Nekromanti Medeltid

Oceanliner

Warrior
Joined
18 May 2000
Messages
273
Location
Jönköping
Jag vill spelleda en kampanj i Consaber med mer medeltid och mindre fantasy så att säga.

Någon som har någon artikel eller liknande man kan läsa i ämnet...eller några förslag på saker man kan tona ned eller ta bort.

Det första man ska göra är kanske att göra vapen till något ovanligt såvida det inte handlar om trästavar yxor och kortsvärd. Rustningar lika så.

Nån som hänger med på vad jag är ute efter?

//Jonas
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Det första man ska göra är kanske att göra vapen till något ovanligt såvida det inte handlar om trästavar yxor och kortsvärd. Rustningar lika så."

Näe, det första du ska göra är att tona ner magikerna, magi, alver, dvärgar, drakar och andra övernaturligheter. Tona också ner Consabers roll som sjönation. I övrigt bör du titta lite på vad som står om folkvett, lag, rätt och samhälle i modulen Consaber, för där står redan ungefär det som du efterlyser.

Eller så kan du ju surfa iväg och ladda ner Västmark.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Du kanske borde tona ner alla relgioner och gudar lite också"

Det vore nog dumt. Den medeltida människan trodde definitivt på Gud. Helvetet och himlen var lika påtagliga platser som Palestina och Rom.
 

Belgarth

Swordsman
Joined
7 Jun 2001
Messages
401
Location
Borås
jag menade inte att ta borta ALLA religoner bara att jag tycker att det blir för mycket med kanske 20 religoner (vet inte hur många dom)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"jag menade inte att ta borta ALLA religoner bara att jag tycker att det blir för mycket med kanske 20 religoner (vet inte hur många dom)"

Det finns iofs bara två religioner i Consaber, så det är rätt lugnt.
 

Roblin

Warrior
Joined
2 Apr 2001
Messages
208
Location
uppsala, sverige
äkta medeltid =)

För det första borde du se till att alla personer går klädda i jutesäck.
Bönderna skall odla den lera som vägarna byggs av och sheriffen/fogden skall vara ond och gärna gilla unga flickor.
Sedan skall du se till att någon religiös fanatiker styr hela landet med psykotisk järnhand, vilket kan ge trevliga och intressanta nycker i landets styre.

För att göra illusionen total bör det regna eller iaf vara mulet hela tiden.
Blanda gärna in lite trivsam pest, livar alltid upp en medeltidstillställning.

Alla har rätt till min förutfattade mening =)
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Men man kan ju tona ner qadosh, och gudomlig intervetion."

Det kan man. Problemet är att det har en tendens att få folk att få för sig att Gud inte är närvarande, en känsla som definitivt inte fanns bland medeltida människor. Hur kan till exempel St Franciskus av Assissi eller Jeanne d'Arc ha visioner från Gud om man inte har en gud?

Nä, qadosh och gudomlig intervention kan gott få vara kvar.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Migrän

"Hur kan till exempel St Franciskus av Assissi eller Jeanne d'Arc ha visioner från Gud om man inte har en gud?"

- Väldigt enkelt. De kan väl, precis som Hildegard av Bingen, helt sonika ha lidit av migrän?

- Ymir, som gott tycker att forumen kunde ha varit lite mer välbesökta på natten
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Migrän

"De kan väl, precis som Hildegard av Bingen, helt sonika ha lidit av migrän?"

Och vad säger att migränen inte kom från Gud?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Migrän

Ingenting? Faktum är, det gjorde den nog...jag menar, migrän är ju inte förklarat än idag. Fram tills nu, that is.

- Ymir, som förväntar sig nobelpriset för denna revolutionernade upptäckt - en förklaring av migrän såväl som bevis på Guds existens.
 

avatarex

Helmgast
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,219
Location
Göteborg
Gud

Jaja. Men reglerna om gudomlig intervention är ju lite "antivetenskapliga". Folk kan ju säga att de har Gud inom sig, och kan förklara regnbågen med Noaks ark.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Gud

"Men reglerna om gudomlig intervention är ju lite "antivetenskapliga"."

Och? Det är hela gudsbegreppet också (eller åtminstone ovetenskapliga), speciellt den medeltida människans gudsbegrepp som närmast snuddar vid vidskepelse. Och ska vi spela medeltid så ska vi väl spela medeltida människor, inte nutida människor i medeltida kläder?

Rekommendation: "Historien om Gud" av Karen Armstrong - en av de bästa (om inte den bästa) populärvetenskapliga skriften om gudsbegreppet genom historien.
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Gud

Och ska vi spela medeltid så ska vi väl spela medeltida människor, inte nutida människor i medeltida kläder?

Amen to that, brutha!

Min favvo vad gäller monoteistisk tro kontra spelregler är 7th Sea. Där finns en "fördel" man kan skaffa rollpersonen som heter "Faith" - du har en tro som kan försätta berg. Vad det innebär rent speltekniskt får man inte veta - Herrens vägar äro outgrundliga, liksom. "B så får ni C", som det stod på min pingstvänskompis' t-shirt i högstadiet.

Men.... om någon till äventyrs någon gång skulle spela 7th Sea...

S
P
O
I
L
E
R

Effekten av Faith är helt upp till SL. Han bestämmer huruvida Gud finns eller inte och vad i sådana fall vilken hjälp en stackars RP kan få. Punkt.

Detta kan tyckas taskigt mot spelaren, men effekten är att man spelar honom precis som vore han en troende människa. Jag känner kristna (de flesta av dem rollspelare) som stenhårt accepterar som "bevis" vad jag anser vara rena sammanträffanden (och vem säger att de inte har rätt, huh?), och efter ett antal spelmöten kommer de flesta spelare att börja tolka alla små fördelar som SL ger dem som "aha, Herren ser med välvilja på mina gärningar" eller "Gud älskar mig!" medan varje nackdel blir "åh, vad har jag gjort nu!?" eller "o, varför har Du övergivit mig, jag har ju inte gjort något fel!". Spelare är paranoida på det viset.

I ett spel där det mer eller mindre står i klartext (i kampanjbeskrivningen eller skrivet i SLs ansikte när han förklarar bakgrunden han har i huvvet) att "Gud(ar) finns givetvis inte, för det här är ett realistiskt spel, minsann!" (något som inte nödvändigtvis är särskilt logiskt) spelar spelarna skeptiska och beter sig som moderna svenskar - religion och sådant blafs! Eller så spelar de över och spelar de rollpersoner som verkligen ÄR troende som knäppa fanatiker ("Bränn kättarna!") Det är inte "dåligt rollspel", det är bara så de anpassar sig.

Om just Eons regler i sammanhanget skall jag dock inte yttra mig. Jag kan för lite om Eon.

Nightowl, back to work.
 
Top