Nekromanti medeltids musik

NisseHult

Veteran
Joined
9 Sep 2000
Messages
90
Location
Karlskrona
Det finns mycket medeltidsmusik därute, om man vet vad man letar efter. Klassikern är ju Gregorianska körer, medeltida kyrkmusik, men det finns också en massa artister som petar in lite medeltida här och där.

Lite tips: Anúna, en irländsk körgrupp som framför allt från uråldriga keltiska folksånger till Hildegard von Bingens körverk. Rekommenderas hårt.
Dead Can Dance. Ofta kallade goth, men benämningen stämmer inte riktigt, de är mer en blandning mellan New Age och folkmusik, med betoning på det sista. Kör mycket folkmusik och folksånger från Mellanöstern, och har även petat in 1400-talssånger och Italienska folkdanser från 12-1300-talet. Bandet splittrades för några år sen, men sångerskan Lisa Gerrard var med och gjorde en stor del av soundtracket till både The Insider och Gladiator (ja, det är hon som sjunger i nästan samtliga stycken i Gladiator, även hon som spelar kinesisk harpa i flera stycken).

Sen har vi Loreena McKennitt, Kanadensisk-Irländska, men hon kör mer 1500-talet och framåt. Mycket bra dock. Mycket av hennes musik har smugits in i diverse dåliga (och ibland bra) fantasyrullar det senaste årtiondet.

Vad mer...

Sen finns ju Natascha Atlas, som är mest känd i Mellanöstern där hon var en av Ofra Hazas största rivaler om titeln som Jemenitisk popdiva, men hennes folkmusikgrejer är kanske mer semitiska än vad du är ute efter (i och för sig, om det ska vara under korståg är det ju passande, eller i AD&D's arabmiljö Al-Quadim).

Mer förslag? Har inte kollat min skivsamling på länge då mesta delen är nedpackad i väntan på flytt till lägenhet med bredband...

"Ursäkta, har någon sett en fem meter hög hund springa förbi?"
En RP i en av mina krönikor.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,495
Location
En mälarö
Re: Menade nog..

OK...kolla in det här då. Framförallt den nedersta tror jag kan vara till nytta:

http://artists.mp3s.com/artists/67/....mp3.com/music/classical/medieval/ /Anders
 
Top