Nekromanti Medeltida borgar

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Jag har sökt på nätet en bra stund nu efter en ritning/överblick av hur en gammal medeltida borg kunde se ut i verkligheten. I våra äventyr har vi många gångar befunnit oss på olika borgar, den ena sämre genomtänkt en den andra. Oftast blir det bara en borggård av storleken 100*100 m (helt fyrkantig) med några hus i mitten.

Vet någon var man kan hitta ritningar av t.ex. Windsor Castle eller Kalmar Slott? Tacksam för svar!

/Berserk
 

Herr Ågren

Veteran
Joined
5 Aug 2001
Messages
55
Location
Årsta, Stockholm
En hemsida som verkar ha en del intressant material, närmare bestämt foton av och skissade planritningar över gamla borgar i England och Skottland är Jojo's Castle Pages. En amatörmässigt sammanställd sida, förstås, men upphovsmannen verkar å andra sidan hängivet intresserad av ämnet. Sidan hittade jag via portalen Casltes on the Web som i sin tur dök upp vid en sökning på http://www.alltheweb.com med sökorden "medieval castles". Så där har du några tips på hur du kan gå till väga för att komma över mer material.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,971
Location
Linköping
Bibliotek ?

Mitt spontana tips är att du traskar ner till biblioteket (antar att det finns ett i närheten av där du bor.../images/icons/smile.gif) och letar runt lite. Jag har iallafall läst nån bok om medeltida borgar med fylld med bilder..... eller så drömde jag det.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Gigant

Det var visserligen några år sedan jag hade/öppnade den boken men jag har för mig att det bara fanns vad man kunde ha med när man bygger borgar, som vallgravar, ringmur o.dyl..

/[color:448800]Han</font color=448800> som själv har ritat en borg men struntade i att rita rummen inuti
 

Sereg_UBBT

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,486
Location
Sektor 242, Norra hemisfären
Compendium of Weapons, Armor & Castles

Palladium Books har en bok som heter Compendium of Weapons, Armor & Castles, den kanske kan vara till hjälp - om man får tag på den

http://www.palladiumbooks.com/ eller direkt url
 
Top