Nekromanti Medicinska tester och superdroger

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
Okej, rubriken är lite mer spännande än innehållet. Jag spelleder just nu en kampanj i nutid där jag använder något som kallas för monoatomiska mineraler. Det är ett new age-aktigt koncept som sägs förhöja olika egenskaper. Jag har valt att använda det mer konkret på ett sätt att de vid förädling kan boosta karaktärernas grundegenskaper. I kampanjen har de alltså en reell verkan på kroppen.

I kampanjen som jag spelleder har karaktärerna nyligen vaknat upp och förlorat en vecka. De har blivit drogade mot sin vilja med dessa monoatomiska mineraler, men saknar minne av det. Som rationella personer har de nu bestämt sig för att göra en läkarundersökning för att se om de finner något märkligt. Jag vill nu introducera att de blivit drogade och att de finner verkan på att kroppen har fått en "boost".

Emellertid är min medicinska lingo dålig. (Tänk dig hur dålig din farfar är på internetlingo - så dålig är min medicinska lingo.) Jag skulle dock vilja ha några korrekta medicinska termer som kan användas för att ge ledtrådar om att det finns rester efter prestationshöjande medel. Därför vänder jag mig till er på forumet och hoppas på att få lite hjälp med lingot. :)
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Förstår läkarna att det är fråga om monoatomiska ämnen, eller upptäcker de bara förhöjda nivåer av hormoner och annat utan att begripa vad som orsakat det?
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Du säger att dessa droger påverkar rollpersonernas grundegenskaper - så jag gissar att det är ungefär den vanliga "klasen" sådana, styrka, fysik, personlighet och sånt.

Jag skulle börja med att titta på vad som brukar ingå i en vanlig läkarundersökning - tex sådant som blodprov, EKG, lite "allmän kroppsbesiktning" och kanske typ syntest, hörseltest mm. och matcha ihop det med vilka grundegenskaper som ska ha påverkats.

En del av det är ju enkelt och kanske inte kräver så mycket "speciallingo" - tex att ett syntest går ovanligt bra, "du inser att du kan läsa nedersta raden helt skarpt även om du aldrig kunnat det tidigare".

Att printa en EKG-läsning kunde ju dock kanske ge kul handout. (Gissningsvis kan ändå ingen spelare se skillnaden mellan ett förväntat EKG och ett ovanligt, så du kan ju påstå vad som helst om det.) Lite lämplig lingo med förklaringar finns här: http://www.todayifoundout.com/index.php/2011/10/how-to-read-an-ekg-electrocardiograph/

När det gäller blodprov är det ganska mycket samma sak - det går att hitta på lite vad som helst, "du har så högt kaliumvärde, att dina muskelreaktioner sker blixtsnabbt".

Där finns så mycket att det kan vara lite överväldigande att sätta sig in i allt, men den här sajten tycker jag har bra info. (Också på engelska, men det mesta är samma - även om ord ibland är olika, kalium/potassium tex.)

https://labtestsonline.org/understanding/features/lab-report/

https://labtestsonline.org/understanding/features/ref-ranges/

(Observera att undersidorna med den "matnyttiga" infon finns lite undanstoppade under sidrubriken.)

Jag brukar ha roligt varje torsdagmorgon, för då kommer veckans nummer av New England Journal of Medicine - och de har alltid en "bildfråga". De bilderna kan också vara användbara kanske. (Där finns tonvis av röntgenbilder mm. Det var bla därifrån jag fick idén med EKG-läsningen.)
http://www.nejm.org/image-challenge

Hoppas det hjälper. :)
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Ja skall det vara riktigt hard sf så skulle nog ingen läkare hitta tecken till prestationshöjande genterapeutiska kemikalier. "Bra värden, du är frisk. Bättre än vanligt säger du? -Grattis, nästa patient!"
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
Fridigern;n174495 said:
Förstår läkarna att det är fråga om monoatomiska ämnen, eller upptäcker de bara förhöjda nivåer av hormoner och annat utan att begripa vad som orsakat det?
Läkaren har ingen kännedom om monoatomiska ämnen, så det rör sig om det sistnämnda.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
Sapient;n174501 said:
Du säger att dessa droger påverkar rollpersonernas grundegenskaper - så jag gissar att det är ungefär den vanliga "klasen" sådana, styrka, fysik, personlighet och sånt.
Exakt så!

