Nekromanti Medlemsavgift 2018?

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Eftersom punkten om medlemsavgift varit en av de hårdast debatterade punkterna på tidigare årsmöten tänkte jag att det kan vara värt att diskutera den redan innan årsmötet.

Just nu är medlemsavgiften 100kr/år.
- Finns det någon här som skulle vilja vara medlem men låter bli pga av att den upplevs för hög?
- Du som är medlem, vad förväntar du dig att föreningen gör med pengarna?
- Du som är medlem, vad tycker du att vi dka ha för medlemsavgift 2018?
- Har föreningen fått in mer pengar sedan höjningen? Jag vet att vi tappat medlemmar, och jag vet att minst en inte förnyat medlemskap pga höjningen.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Om vi tar bort medlemsavgiften så kommer vi vara tvungan att lägga ner föreningen. Detta då kontot hos nordea inte är gratis längre, utan de tar ut en årsavgift av oss. Detta under förutsättningen att ingen i föreningen är villiga att täcka dessa kostnader från egen plånbok.

I nuläget så är det bara följande medelar som är kvar i föreningen (dvs har betalat medlemsavgift):
Björn Wärmedal
Cissi
Dazumal
DeBracy
Max Raven
Pilzeman
Vicotnik
Lupus Maximus
Hellzon
Vimes
Janke
Lukas

Jag personligen anser att vi ska stå kvar med den medlemsavgift vi har i dagsläget.
Jag förväntar mig att pengarna går till att hjälpa folk ekonomiskt som vill synliggöra hobbyn, dvs använder pengarna enligt föreningens syfte.

Och om vi tar bort medlemsavgiften och får fler medlemar vad ska det leda till? Är det fler som kommer att kommer vilja att ta tag och göra saker för att synliggöra hobbyn? I nuläget så måste man inte vara medlem i föreningen för att ansöka om ekonomisk hjälp till projeket som synliggör hobbyn, har föreningen ingen ekonomi så kan vi inte heller hjälpa folk som vill göra saker som gynnar hobbyn.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag har inga problem med att pyttsa en hundralapp om pengarna används till något trevligt. Vad har föreningen lagt pengar på sedan senaste årsmötet?
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,542
Location
Umeå
Jag var en av dem som röstade för höjning och känner fortfarande att jag kan betala 100kr per år, även om pengarna blir liggande på hög. Grottröj är ett sånt där arrangemang som skulle kunna dra nytta av det någon gång i framtiden, om utgifter skulle uppstå som inte kan täckas av vår egen kassa.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,307
Vimes;n276718 said:
Jag har inga problem med att pyttsa en hundralapp om pengarna används till något trevligt. Vad har föreningen lagt pengar på sedan senaste årsmötet?
Under 2017 är det ingen som har begärt ut pengar från föreningen.
Under 2106 så köptes en roll-up till Indierummet in.
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Vicotnik;n276751 said:
Under 2017 är det ingen som har begärt ut pengar från föreningen.
Under 2106 så köptes en roll-up till Indierummet in.
Läs: det är bara att ansöka och casha in. ;)
 
Top