Nekromanti Medicin och läkekonst i Mundana

Conan

انتفاضة
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,111
Hur länge har man i vår värld känt till att det är bra att tvätta sår, eller för den delen att tvätta dem med sprit? I grundreglerna utrustas man just med sprit i sin medicinutrustning och min SL hävdar att det är orimligt att man i Mundana skulle känna till något sådant.

Själv har jag inga större problem med anakronismer så länge de känns rätt och inte är alldeles för halsbrytande. Men är detta en anakronism i över huvud taget?
 

quisling

Warrior
Joined
24 Jan 2004
Messages
206
Location
Göteborg
Generellt hållbart svar: 1800-talet innebar starten på det man idag förknippar med sterilisering av kirurgiska instrument et.c.

Med mån för lite höftning: det finns tecken på att araberna från 700-talet hade ett hum om att det teoretiskt sett skulle finnas en koppling mellan den sjuke/sårade och dess omgivning.

Så anakronism? I Mundana? Hmm... beror sjukdom och infektion över huvud taget på bakterier i Mundana? Är det inte obalans i de biotropiska fälten, "på riktigt"!? Du kommer nog lätt undan med vilken lösning du vill.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,223
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Som annan sade; araberna hade ett hum om detta på tidig medeltid, och högmedeltida arabiska/iranska universalgenier som Avicenna klurade ut olika sätt på vilka sjukdomar smittade, etc. Civilisationen på Mundana har haft många tusen år mer än vår jords civilisation på sig att göra dylika upptäckter, och arabernas exempel visar på att modern teknologi och modernt tänkande inte tvunget är en förutsättning för relativt avancerade medicinska teorier, lägg därtill magi, genom vilket man borde kunna bekräfta en del dylika teorier och spekulationer. Det finns också på Mundana en möjlighet att kunskap kan ha strösslats ned från för-kataklysmiska magiteknologiskt högstående civilisationer som kamorferna.

Kontentan är att nivån av medicinsk kunskap i Mundana år 2967 e.D. förmodligen är långt mer avancerad än den var på jorden under en epok med jämförbar technivå, säg 1450 e.vt. De mest medicinskt kunniga civilisationerna (cirefalierna, mûhadinerna, sanarialverna får man förmoda, etc) kan förmodligen utföra många olika typer av kirurgi, koka ihop relativt effektiva mediciner och med karantän, renlighet och skyddsutrustning begränsa epidemiers spridning. Sårtvätt och renlighet torde vara välkända koncept; att det är det bland alverna tror jag sägs rätt ut under stycket om födslar i alvboken. Det är inte omöjligt att åtminstone någon av dessa civilisationer upptäckt eller har teorier om blodgrupper (och blodtransfusion).
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Frågan är väl snarare varför sprit fungerar för att motverka infektioner i sår. Bakterier och virus existerar inte i EON, sjukdomar beror på obalans mellan biotropi och nekrotropi där biotropi är biologisk tillväxt och nekrotropi är biologisk förruttnelse. Så var kommer spriten in i bilden? Den har inga magiska egenskaper, så varför skulle den påverka balansen mellan de olika kraftkällorna i såret?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,223
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
. Bakterier och virus existerar inte i EON
säger vem? Bakterier och virus kanske -orsakar- obalans mellan biotropi och nekrotropi? Och även -om- man kör på att bakterier och virus inte finns betyder det att allt är genomsyrat av magi, inkluderat sprit (särskilt som hela Mundana oavsett bara är en dröm hos demiurgen); lika mycket som insert X here örter kan bota den och den sjukdomen kan då sprit rena sår. Jag kan överhuvudtaget inte se problemet.
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Om det förhöll sig så att virus och bakterier existerar i EON, så fungerar de väldigt märkligt. Bota sjukdom, dvs, ta död på de mikroorganismer som utgör infektionen, är biotropi. Borde inte det i så fall vara nekrotropi, som ju får sin kraft från, och framför allt påverkar, död vävnad?

Och borde inte biotropi spä på infektionen, låta mikroorganismerna bli mer framgångsrika? det är åtminstone effekten på alla platser i mundana där det finns ett överskott av biotropi. Och om det nu är så att biotropi kan ta livet av mikroorganismer, varför kan den då inte ta livet av större organismer? Vad gör oss så speciella att vi är immuna mot biotropins ödeläggande krafter?

