Re: Every fool can think of words that rhyme
Subgenrer orsakar dock alltid problematik. Var går gränsen mellan SF och cyberpunk? När övergår fantasy till dark fantasy? När blir trance goa?
Lösningen på det problemet ligger i första ordet. Subgenrer.
Cyberpunk är SF, underkategori cyberpunk.
Dark fantasy är fantasy, underkategori dark fantasy.
En pudel är en hund, underkategori pudel.
En pudeltik är en hund, underkategori tik OCH underkategori pudel. (OK, innan folk gnäller, jag vet att hund egentligen inte omfattar tikar utan är en könsbenömning, men i dagligt tal kan man komma undan med det.)
På samma sätt som ett spel kan spelas så att det i olika situationer är olika genrer så kan man jämföra med pudeltiken som i ett tidigt skede också tillhör kategorin valp.
Mao, man behöver och bör inte klassa in spelen en gång för alla i en kategori. Om jag väljer att kalla Vampire för dark wave så har jag samtidigt gett en antydning om hur jag spelar det. Kallar jag det komedi så har jag gett en annan vink om hur jag spelar det (vilket hittills varit vanligaste varianten, jag tycker det passar bäst så...).
Iden med att skapa kategoriseringar är inte att låsa utan den är att ge språkliga förutsättningar att beskriva något. Vi beskriver smaker, inte för att vi kan beskriva enhetligt och entydigt hur något smakar (i dagligt tal, jag vet att det finns ett vetenskapligt system för det också) utan för att vi behöver kunna beskriva för varandra varför pannkakor med sylt och massor av grädde är så gott. Pannkakorna blir inte mindre goda, de blir inte svårare att göra, de blir inte konstigare, vi har bara fått möjligheten att beskriva dem bättre.