Nekromanti Medhjälpare och erfarenhet

Lasse

Veteran
Joined
31 Aug 2015
Messages
28
Hej igen. Är det inte lite väl obalanserat att bjäror och andra medhjälpare får erfarenhet precis som RP? Om medhjälparen får lika mkt kommer den snart att vara nästan lika bra i strid som en RP, särskilt som man även vill ha lite problemlösarförmågor till sin RP. Jag har infört en husregel siom säger att medhjälpare helt enkelt får hälften av den erfarenhet som RP får. Vad tycker ni? Har ni upplevt det som ett problem, och hur har ni i såna fall löst det?
 

Spelaroll

Veteran
Joined
7 Mar 2015
Messages
89
Hej! Jag har inte sett det som ett problem. De dör stup i kvarten och ärver inte erf som RP gör. Så de får full XP men dör likafullt :)
 

Lasse

Veteran
Joined
31 Aug 2015
Messages
28
Men om de ska spelas som en andra rollperson (som reglerna säger), så är det ju ganska svårt att för dem att dö?
 

Järven

Veteran
Joined
5 Feb 2016
Messages
61
Jag håller med dig om att tex. Bjära och Skyddshelgon är väldigt starka förmågor i synnerhet eftersom medhjälarna också får erfarenhet. Jag har löst det genom att helt enkelt öka motståndet för rollpersonerna. Ofta så skriver ju järnringen i sina kampanjer att gruppen tillexempel springer in i RP + 1 rövare. Eller RP× 2 kultister. Jag räknar då helt enkelt in bjäran som en extra rp. Dessutom låter jag bara spelarna sköta bjäran under strid. Resten av tiden sköter jag den som en slp som har en egen vilja och inte alltid gör exakt som spelarna vill. ;)
 

Lasse

Veteran
Joined
31 Aug 2015
Messages
28
Ok. Ja, det är ju så klart ett sätt att lösa det. Mina spelare verkar köpa mitt förslag att de får hälften av RPs erfarenhet.
 

LordXaras

Veteran
Joined
6 May 2015
Messages
148
Notera att "tjänar erfarenhetspoäng precis som en spelarkaraktär" inte nödvändigtvis betyder att de får lika mycket XP som spelare.

Enligt spelets riktlinjer så tjänar man en erfarenhetspoäng per scen där ens karaktär mött en utmaning. Om din bjära eller skyddshelgon eller flammande tjänare bara används i strid så kommer de alltså bara tjäna erfarenhet från de scener där de slåss. Om spelaren är kreativ och hittar på sätt att använda sina minions utanför strider så borde det ge lite extra ERF, men i regel kommer den extra karaktären avancera mycket långsammare än spelarkaraktären.

Och ja, räkna dem som rollpersoner för balans av strider.
 

Sopbil

Veteran
Joined
9 Dec 2011
Messages
180
Location
Södertälje
Hur gör ni med förmågor för bjäror, flammande tjänare och skyddshelgon?
Fritt val eller har ni begränsat vad spelarna får skaffa till sina medhjälpare?
Häxan i min spelgrupp har en Baiagorn med Naturligt vapen, Naturlig krigare, Robust och Bärsärk och den är JÄTTEfarlig.

Spelaren har själv börjat fråga om vi kanske skulle tona ned den lite...
 

Platon

Warrior
Joined
18 Mar 2016
Messages
368
Detta har inte varit något problem i vår grupp, där teurgen haft ett skyddsängel från the get go.
Denna får enbart Exp från strid, eftersom det ju enbart är då han spelar någon avgörande roll. Grovt räknat kan vi säga att det utgör (max) hälften av de exp RP får. Såvida man inte spyr ut exp blir det således någonstans kring 5-8 exp per äventyr, kanske uppemot 20-25 för ett monsteräventyr som väktarens vrede.

Det är inte såpass mycket att man snabbt spårar ut i styrka. Jag menar kom igen, det kostar 60 exp att skaffa EN fördighet till mästarnivå

Kombinera ovanstående fakta med att dessa inte får slå dödsslag (så kör vi i alla fall), så bör du ha god balans och en medhjälpare som inte överlever i all evighet.
 
Top