Nekromanti Medelande Från Koboldmästaren

Kameli

Warrior
Joined
19 Oct 2000
Messages
201
Location
Kiruna
Detta är ett citat av min vän Emilius den Vanhelige:
"Man kan inte har för mycket vapen"
"Det man inte kan lösa med våld är inte värt att lösas"

Suck....

Varför vara vacker när man kan vara ful?
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Ang. Våld.

Force, my friend is violence. The supreme authority of which all other authoroties divide. Naked Force has resolved more issues to our history than any other factor.
To state that violence never solves anything is whishfull thinking at it worst. People who forget that always pay...

chrull - citerar bra voice samplingar..
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Talar du om mig eller?

Det är så jag tänker när jag spelar N2. N2 är lite mer oseriöst än Eon, anser jag... därför spelar jag sällan seriöst - min senaste karaktär (dog på Torsdag) hade exempelvis 13 pistoler och ett hagelgevär, bultsax, kofot, laserskärare, slip, 50 meter rep, 20 svarta sopsäckar, och tusen andra halvnödvändiga grejer med sig konstant... dock inte jetspark och kalashnikov /images/icons/frown.gif *trist*.

(I Eon däremot brukar jag hålla mig seriös)

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Re: Talar du om mig eller?

hmm låter som mina eoin figurer.. man kan ju inte spela en skallig henea shaman seriöst? särskilt inte med de reglerna...

det var så jag tänkte när jag spela eon första gången.. då fanns bara grundboken..

Sen att vi hade en ruskigt primitiv myrdyrkande alv med oss kanske hör till saken..

Det var en äventyrsgrupps om hade problem..
chrull
 

Armageddy

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
19
Location
GBG Västkusten (framsidan)
lite OT...

Kommer ihåg en gång när min Eonkaraktär sprang omkring med en burk med tjugo blodiglar bara för sitt höga nöjes skull. Jag har för mig att han av tristess slängde dem i ett mûhadinskt fruktstånd.

Armageddy
 

Gargamel

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
25
Location
Västerås
Re: Talar du om mig eller?

Jag förstår de människor som spelar Neotech som du gör. Med alldeles för mycket vapen och allt för mycket rep.
Visst är det kul att kaosa loss fullständigt i en vild framtid (där det dessutom alltid lönar sig att skjuta först) på ett sätt man inte ens ser på film.
Min fråga är egentligen bara: Vad är så mycket mer seriöst med Eon?
Neotech är ett alternativ till Cyberpunk för mig med den stora fördelen att jag slipper förklara allt på svengelska för mina spelare. Att det går att spela minst lika seriöst som Eon är det dock ingen tvekan om.
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
Re: Talar du om mig eller?

vi spelar för det mesta ganska seriöst, även om det ibland (läs ofta) händer riktigt ruskigt osannolika saker. men inget klår DoDChronopia i oseriöshet...

Eon har en tendens att vara rätt mycket mer seriöst, antagligen för att det inte händer så fruktansvärt mycket underliga saker där. I Eon är världen ganska normal, man kan inte fantisera lika mycket där, vi har ju trotts allt fakta om medeltiden. Magin är ju uppbyggd på regler med filament och sånnt.. Cybertechen i neotech är ju hejdlös, det finns inga regler för vad man kan göra och inte göra... Dessutom är ju världen enligt neotechs skapare helt sjuk, depressioner tillhör vardagen, den gamle nätbrynjeriddaren sitter framför teven och glor på bloodhockey eller nått annat sjukt som direktsänds från madagaskar.

Varför neotech är mer 'oseriös' är antagligen för att vår värld är så aldaglig. Vi är ju hela tiden i den. Vi vet allt om den, har sett allt. I ett rollspel behöver man ju spänning och då är ju en dockysåpa i en gamal nerlagd rymdstation eller en fet företagsjakt på rollpersonerna pga. nått mysko medicinskt försök ett bra alternativ, trotts att det kanske är osannolikt som...

mjoooooooooff.

Smaffy är jag. blä.
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Talar du om mig eller?

Det finns fler moduler till Eon, alltså mer information och det känns mer allvarligt och seriöst. N2, det finns en... öh... karta och någon sida om de olika länderna och städerna.

Det ryms mer på ~3000 (alla Eonböcker, ungefär) sidor än det ryms på ~200 (N2). Det känns mer seriöst helt enkelt.

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red>
Point

Click


KILLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLLL!
 

Gargamel

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
25
Location
Västerås
Re: Talar du om mig eller?

Men det är ju själva idén med spel som Neotech att världen är i förfall! Som jag tidigare skrev är Neotech bara ännu ett spel i Cyberpunk-genrén och det beskriver en sjuk värld. Att konstatera att apati och medgörlighet är normen i en värld där människorna vantrivs är ruskigt...men sant. Att människor hellre flyr in i sin VR-värld än att ta tag i sina verkliga problem är kanske lite av en skräckvision men det kan kanske ändå hända!
Dessutom tillhör depressioner vardagen redan idag. Det är kanske inte så roligt men Prozak verkar vara här för att stanna.
Dessutom är världen i Neotech inte den vi lever i idag och rollpersonerna är verkligen inte som du och jag. I den världen kastar rollpersonerna sig ut i världen och söker efter äventyret. De störtar korrupta politiker, fångar ondsinta skurkar och slåss för sin rätt att leva i en värld där de själva kan påverka sin framtid. Dessutom är Neotech inte med all bestämdhet så mainstream som du vill ha den till. Allt är i slutändan upp till spelledaren.
I och med att jag inte har haft möjligheten att köpa några moduler till Neotech 2 (då man inte gör några) har jag fått spinna vidare själv. Jag har med både magi, psionics, demoner och mystiska sekter som gör spelet betydligt mer varierat. Allt är upp till mig att bestämma och det är en rätt jag tar mycket allvarligt på.
Hur som helst är Neotech vad man gsjälv gör det till (eller vad Neogames beslutar sig för att göra det till).

Så var det med det...men jag kan ju ha fel.
 

Gargamel

Veteran
Joined
29 May 2000
Messages
25
Location
Västerås
Re: Talar du om mig eller?

Att Neogames har valt att skriva betydligt mer om Eon (och därigenom låtit Neotech halka efter) är väl ingen orsak att kalla det mer seriöst.
Som spel betecknat är Neotech helt OK - men jag håller med om att det saknar moduler. Dessutom är kartan och den snabba förklaringen av länderna okej i sammanhanget. Man har redan en hygglig bild av vår värld och fantasierna om hur den ser ut i framtiden. Mundana är ju en helt ny värld. Dessutom är det lite trist att man behöver köpa så många moduler till Eon för att få ett grepp om världen.
 
Top