Och, om nu nekrotropi tar livet av organismer, varför spär den på infektioner då? Borde inte den, rimligtvis, ta livet av mikroorganismerna? Det går stick i stäv med hur nekrotropi fungerar i alla andra situationer där den antingen bryter ned eller skadar levande vävnad. Den läker t.om död vävnad. Bakterier och virus är inte död vävnad.

Man kan ju tänka sig att biotropi förstärker immunförsvaret och att nekrotropin försvagar det, men det förtar inte att man ändå borde kunna använda båda kraftkällorna annorlunda - biotropi för att spä på en sjukdom och nekrotropi för att ta död på den.

Nu vet vi ju att det inte förhåller sig på det viset. Åtminstone inte någonstans jag har läst.

Det orsakar mycket mindre dissonans i mundanas struktur om sjukdomar helt enkelt uppstår pga obalans mellan bio och nekrotropi. Plötsligt blir besvärjelser som "bota sjukdom" och vad nu den nekrotropiska motsvarigheten till att skapa infektioner är, 100% rimliga. Nekrotropi tar livet av och närs av död, och biotropi ger liv och närs av liv. Simpelt. Och helt i linje med hur kraftkällorna beskrivs i reglerna.

Så tillbaka till spriten då. Det är inte alls omöjligt att sprit innehåller lite extra biotropi, då sprit i regel framställs av biologiska processer, som jäsning t.ex. Den extra biotropin balanserar ut nekrotropin i såret, och jämvikt återställs. Men om det förhåller sig på det viset bör sprit i så fall ingå i alkemiska processer med biotropiska effekter?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,223
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Det orsakar mycket mindre dissonans i mundanas struktur om sjukdomar helt enkelt uppstår pga obalans mellan bio och nekrotropi.
Frånsett att det gör världen omöjlig för svår att relatera till eftersom den inte följer grundläggande premisser för hur en värld borde funka... (snälla, dra inte in 'men det finns ju magi' som motargument nu; den diskussionen har vi bara haft här cirka tre miljoner gånger).

Men du för en bra och övertygande argumentation, och jag ser helt klart din poäng. Men jag ser inte biotropi som att det i sig dödar virus, utan som att biotropi förstärker kroppens eget immunsförsvar, genom att manipulera biotropiska fält; att biotropiska fält kan både främja och begränsa fertilitet, tex vet vi från alvernas exempel. Så biotropi-nekrotropi-förhållandet är nog inte så hugget i sten som du tänker dig det. Detta är dock delvis husreglat från min sida; min spelgrupp tenderar tex att köra på att effekter som Hela Trauma har en gradvis verkan, snarare än omedelbar; de skyndar på och förbättrar kroppens egen läkeprocess snarare än hux flux klistra ihop vävnad.

Nekrotropis koppling till sjukdomar skulle på samma vis kunna förklaras med att nekrotropiska vävar kan bryta ned kraftfälten som är associerade med immunförsvar, hälsa etc, och därmed göra det lättare för mikroorganismer att få fotfäste. I det långa loppet är nekrotropin däremot inte gynnsamm för mikroorganismerna, eftersom entropin slutligen kommer göra slut på alla förutsättningar för deras liv. Mikroorganismer är, liksom allt det mesta annat liv, i grunden biotropiskt baserat.

Så tillbaka till spriten då. Det är inte alls omöjligt att sprit innehåller lite extra biotropi, då sprit i regel framställs av biologiska processer, som jäsning t.ex. Den extra biotropin balanserar ut nekrotropin i såret, och jämvikt återställs. Men om det förhåller sig på det viset bör sprit i så fall ingå i alkemiska processer med biotropiska effekter?
Ja, det låter väl som en kool lösning på ditt problem?
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Men det finns ju magi.

Innan något exploderar - vad jag menar är att världen är uppbyggd av aspekterna, inte av t.ex atomer och dylikt. Världen kan såklart bli svår att relatera till, speciellt om spelarna antingen metagamear (dvs hanterar sina skador med den kunskap de har som spelare, snarare än den kunskap deras karaktärer har). Jag ser inte varför den skulle vara svår att relatera till annars.