Det hjälpte en hel del. Det ger mig någonting konkret att börja att bygga på. Som sagt var, blodprov och EKG kan absolut användas som grund. Fick ett tips om att likna det vid dopingprov, så tänkte krydda med urinprov också. :)

Jag får tacka så mycket för tipsen och länkarna!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
Fridigern;n174510 said:
Ja skall det vara riktigt hard sf så skulle nog ingen läkare hitta tecken till prestationshöjande genterapeutiska kemikalier. "Bra värden, du är frisk. Bättre än vanligt säger du? -Grattis, nästa patient!"
Det är ju inte riktigt hard SF som jag är ute efter - och tanken är mest att få känslan "Okej, din kropp verkar ha fått en rejäl uppgradering? WTF?". Målet är att spelarna ska få en starkare känsla av att någonting har skett med dem och få en djupare obehagskänsla över den minneslucka de har. (I spel vet de var någonstans de var då minnesförlusten uppstod, så de kan knyta den känslan till en plats och utreda mer om de vill - eller hålla sig långt bort som möjligt från den.)
 

Kri

Veteran
Joined
23 Feb 2015
Messages
70
Höjd kroppstemperatur som ett tecken på ökad metabolism utan sjukdomstecken. Dvs inga tecken till infektion i kroppen (hosta, ont i halsen, diarré, sveda när man kissar) och helt normala blodprover (för infektion används leukocyter (vita blodkroppar) och CRP (C-reaktivt protein)).
Extremt låg vilopuls (typ 20 slag/minut) med normalt EKG i övrigt.
Om läkarna hittar låg vilopuls kanske de gör att arbets-EKG (EKG medan man cyklar) där pulsen stiger mycket lite trots en extremt hög belastning.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Några tips

1. En av patienterna har en medfödd defekt, Ex något enkelt som ett ärr som nu läkt. Tidigare benbrott som vid röntgen inte längre visar någon gammal skada. VIlket leder till ytterligare utredning....

2. EKG kan visa på "vänsterkammarhypertrofi". Detta hon unga friska skulle föranleda att man går vidare med utredning med ultraljud av hjärtat som då kanske visar en kammarfunktion över det normala. Vid arbetsprov som man nämnt ovan visar då patienten en mycket god arbetsförmåga.

3. Provtagning kanske leder till lätt onormala prover leder till ytterligare utredning.


Återkommer. måste fixa något först
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
3b Man skulle kunna tänka sig att proverna visar på stegrade nivåer av vita blodkroppar enligt ovan. En redan fundersam doktor om 1 eller 2 visat på något skulle då kanske ta en "diff" (visar på hur sammansättningen av vita blodkroppar är) som då visar på något mycket konstigt.

4. Lätt höjd kroppstemperatur utan sjukdomstecken är en smart ide. Kan då kopplas till ökade nivåer av hormoner., Tillväxthormoner eller ex steroider. Bör då kopplas till en svaghet hos personen som då måste äta mer (inte helt olämpligt att flera av ovanstående skapar denna "svaghet"

5 Fysisk undersökning (dvs klämma, känna, sticka och slå med reflexhammare) av neurologstatus kan visa på minskad smärtkänsel...

6 Fortsatt utredning kan ske med Neurofysiologiska tester. Man testar nervledningshastigheter som då visar på snabbare överledning (bättre reaktion i spelet).

7 Synundersökning där patienten har en rapporterad syn (sedan körkortstagningen) men plötsligt ser 2,0 istället för 1,5 hö öga och 1,0 vänster öga ex.



Dock borde ovanstående relativt snabbt bli en "snackis" inom den lokala läkarkåren så mer får nog inte rollpersonerna undersöka om de vill hålla låg profil

Ps ...alla ovanstående är inte helt omöjliga teoretiskt och i vissa fall även praktiska i verkligheten....dock med klart försämrad livslängd, skadade organ osv. Ds


Duger detta eller vill du ha mera?
Har jag skrivit så det går att förstå?
 

Fridigern

Swordsman
Joined
23 Sep 2014
Messages
404
Privatsjukhuset, journal patient xxx

BESÖKSORSAK: Minnesförlust, feber, muskelvärk, kommer in med tre vänner med exakt samma symptom. Orolig för förgiftning

TIDIGARE: Pneumothorax -95 från knivskada, annars frisk.

SOCIALT: Hotbild enligt patienten, vågar inte återvända hem. Icke-rökare.

AKTUELLT: Anger sig ha tappat minnet för en period av flera dagar, minns de sista två dagarna bra. Har efter minnesförlusten haft snuva, muskel- och ledvärk, palpitationer, darrighet, svullnadskänsla i muskulatur och subfebrilia. Anger även upplevelse av skärpta sinnen och rastlöshet. Ingen bröstsmärta, arytmikänning eller dyspné.

