Nekromanti Mechar igen

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Jag har knåpat ihop ett litet figurspel med mechar. Det är inte samma som i tråden "spel som spelar sig själva" där slagsystemet var ännu enklare. Som alla figurspel kräver det figurer men egentligen funkar det lika bra med några spelpjäser, ritade siluetter, figurer (typ robotliknande) från andra spel eller vad man kan komma på. Själv har jag byggt mechar i cernitlera som är från 1,2 cm till 3,7 cm.

Det finns kompletta regler för att konfigurera sin mech utifrån hur mycket den väger (enda begränsningen i vad man kan stoppa på den).

Om du tycker ideen verkar intressant kan jag skicka dem till dig. Jag kan även ge lite tips till hur man bygger mechar av cernitlera :)

Jag planerar att spela ett stort scenario i lund den 30:e, välkommen att kontakta mig för deltagande.

Jag planerar även att dra igång en lång kampanj med legosoldatstyrkor där folk får spela befälhavare och ha hand om såväg budget som kompaniets stridstaktik. Se vidare i denna tråden:

http://forum.rollspel.nu/showthreaded.php?Cat=&Board=contact&Number=237142
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Skamlös smygreklam

Som alla figurspel kräver det figurer men egentligen funkar det lika bra med några spelpjäser, ritade siluetter, figurer (typ robotliknande) från andra spel eller vad man kan komma på. Själv har jag byggt mechar i cernitlera som är från 1,2 cm till 3,7 cm.
Om man vill göra och skriva ut pappersfigurer för figurslag, taktikspel eller rollspel så finns ett gratisprogram för detta på PaperFig. Där finns även ett tusental färdiga figurer att tanka hem, allt lika gratis.

Utskrift kan ske i olika skalor (från 15mm till så stort som pappret klarar) och med olika varianter för att vika "foten" på figurerna, alternativt använda plastfot.

Servern kan vara nere korta stunder de närmaste dagarna då jag byter internetleverantör. Försök i så fall igen senare.

Kom gärna med synpunkter.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Re: Skamlös smygreklam

jag har tankat allt och kört det. Jag förstår inte riktigt vad man har programmet till?
man kan importera bilder. Man kan organisera dem. Man kan skriva ut dem. Mer än så hittade jag inte.
(jag hittade inga funktioner för att vika fötterna på olika sätt)
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Re: Skamlös smygreklam

jag har tankat allt och kört det. Jag förstår inte riktigt vad man har programmet till?
man kan importera bilder. Man kan organisera dem. Man kan skriva ut dem.
Du kan även lägga till dina egna figurer om du vill.

Tanken är att man ska ha en sökbar databas med figurer man kan skriva ut vid behov. För att utöka antalet figurer kan man exportera sina alster och dela med sig till andra som importerar dem. Här är det tänkt att jag ska skapa en server som alla kan publicera sina figurer på, men jag är inte riktigt där än.

Såg du att det fanns en packe med figurer att tanka hem också? Det kanske är lättare att greppa med lite testdata.

En annan finess med utskrivna figurer är att de inte representerar något värde, varken pengar eller arbete. Med andra ord kan en spelledare med en sax illustrera en perfekt träff med ett stort kötta-kötta-svärd, något man inte gärna gör med en tennfigur. Jag avråder dock från att simulera en TacNukeCannon med en dunk bensin.

jag hittade inga funktioner för att vika fötterna på olika sätt
I utskriften kan du välja 'Fold type' (tror jag kallar det så). Den har tre varianter: I är för plastfot, Delta är som en triangel och Inverted T är som ett upp och nedvänt T. När du sedan skriver ut så får du markeringar för hur man klipper/viker enligt vald modell.

Det ärlltså ingen inställning kopplad till en specifik figur, utan det görs i utskriftsläget.

Mer än så hittade jag inte.
Vad vill du mer ha? Jag är öppen för förslag, jag har själv fått slut på ideer.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Vänta lite...

Mitt internetleverantörsbyte gick inte så väl som jag hoppats, vilket innebär att min site är oåtkomlig för tillfället. Fortsätt försöke, det fixar sig så småningom.
 
Top