Nekromanti Med miljön förmedla en stämning

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,514
Location
Helsingborg
Jag skulle vilja att ni skriver en beskrivning på runt 50-200 ord som förmedlar en känsla i omgivningen. Vilken miljö ni väljer spelar inte så stor roll, för jag är mer nyfiken på sättet som ni framför det hela på. Ta gärna något eget spel som ni skriver på, men försök inte vara alltför pretentiös. Det ska vara en text som ni skulle använda när ni spelleder.

Här är några förslag på stämningar:
a) Väntan.
b) Döden.
c) Romans.
d) Sorglöshet.
e) Mystik.
f) Utanförskap.
g) Hopp.
h) Klasskillnader.

Exempel på "döden"
Ni hör vargar som ylar ut en serenad för en frände som har dött. Syrsorna som spelar sin kvällssonett. En hare rör sig de sista metrarna mot sitt bo, helt ovetandes om att den kommer att bli föda åt en uv. Ni sitter samlade runt lägerelden som håller på att falna.

/Han som vill använda miljön mer för att, när han improviserar, förstärka en stämning
 

Mouja

Hero
Joined
1 Dec 2001
Messages
1,011
Location
Sundsvall
Morgonsolens nyvunna värme får daggen på växterna att snabbt gå förlorad, de leriga stigarna börjar ta en fastare form och fågelkvitter kan ännu en gång höras.
Med hjälp av vinden stämmer träden fridfullt in i fågelsången med ett angenämt rasslande.

I den mån som den täta blandskogen börjar mynna ut till en glesare lövskog känner ni den varma morgonsolens strålar i nacken.
De blöta kläderna känns inte lika kalla och benen värker inte längre, ni kan se ert mål nu.



Jag började starkt med miljöbeskrivning, det andra vart väl litet mer en tillfällesbeskrivning.. det jag försökte med i alla fall var "hopp" eller till och med "nyvunnet hopp".. även om jag inte är helt nöjd är jag för trött just nu för att 'göra om, göra bättre'.
Men det är väl en inspiration till improviserade resor om inte annat.
 
Top