STATUS:
Gott allmäntillstånd, vältränad, känns varm, nervös, påfallande i kontakten

Cor: jämn långsam rytm, inga biljud
Pulm: ua
Buk: ua
Extremiteter: diffus ömhet i muskulatur, generell svullnad
Neurologiskt: kraninerv II-XII ua, god kraft i samtliga extremiteter, på gränsen till hyperreflexi distala reflexbågar. I övrigt mycket gott.
Lymfstationer: ua
Temp: 37,9
Pox: 100
AF: 10
Puls: 40
BT: 160/100

EKG: sinusbradykardi frekvens 41, höga amplituder i samtliga avledningar, deltavågor och kort PQ-tid, höga ST-avgångar anteriort

Lab: CRP 140, LPK 18, Hb 211, TPK 750, elstatus ua, urin-tox ua.

BEDÖMNING: Patient som har en period med amnesi för tre dagar sedan, därefter symptom som vid viros. EKG med tecken till generell hypertrofi, även deltavågor och möjlig preexcitation. Muskelsvullnad som mest ger intryck av träningsvärk, liknar påtaglig hypertrofi av all muskulatur. Högt Hb och förhöjda fasreaktanter. Vänner med samma symptom. Utsatt för kardiotoxiska kemikalier som orsak till hjärtsymptom och amnesi?

Rekommenderas söka på Centralsjukhuset men föredrar utredning här privat, läggs in med telemetriövervak. På avdelning skall tas virusserologi, blododlingar, TNT, NT-proBNP, diff,CRP, nytt blodstatus. CT hjärna, UCG.

Konfererar med hematolog som förordar Fragmin 5000E för att förebygga blodproppar vid möjlig polycytemia vera.

---

TNT 20-19, lätt förhöjt utan dynamik. CRP fallit till under 5! Kvarstånde pancytos. Diff med generellt höjda cellinjer, svårtolkat.

CT hjärna ua
UCG visar generell hypertrofi som vid mycket vältränad idrottsman.
Telemetri frekvens 30-40 hela natten, helt ua.

Patienten mår bättre idag, subfebrilia 37,5.

Arbets-EKG utförs, patienten når 500W och går upp till 240 i puls, långt över beräknat åldersmaximum. Vid maxbeslastning noteras en ändring i elaxel, går från normalställd till -45 "NW"? Testet avbryts men i övrigt inga tecken på ischemi.

Kan ej utreda mer här, rekommenderas överflyttning till Centralsjukhuset. Patienten begär sig utskriven. Får göra så på egen risk. Sänder remiss till centralsjukhuset för elfys och ablation om accessoriska banor hittas.

---

Rings upp av mikrobiolog med svar på virusserologi och PCR, de menar sig ha funnit rester av ett odefinierat atypiskt virus i stor koncentration. Mikrobiolog skall gå vidare med fyndet, det skall dock inte vara smittsamt.

----

(2 år senare)
Noterar i journalen att de rön Lancet presenterat om grundforskning i Monoatomiska mineraler lustigt nog kunde passa på denna patient. Monoatomernas förmåga att kongluera till ett stort antal genterapeutiska virusliknande komplex kunde faktiskt förklara många av patientens symptom, även om det bara skett på djurförsök än så länge. Kunde patienten ha arbetat i ett laboratorium och oavsiktligt kontaminerats med sina kollegor? Patienten har ännu inte hörts av, om så måste serum-MAM tas!
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
THZ;n174594 said:
Duger detta eller vill du ha mera?
Har jag skrivit så det går att förstå?
Det är helt förståeligt! Stort tack, det fanns en hel del där som jag kan använda rakt av. Djupt uppskattat! :)

Säger även tack till dig Fridigiern! Nu känns det som jag inte behöver göra bort mig på nästa spelmöte! ;)
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Ytterligare resurser som kan vara bra. (Vet inte varför jag inte tänkte på dessa igår, men bättre sent än aldrig...)

Karolinskas ordbok över medicinska termer på latin:
http://www.neuro.ki.se/neuro/KK2/frames.html

(Ber på deras vägnar om ursäkt för layouten - inte retro, "original html 3.2" med frames, pixliga gifar, tabeller med cellpadding!, färger som skär sig...)

En annan medicinsk ordbok - lämplig att slå upp saker, men också med en del andra "praktiska verktyg" som kanske kan komma till användning i planeringen av spelmötet:
http://medicinskordbok.se/

Även läkemedelsverket har en ordlista:
https://lakemedelsverket.se/malgrupp/Allmanhet/Ordlista/
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,225
Location
Örebro
För en medicinsk illiterat person känns det här klockrent. Tack för länkar Sapient.

(Och fy skäms Karolinska Institutet. Huvaligen.)
 
Top