Skulle gärna köpa argumentet med immunförsvaret, men det förklarar inte effekter som t.ex förruttnelse. Död vävnad har inget immunförsvar, och ökad förruttnelsetakt är en direkt effekt av gynnsamma förhållanden för mikroorganismer, återigen gör nekrotropi att den mikrobiska världen frodas. Bisarrt, och inte i linje med kraftkällans funktioner i övrigt.

Har iof också husreglat en del, eller snarare tolkat magireglerna på ett visst sätt. Magi kan inte skapa eller förinta något, den kan bara förändra en egenskap som redan finns. Således kan man inte i egentlig mening ta bort en sjukdom, såvida inte det man skall ta bort den från skulle kunna ta bort den själv. Konsekvensen är att bota sjukdom inte kan kastas på t.ex en brunn med multnande botten, den kan inte själv avlägsna sjukdomarna i bottenslammet, så det hjälper inte att kasta bota sjukdom på den. Där finns också förklaringen till att det inte finns några besvärjelser för att flyga, och att ett magiskt hamnskifte till t.ex en fågel ändå inte ger flygförmåga.

... anyways.

Efter den här diskussionen funderar jag allvarligt på att kasta om lite i magisystemet. Ponera att jag nu skulle införa mikroorganismer i mitt spelledande, vad skulle då hindra mig från att göra så att nekrotropi i sanning kan användas för att stoppa sjukdomar medan biotropi kan skapa dem. Jag är i regel positivt inställd till att frångå klassiska fantasymodeller, och i det här fallet skulle det faktiskt både vara rimligt och intressant att göra en sådan förändring.

Typiskt är ju annars att nekrotropi får stå för allting dåligt, som just sjukdomar, förruttnelse, skador, etcetera. Man kanske kan nyansera bilden en smula och låta de båda kraftkällorna representera helt nya saker. En allvarligt sjuk NPC kan inte längre botas genom att man söker upp den mysiga biotropi-alv-helar-tomten. När nu prinsessan av whatever insjuknar i hittapåpest så tvingas rollpersonerna ut på en resa för att leta upp den ökände nekromantikern whatshisname eftersom bara nekromantiker kan döda av sjukdomar på magisk väg.

Intressant utveckling.
 

Telephalsion

Swordsman
Joined
13 Jun 2009
Messages
681
Har spekulerat i liknande termer om skadliga biotropiska effekter, cancersvult [3], skapa virus [7], basillus bryska bakterieflora [4]. Och för dessa skapa "helande" nekrotropiska effekter. Stråldos [2] effekten bestrålar offret med nekrotropisk energi, neutraliserar dubbla magnitudens biotropiska infektioner/cancer etc, men orsakar magnitudOBT6 trauma.


Något sånt...
 

Ziir

Veteran
Joined
12 Feb 2002
Messages
128
Location
Umeå
Om det hade funnits en regel som sänkte svårigheten mot smärta pga berusning skulle sprit kunna finnas där som bedövning.

Husregel?
 

Purgatid

Warrior
Joined
12 Mar 2012
Messages
276
Location
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or
Jag brukar köra att man kan ignorera OB1T6 smärta för varje OB1T6 svårighet man får av alkoholen. Det betyder att man såklart ändå får en svårighet, men den blir inte lika hög som den vore annars. RL kan man väl säga att effekten av alkohol som smärtlindrande är väldigt överdriven. Visserligen lindrar den mindre smärtor ganska effektivt, men en arm som gått ur led, eller ett sprucket revben hjälper alkoholen inte mycket mot. Adrenalinet hjälper desto mer. Visserligen kan det tänkas att en bärsärkagående full rollperson kommer kunna minska effekten av smärta pga alkoholen, samtidigt som han/hon får ignorera effekten av utmattning då man går bärsärk. När bärkaraseriet går över vill man nog helst vara nykter dock. Stå upp har ju normalt en svårighet på 0OBT6. Med OB2T6 långtidsutmattning och OB2T& smärta blir det plötsligt svårt att gå någonstans alls, än mindre lägga förband och dylikt.

Men iaf, så kör jag när jag spelleder.
 
Top