Nekromanti Medeltiden

Anonym Snubbe

Veteran
Joined
10 Jun 2000
Messages
13
Det fanns under medeltiden

1 Väldigt stora städer, Konstantinopel (en halv miljon), många städer i Asien kunde vara lika stora om inte större.

2 De första krutvapnen dök upp, hakebössan och kanonen

Varför har så många personer som spelar drakar och demoner problem med dessa två företeelser.

Många klagar tex på Chronopia för att det är orealistiskt. Men det här är ju en värld i vilken magi existerar. Med magi förändras hela samhällsstrukturen:

1 Militär magi

Kommunikation (en trollkarl lika bra som en modern radio)

Eldklot o dyl (stora formationer blir självmord)

2 Medicin

Hela (Wow. bättre än moderna läkare, kungarna måste leva riktigt länge. Rena, färre sjukdomar osv)
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Om man spelar rollspel så vill man gärna ha orsaker. Annars kan det bli problem när man börjar spela - spelarna kan börja göra konstiga saker som att flyga osv. /images/icons/smile.gif
Det finns liksom ingen riktig orsak till att Chronopia är så stort (eller i över huvud taget finns). Först och främst så är alla fiender med alla och att det hela tiden pågår konflikter.
Skulle man vara riktigt överdriven med Kejsarens spioner och vakter som håller ordning skulle varenda person i Chronopia vara död.'
Ser man till olika fraktioner som magikerförbund osv så borde staden vara ganska utplånad.
Dessutom. Vem skulle egentligen vilja bo i Chronopia om det finns mycket trevligare ställen?

/Erik, som är ganska trött och inte riktigt kan tänka klart...

an'Lofir
Haunted by my own mind.
 

Anonym Snubbe

Veteran
Joined
10 Jun 2000
Messages
13
Historiskt så var alla fiender med alla. Det har troligtvis varit mera krig än fred historiskt sett :gremsmile:.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Chronopias Existens

Det finns liksom ingen riktig orsak till att Chronopia är så stort (eller i över huvud taget finns).

Ahem... Jo. Chronopia har en av Altors största maginoder i världen och det drar till element av alla de sorter och säkerligen också det som lockade Kejsaren. I mina ögon så är det också det som är förklarigen till varför Chronopia har kunnat bli så extremt som det blivit.
Sedan så har Chronopia en bra geografisk punkt. Den har en stor hamn vid kanalen mellan Pandaros och Jargal. Dessutom så man lätt att ta sig vidare runtom i världen då den ligger öppen till Borgasviken och De Södra Oceanerna. Chronopia är alltså en viktig knutpunkt för olika civilisationer och de kan mötas på en neutral plats.
Detta öppnar sedan i sin tur för att Chronopia blir en viktig handelsstad och i och med tullavgifter och skatter så kan Chronopia växa ekonomisk stark. Med denna ekonomi så kan man importera mängden mat från alla håll runtom i världen och på så sätt nära den stora populationen.

Så där har du både orsak och förklaring.


- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Nja, inte riktigt så...I städerna var nog dock de flesta vänner iaf, annars skulle det inte vara många levande själar i en stad.

Jag har läst någonstans att det totalt bara varit 2 perioder under hela mänsklighetens tid som det har varit fred överallt på jorden. När dessa perioder var vet jag ej, men har mina aningar om det har med Bibeln att göra, så bör det syftas på Adam och Eva respektive Noa med familj.

Däremot var det oftast religionen som var den utlösande faktorn, även om det kan bli ganska invecklat (jfr 30-åriga kriget, då katolska Frankrike stred på samma sida som protestantiska Sverige mot den katolska kejsaren i Rom), fast det har med att Frankrike var vänner med alla som krigade mot kejsaren.

Mvh
Riddaren
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
"Däremot var det oftast religionen som var den utlösande faktorn, även om det kan bli ganska invecklat (jfr 30-åriga kriget, då katolska Frankrike stred på samma sida som protestantiska Sverige mot den katolska kejsaren i Rom), fast det har med att Frankrike var vänner med alla som krigade mot kejsaren."

Nja, kejsaren satt ju då kanske inte i Rom - han var tysk-romersk kejsare, och valdes av olika tyska småstater.



"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,004
Location
Bureå
Re: Chronopias Existens

Chronopia är enbart löjligt i mina ögon. Alldeles för extremt på alla sätt, och definitivt för GW-inspirerat. Suck. Varför står det Drakar och demoner på spelet? Allt som var Drakar och demoner försvann ju i och med detta ruskiga spel.
 

Anonym Snubbe

Veteran
Joined
10 Jun 2000
Messages
13
Tja, trettioåriga krigetr handlade inte bara om religion.

Ekonomiska (kontroll över handeln i östersjön) och politiska skäl (frankrike var emot HABSBURGARNA, som kontrollerade både Spanien och Österrike) fanns också och blev dominerande med tiden.

30-åriga kriget är det värsta kriget i Tysk Historia.
 

Anonym Snubbe

Veteran
Joined
10 Jun 2000
Messages
13
Re: Chronopias Existens

Chronopia var snarare slutpunkten på en trend som alltid funnits på äventyrsspel.

Ingen intern logik.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Re: Chronopias Existens

Därför att namnet syftar på reglerna - inte världen. Enklare kan det inte bli. /images/icons/smile.gif
Se bara på AD&D som har flera oliak världar - utan att förstöra reglerna.

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Medeltiden (OT)

Det är sanning med modifikation. 30-åriga kriget var endast ett religonskrig när det började, men när freden slöts var det mest politiskt och ekonomiskt.

Katoliker mot Protestanter, men med tiden ändrade kriget karaktär och handlade slutligen mest om politik.

Riddaren
 

gollum

Swordsman
Joined
17 May 2000
Messages
476
Location
Uppsala
Re: Chronopias Existens

...och samtliga slänger sin skit på gatorna. Man kan ju fantisera om storleken på stadens råttor och de sjukdomar som måste härja där...

/Gollum - föredrar mindre städer

Alfa Web Rollspel - http://rollspel.alfaweb.nu/
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Chronopias Existens

Rom hade mer än 1 miljon innevånare under sina glansdagar.

Per
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,280
Location
Örebro
Re: Chronopias Existens

Och det står uttryckligen i alla moduler? Nej, inte alls. Vist en del kanske gör det nere i Grytan och så, men alla i hela staden gör nog inte så. Det finns ju fungerande kloaker och teknologi för avlopp så varför göra det svårare än att säga att det inte finns?

- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Kom ihåg att de stora städerna försörjdes av enorma områden jordbruksmark, eftersom överskottsproduktionen var liten (med dagens mått mätt). Till Rom fraktades spannmål från bland annat Egypten om jag minns rätt.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Medeltiden [OT]

Till Rom fraktades spannmål från bland annat Egypten om jag minns rätt.

Oj...var du med på den tiden...då är du bra gammal, och jag förstår om minnet sviker ibland /images/icons/smile.gif

Riddaren - var tvungen att skriva lite
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Medeltiden [OT]

Attans, nu avslöjade jag min odödlighet igen! Eh, jag menar...

*Discordian gör en hypnotisk gest*
Det här är inte meddelandet du letade efter.



"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 
Top