt intresse när man loggar in, och fyller i lite personuppgifter och så. Annars blir det lite knepigare, men hur som helst kommer ingen tvångsanmälas. Även om syftet bara är att mjölka staten på pengar.
Krävs det inte att man har en medlemsavgift för att få föreningsstöd från kommunen? Så att man inte kan plocka var enda tomte på gatan som medlem. Har för mig att jag läste något sådant när vi skulle skapa vår rollspelsförening för en massa år sedan...
Fast medlemsavgiften hade ingen minimigräns, så man kunde ta ut 50 öre om man ville.

/Lars, osäker
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,546
Location
Fallen Umber
Jag tror att sådant varierar från kommun till kommun. Dessutom lär första steget vara att sikta på bidrag från Sverok: kommunbidrag kan nog komma lite senare. Man kan ju börja med 0 kr i medlemsavgift och sedan höja den om man upptäcker att behovet finns.


/Dimfrost
 

[H2O]

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
178
Location
Linköping
Kommun

Vilken kommun skulle man använda i så fall? Kommunen där servern står är väl det närmsta en fysisk plats den här föreningen någonsin kommer?
Det borde bara vara att plocka valfri kommun som råkar ge schysstast bidrag. Samma sak borde väl gälla för val av Sverok-distrikt, eftersom det mig veterligen finns olika mycket pengar i olika distrikt. Ost verkade ha betydligt större resurser än väst t.ex.
 
Top